روبیکا: ۷۰ میلیون کاربر را تکذیب می‌کنیم؛ نیازی به کمک دولتی نداریم

هفته گذشته نماینده «روبیکا» در جلسه‌ای در سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که مجموع کاربران ثبت‌نام شده در این اپلیکیشن به حدود «۷۰ میلیون» رسیده است و ۴۵۸ میلیون کانال و گروه در روبیکا وجود دارد. این خبری بود که رسانه‌ها به عنوان آماری جدید از روبیکا با تعجب منتشر کردند. اکنون روبیکا اطلاعیه‌ای را برای رسانه‌ها ارسال کرده و می‌گوید آمار ۷۰ میلیون کاربر را تکذیب می‌کند. به گفته روبیکا ۷۰ میلیون شماره موبایل در این پلتفرم ثبت شده و تعداد کاربران فعال آن ۱۷ میلیون روزانه و ۳۵ میلیون ماهانه است. این اپلیکیشن همچنین بیان کرده نیازی به حمایت‌های دولتی ندارد و علاقه‌مند است تا در فضای رقابتی رشد کند.

متن اطلاعیه روبیکا به شرح زیر است:

اخیراً نشستی در سازمان فناوری اطلاعات ایران با حضور نمایندگان پلتفرم‌ها و سکو‌های بومی با موضوعیت «اجرای آیین‌نامه حمایت از سکو‌ها و کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال» برگزار گردید که در آن مقرر بود تا ضمن هم‌افزایی و تبادل نظر تخصصی، راهکار‌های حمایت از کسب و کار‌های مبتنی بر فضای مجازی و بر خط کشور مورد بررسی قرار گیرد. در این جلسه نماینده روبیکا در پاسخ به سؤالی در مورد آمار کاربران روبیکا، به این اشاره کرده است که از ابتدای فعالیت این پلتفرم تا کنون، حدود ۷۰ میلیون سیم کارت و شماره تلفن در روبیکا ثبت گردیده است. از سخنان نماینده روبیکا کاملاً مشهود بود که منظور از این عدد، نه تعداد کاربران که صرفاً تعداد شماره تلفن‌هایی است که تا امروز در پلتفرم ثبت نام کرده‌اند و ارتباطی با آمار کاربران فعال ندارد. اما متأسفانه برخی رسانه‌های تخصصی حاضر در جلسه، با برداشت اشتباه، عدد مطروحه را «تعداد کاربران روبیکا» عنوان کرده و به تبع این خبر، سایر رسانه‌ها و جراید نیز، همین تیتر را برای عناوین خبری خود انتخاب کرده و موجب اطلاع‌رسانی غلط و به دور از واقعیت به مخاطبان و جامعه را فراهم کردند. در همین راستا، ضمن تکذیب مجدد اخبار نادقیق در این خصوص و در پاسخ به حواشی پیش‌آمده در مورد این جلسه نکاتی قابل توجه است.

۱- طبق آمار موجود از کاربران روبیکا، که در بستر فایبربیس مورد استناد است، هم‌اکنون این پلتفرم با دارا بودن بیش از ۱۷ میلیون کاربر فعال روزانه و ۳۵ میلیون کاربر فعال ماهانه، به مسیر خود ادامه می‌دهد. آمار مطروحه تنها آمار مورد وثوق روبیکا است که کاملاً در داشبورد فایربیس، که یک ابزار جهانی و از ابزار‌های گوگل محسوب می‌شود، قابل مشاهده است. این آمار پیش‌تر نیز در دسترس خبرنگاران و متخصصان بوده و مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته و امکان ملاحظه‌‌ و بررسی این داشبورد، در ادامه نیز برای ایجاد اطمینان بیشتر در جامعه تخصصی و فنی دغدغه‌مند، فراهم است تا بتوانند نتیجه‌ی دریافتی خود را جهت تنویر افکار عمومی مخابره نمایند.

۲- روبیکا، یک شبکه‌ی‌ اجتماعی با اهدافی مشخص در حوزه ارایه خدمات با کیفیت و پر سرعت پیام‌رسانی، شبکه اجتماعی، فروشگاه و سرگرمی است. این سوپراپلیکیشن که دو اپراتور بزرگ کشور، همراه اول و ایرانسل، از سهامداران آن محسوب می‌شوند، عموما نه تنها نیازی به حمایت‌های مادی و تسهیلات دولتی ندارد که همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام کرده، ترجیح می‌دهد در فضایی رقابتی و به دور از انسداد و انحصار در کنار بازیگران داخلی و خارجی قدرتمند دیگر به فعالیت خود ادامه دهد. لذا در مدت اخیر نیز روبیکا هیچ‌گونه کمک مادی از دستگاه‌های دولتی دریافت نکرده است. در همین راستا، اعلام آمار کاربران توسط روبیکا، صرفاً با هدف شفافیت و اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد و هیچ هدف دیگری را نمی‌توان از آن استنتاج کرد.

۳- جلسه‌ی برگزار شده با موضوعیت حمایت از سکو‌ها و کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال و بسته حمایتی مطرح شده در آن، در واقع با هدف «حمایت از کسب‌و‌کارهای فعال در سکوهای داخلی» بود نه حمایت مستقیم از خود سکوها. به‌عنوان مثال، روبیکا با رونمایی از سرویس «فروشگاه» در بستر سوپراپلیکیشن خود، فضایی را برای توسعه و معرفی بهتر فروشگاه‌های آنلاین و صفحات اجتماعی فروش خدمات و محصولات در اختیار کاربران قرار داده است و در این جلسه، مقرر بود که مواردی از این دست که می‌تواند به توسعه کسب‌و‌کارها در بستر این سکوها کمک کند، مورد توجه قرار بگیرد.

در پایان یادآور می‌شود که روبیکا، از ابتدای انسداد‌ها و محدودیت‌های اینترنت در کشور، در اطلاعیه‌ها، بیانیه‌ها و اظهارنظر‌های مختلف، مخالفت صریح خود را با محدودیت ابزار‌های جهانی اینترنت در کشور اعلام کرده و همواره نیز بر این نظر خود استوار است. روبیکا به‌عنوان یک پلتفرم داخلی، با تلاش و فعالیت جوانان نخبه و دانشگاهی کشور، توانسته خدمات گسترده و باکیفیتی را به کاربران ارزشمند خود ارایه کند و در مسیر توسعه خود نیز گام‌هایی جدی را برخواهد داشت. در حقیقت سکو‌های داخلی شاید بتوانند بخشی از دغدغه‌های جامعه کاربران مجازی کشور را مرتفع کنند، اما توسعه، پیشرفت و رفع نیاز‌های مردم با اجبار آن‌ها به استفاده از یک سری ابزار‌های محدود داخلی، میسر نیست و این مهم، جز با بهره‌مندی از خدمات و قابلیت‌های پلتفرم‌ها، ابزارها و زیرساخت‌های بین‌المللی میسر نخواهد بود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از اضافه شدن قابلیت استوری به اسنپ تا انتخابات اتحادیه

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۶۹ این پادکست، از برخورد تامین اجتماعی…
خبرها

نتایج نظرسنجی «چندین»: نسل جدید کارجویان از چه زاویه‌ای به چالش‌های کاری نگاه می‌کنند؟

چطور می‌توان نسل جدید کارجویان را شناخت و انتظارات آن‌ها از محیط کار را درک کرد؟ «چندین» با برگزاری یک نظرسنجی از بازدیدکنندگان غرفه توسن در چهاردهمین نمایشگاه کار دانشگاه…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم