بیانیه لندو در رابطه با نامه بانک مرکزی با موضوع نحوه اعتبارسنجی مشتریان

مدتی قبل بانک مرکزی نامه‌ای را خطاب به شرکت لندو منتشر کرد که مضمون این نامه انتقاد به فرآیند اعتبارسنجی لندو بود. این موضوع پس از پیگیری و ارائه اطلاعات به بانک مرکزی برطرف شد و در حال حاضر فرآیند اعتبارسنجی و ارائه اعتبار لندو به مشتریان، بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

 

در این رابطه شرکت لندو که خدمات خرید اقساطی از فروشگاه‌های آنلاین را به مردم ارایه می‌دهد بیانیه‌ای را منتشر کرده که در آن نحوه اعتبارسنجی لندو شرح داده شده است. متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

“اوایل دی‌ماه نامه‌ای از سوی بانک مرکزی برای لندو ارسال شد که در آن، خدمات اعتبارسنجی این مجموعه (شرکت هوشمند آرمان گستر آریا) غیرمجاز اعلام گردید. بانک مرکزی دلیل این ممنوعیت را لزوم مبنا قرار دادن اعتبارسنجی‌های انجام شده توسط شرکت‌های تحت نظارت خود عنوان کرده و در ادامه هم اخطاری برای ادامه فعالیت لندو در صورت ادامه اعتبارسنجی مشتریان عنوان شده است. بر همین اساس، لندو تصمیم به انتشار این بیانیه گرفته تا شفاف‌سازی لازم را در این زمینه انجام دهد.

سامانه خرید اقساطی لندو که به عنوان یک استارتاپ حوزه لندتک (فناوری اعتباردهی) بدون ضامن، چک و جریمه دیرکرد به مشتریان خود برای خرید از فروشگاه‌های آنلاین اعتبار خرید اقساطی ارائه می‌دهد، در راستای مدیریت ریسک، مشتریان را در دو مرحله اعتبارسنجی و سپس رتبه‌بندی اعتباری می‌نماید.

در مرحله اول که مرحله اصلی است، اعتبارسنجی از طریق یکی از شرکت‌های مورد تایید و دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی صورت می‌پذیرد و بعد از استعلام، اعتبار درخواستی مشتری به وی تعلق می‌گیرد.

در مرحله دوم، لندو پارامترهای مختلفی مبتنی بر هوش مصنوعی که شامل ۱۰۰ متغیر از جمله سن، شغل، تحصیلات، محل سکونت، حتی اپراتور تلفن همراه و رفتار پرداخت مشتریان (پرداخت به‌موقع یا زودتر از موعد اقساط) است را بررسی و هر شخص امتیازی را دریافت می‌کند. در این روش مشتریانی که امتیاز بالاتری داشته باشند، از مزیت‌های مختلفی از جمله افزایش سقف اعتبار و کاهش کارمزد برای درخواست‌های بعدی و تخفیف خرید از فروشگاه‌های آنلاین برخوردار می‌شوند. لندو از این رتبه‌بندی اعتباری، فقط برای طبقه‌بندی داخلی مشتریان خود استفاده می‌کند و این روش مبنای اعتباردهی اولیه به متقاضیان نیست.

رتبه‌بندی اعتباری در لندو عامل اصلی کاهش ریسک اعتباردهی‌ است؛ به‌طوری‌که نسبت مطالبات غیرجاری در لندو بسیار کمتر از این شاخص در بانک‌هاست. ارزش خلق‌شده حاصل از این اتفاق، افزایش توانمندی لندو و تأمین‌کننده مالی‌‌اش در اعتباردهی‌ است که این مهم در نهایت به نفع مشتریان خواهد بود. 

در نهایت باید گفت که معیار لندو برای ارائه اعتبار به مشتریان، همان سامانه‌های مورد تایید و دارای مجوز بانک مرکزی بوده و لندو خدمات اعتبارسنجی ارائه نمی‌دهد. در حال حاضر لندو ابهام مطرح شده از سوی بانک مرکزی را از آن طریق پیگیری کرده و در نهایت مسئله مرتفع گردیده است.

لندو همانند سایر فعالان حوزه لندتک، پیوسته در جهت تقویت قدرت خرید مردم می‌کوشد. این استارتاپ‌ها بدون نوآوری، نه برای تأمین‌کنندگان مالی و نه برای مشتریان، قادر به خلق ارزش نیستند؛ پس امید است تا همانند گذشته و با یاری نهادهای نظارتی بتوانند به حرکت رو‌به‌جلوی خود ادامه دهند؛ چرا که لندو و سایر استارتاپ‌ها همواره در مسیر قانون و تعامل کارساز گام بر‌می‌دارند. 

در پایان از حمایت فعالان اکوسیستم استارتاپی و صنعت فینتک کمال تشکر را داریم.

 

نامه بانک مرکزی برای لندو
نامه بانک مرکزی برای لندو
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از اضافه شدن قابلیت استوری به اسنپ تا انتخابات اتحادیه

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۶۹ این پادکست، از برخورد تامین اجتماعی…
خبرها

نتایج نظرسنجی «چندین»: نسل جدید کارجویان از چه زاویه‌ای به چالش‌های کاری نگاه می‌کنند؟

چطور می‌توان نسل جدید کارجویان را شناخت و انتظارات آن‌ها از محیط کار را درک کرد؟ «چندین» با برگزاری یک نظرسنجی از بازدیدکنندگان غرفه توسن در چهاردهمین نمایشگاه کار دانشگاه…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم