فروش بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در کتابخانه دیجی‌کالا

کتاب از جمله کالاهایی‌ است که در سال‌های اخیر به جرگه خرید و فروش اینترنتی پیوسته‌ است. دیجی‌کالا به عنوان بزرگترین پلتفرم مارکت‌پلیس ایران، اکنون بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب به فروش می‌رساند. در آستانه برگزاری بزرگترین نمایشگاه آنلاین کتاب در دیجی‌کالا در این مطلب، خواهید خواند که چطور می‌توانید خریدی هدفمند از کتابخانه کتاب‌های موجود در دیجی‌کالا را تجربه کنید.

 

کرونا شیوه زندگی خیلی از افراد را دستخوش تغییر کرده است. آمار و ارقام افزایش فروش تعداد کتاب‌ها  نشان می‌دهد دست کم نسبت به گذشته افراد بیشتری کتاب‌خوان شده‌اند. به عنوان مثال، ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ رکورد فروش کتاب در یک روز در دیجی­‌کالا شکسته شد. در این روز، کاربران بیش از ۵۰۰هزار جلد کتاب خریداری کردند.

 

اکنون بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در دیجی‌کالا موجود است، کتاب‌هایی که گاه تا ۸۰ درصد تخفیف نیز در جشنواره‌ها دارند. اما آیا تخفیف و قیمت پایین، عامل اصلی برای خرید کتاب است؟ چه فاکتورهایی برای خرید کتاب مهم است؟ در این بین نیز برخی کتاب‌ها را چندین ناشر با عناوین و مترجم‌های گوناگون منتشر کرده‌‌اند و این سوال مطرح می شود که بهتر است کدام کتاب را خریداری کنیم؟

خرید کتاب، قانونی یا اخلاقی؟

هیچ کتابی در دیجی­‌کالا برخلاف قوانین جاری کشور و یا کپی ­رایت داخلی فروخته نمی­شود. تمامی کتاب‌های دیجی‌کالا شماره شابک و فیپای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارا هستند. در بازار  نشر کشور، متاسفانه برخی از ناشرین جدید که مجوز هم دارند با کپی کردن متون سایر نویسنده‌ها و مترجم‌ها و با اعمال تغییرات اندک، همان کتاب را با تیراژ بالا و قیمت پایین (تخفیف‌های زیاد در فروش) چاپ و وارد بازار می‌کنند. عملی که متاسفانه با اینکه غیرقانونی نیست اما می‌تواند به عنوان امری غیر اخلاقی به شمار آید.  این ناشرین با سوء استفاده از این شیوه و خلاء قانونی در هزینه‌های تولید صرفه‌جویی می‌کنند و کتاب‌ها را با قیمت پایین و تخفیف‌های بالاتری به فروش می‌رسانند.

 

با توجه به موارد گفته شده مراجع ذی‌صلاح در این رابطه برخورد قانونی را لحاظ نکرده‌­اند و قانون‌گذاری مشخص در این زمینه نیز صورت نگرفته است. این کتاب‌ها در حال حاضر در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور عرضه می‌شوند؛ چرا که براساس قانون، انتشار و عرضه آنها غیرقانونی نیست. بنابراین فروش این کتاب­‌ها را در دیجی‌کالا نمی‌­توان با استناد به قوانین برای فروشنده‌­ها ممنوع کرد؛ فروشنده‌هایی که بخشی از پلتفرم مارکت پلیس دیجی‌کالا هستند. ما ملزم به رعایت قوانین موجود در این زمینه هستیم، همانطور که نمی‌توان با این موضوع در خیابان انقلاب برخورد کرد، در خیابان انقلاب دیجی‌کالا نیز نمی‌توان از طریق قانون به آنها رسیدگی کرد؛ زیرا متهم به عدم رعایت قانون در این زمینه می‌شویم. بخصوص که در موارد اخلاقی مرز عمل اخلاقی و غیر اخلاقی بسیار باریک است  و دیجی‌کالا به عنوان یک پلتفرم مارکت پلیس نمی‌تواند صحت و سقم این موارد را بررسی و اعمال کنند و تنها گزینه پیش روی ما، رعایت قانون در این زمینه است.

چه عواملی در تجربه خوشایند خرید کتاب مؤثر هستند؟

حالا که از شرایط بازار نشر و فروش کتاب در بستر مارکت‌پلیس دیجی‌کالا اطلاع بیشتری داریم، لازم است به راه و رسم خرید حرفه‌ای کتاب به صورت آنلاین بپردازیم.

ناشران و مترجمان

خوشبختانه همه ناشران معتبر در حال حاضر با دیجی‌کالا همکاری می‌کنند، ناشرانی که با واسطه یا مستقیم، کتاب‌های معتبر با نویسندگان یا مترجمانی مشهور را عرضه می‌کنند. مهمترین راه انتخاب کتاب خوب، شناخت ناشر برگزیده و مترجم‌های شناخته شده است. متاسفانه همانطور که اشاره شد برخی از ناشرین با سوء استفاده از خلاء‌های قانونی کشور  با بازترجمه آثار پروفروش، سعی می کنند مسیر موفقیت آنها را طی کنند، در این راه همچنین در طراحی جلد و رنگ آمیزی و گرافیک، کتاب‌های جدید را مشابه کتاب پرفروش بازار منتشر می‌کنند تا خریدار ناآشنا به ناشرین معتبر، امکان تفکیک کتاب‌ها از یکدیگر را نداشته باشند.

در این شرایط خریدار حرفه‌ای کتاب باید با جستجو ی نام مترجم به اعتبار او توجه کند و به علت ارزان بودن یک کتاب  پی ببرد. شما با خرید یک ترجمه نامعتبر، ممکن است بخش هایی از مفهوم و یا حتی متن اصلی اثر را از دست بدهید. البته ذکر این نکته ضروری است که برخی از عناوین خارجی توسط چند ناشر کاملا معتبر چاپ شده است. این موضوعی متفاوت است و با جستجوی سوابق هر کدام از مترجم­‌ها، طراحی متفاوت گرافیکی و سابقه ناشر آن قابل تشخیص است. پس بهترین راه در این زمینه جستجو و شناخت مترجم و ناشر کتاب‌هاست.

تفاوت چاپ، کاغذ و ویژگی‌‌های کتاب‌ها

کتا‌ب‌ها از لحاظ ویژگی‌های ظاهری به چند دسته­بندی تقسیم شده­اند: نوع جلد، قطع، نوع کاغذ . هر کدام از این ویژگی‌ها، در ظاهر و قیمت کتاب‌ها تاثیرگذار است. در ادامه این ویژگی‌ها توضیح داده می‌شود:

نوع جلد

جلد کتاب‌ها شامل انواع سخت مثل گالینگور می‌شود و انواع نرم‌تر آن مانند مقوایی یا شومیز است. هر چه جلد کتاب سخت‌تر باشد به دلیل مواد به کار رفته، قیمت آن هم بیشتر می­شود.

قطع

قطع کتاب همان اندازه کتاب یعنی عرض و طول آن است. کتاب‌ها بر اساس موضوعات و تعداد صفحاتشان می‌توانند قطع مختلفی مانند تصویر داشته باشند.

نوع کاغذ

در چاپ کتاب­ها می‌­توان از انواع مختلفی از کاغذ استفاده کرد و متداول­‌ترین آن­ها به شرح زیر است:

 

کاغذ بالکی: کاغذ بالکی برای مطالعه و جلوگیری از خستگی چشم مناسب است. همچنین نسبت به سایر کاغذها وزن کمتری دارد. همین موضوع باعث می‌‌شود نسبت به گذشته، کتاب‌هایی با صفحات زیاد، وزن کمتری داشته باشند و از طرف دیگر هنگام مطالعه به دلیل سنگینی وزن کاغذها به سرعت بسته نشوند و تورق آن ساده‌تر باشد. همچنین این کاغذ دوست‌دار محیط زیست است و فرآیند بازیافت ساده‌‌تری دارد.

 

کاغذ گلاسه: کاغذ گلاسه دو نوع مات و براق دارد و به دلیل آن که جوهر را به صورت یکنواخت جذب می‌کند، در چاپ استفاده از آن زیاد استفاده می‌شود.

 

کاغذ تحریر: این کاغذ جنس بسیار مرغوبی دارد و به همین دلیل نسبت به کاغذهای چاپ قیمت گران‌تری دارد.

 

کاغذ کاهی: کاغذ کاهی نسبت به سایر کاغذها و مقواها از ارزان‌ترین کاغذها در صنعت چاپ است و به همین علت برای اقلام چاپی که ارزان‌تر هستند از این کاغذ استفاده می‌شود.

مسیر خرید آنلاین کتاب از پلتفرم مارکت‌پلیس دیجی‌کالا

دیجی­‌کالا تلاش کرده است سهم خود را در افزایش سرانه مطالعه کشور با دسترسی متنوع و راحت­تر خرید و فروش آنلاین برای افراد ایجاد کند و خوشبختانه تا به حال مورد استقبال مشتری­‌ها و فروشنده‌ها قرار گرفته است. همانطور که در تمام گروه‌های کالایی از مد و پوشاک گرفته تا تجهیزات صنعتی، فروشندگان مختلف در کنار دیجی‌کالا به عرضه و نمایش محصولات خود می‌پردازند، گروه کالایی کتاب، لوازم‌التحریر و هنر نیز از این شرایط مستثنا نیست. دیجی‌کالا در راستای رسالت خود برای میزبانی از تمام فروشندگان قانونی کشور، ظرفیت‌های خود را برای فروش کتاب به فروشندگان و ناشران متنوع باز گذاشته است. آنچه در این میان، تفاوت در خرید و سفارش را برای کاربران ایجاد می‌کند انتخاب هوشمندانه و آگاهانه کالاهاست.

هفتمین دوره نمایشگاه آنلاین کتاب دیجی‌کالا به زودی آغاز می‌شود.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

فناپ

اسمایلینو گزارش «هوش مصنوعی زاینده برای مدیران عامل» را با حمایت فناپ منتشر کرد

اسمایلینو آموزش و ترویج علم را مأموریت اصلی مسئولیت اجتماعی خود قرار داده و در این راستا فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد. ازجمله این فعالیت‌ها تدوین و تهیه گزارش “هوش…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم