تجربه کاربران از پزشکیِ آنلاین؛ چرا مشاوره تلفنی با پزشک مورد استقبال کاربران قرار گرفته؟

این روزها دیگر برای دسترسی به پزشک لازم نیست از خانه خارج شوید و ساعت‌ها در مطب و مراکز درمانی منتظر یک ویزیت ساده باشید. تنها ابزار مورد نیاز برای مشاوره با یک پزشک، موبایل است. بعد از همه‌‌گیری کرونا و نیاز به دسترسی به پزشک بدون خارج شدن از خانه، اپلیکیشین‌های پزشکی آنلاین طرفداران بیشتری پیدا کردند. اسنپ‌دکتر یکی از این پلتفرم‌های حوزه سلامت آنلاین است که روزانه کاربران بسیاری از خدمات آن استفاده می‌کنند. پلتفرمی که با تسهیل دسترسی به خدمات پزشکی  و ارائه خدمات با کیفیت توانسته رضایت کاربران  زیادی را جلب کند. 

 

مشاوره پزشکی آنلاین یکی از خدمات اسنپ‌دکتر است که روزانه کاربران زیادی از سراسر ایران از آن استفاده می‌کنند. برای بررسی تجربه کاربران، به سراغ کسانی رفتیم که بیشترین مشاوره تلفنی با پزشک را از طریق اپلیکیشن اسنپ‌دکتر داشته‌اند تا برایمان توضیح دهند که مشاوره آنلاین چه کمکی به آن‌ها کرده است. 

 

پزشک به جای گوگل!

 

حتما برای شما هم پیش آماده که با بروز علائم یا احساس بیماری، آن را در گوگل جستجو کنید. اگر به همین راحتی که به گوگل دسترسی دارید بتوانید با یک پزشک متخصص ارتباط برقرار کنید، کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ پاسخ الناز به این سوال «مشاوره با پزشک متخصص» است.     

 

الناز از کاربران اپلیکیشن اسنپ‌دکتر است که در تهران زندگی می‌کند و با وجود اینکه امکان مراجعه به مطب پزشک را داشته، اما بارها از طریق اپلیکیشن اسنپ‌دکتر به صورت تلفنی با پزشکان مختلف مشورت کرده است. او می‌گوید برای آنکه به بیراهه نرود مشاوره تلفنی با پزشک را انتخاب کرده، دقیقا همان ویژگی‌ای که جستجو در گوگل ندارد. الناز می‌گوید: «قبل از آشنایی با اسنپ‌دکتر با بروز هر علائمی به گوگل مراجعه می‌کردم، اما نمی‌شود به نتایج جستجو در گوگل اعتماد کرد؛ چرا که غالبا علائم را به حادترین نوع بیماری‌ ربط می‌دهد. در حالی که یک پزشک می‌تواند با دریافت شرح حال، شما را خیلی دقیق  و درست راهنمایی کند و از استرس شما بکاهد.»  

 

 مشاوره آنلاین سریع و بی‌دردسر 

 

علاوه بر جلوگیری از گیج شدن میان دریای اطلاعات در جستجوهای آنلاین درباره بیماری‌ها، مزیت‌هایی مثل هزینه کمتر مشاوره آنلاین، دسترسی به پزشک در هر زمان و مکان و حفظ فاصله فیزیکی و جلوگیری از ابتلا به کرونا در مطب‌های پزشکی باعث شده تا کاربران از مشاوره پزشکی آنلاین بهره ببرند. علی که کاربر اسنپ‌دکتر  و ساکن تهران است، می‌گوید: «دیگر نیازی نیست برای مراجعه به پزشک وقت زیادی بگذارم و در صف بمانم بلکه از طریق اپلیکیشن اسنپ‌دکتر در کمترین زمانِ ممکن به چندین پزشک دسترسی پیدا می‌کنم و می‌توانم برای داشتن درک درستی از بیماری‌ام با پزشکان مختلف مشورت کنم.»

 

علی در توصیف خودش می‌گوید که جزو آن دسته آدمهایی‌ست که برای سلامتی‌اش اهمیت زیادی قائل است و ترجیح می‌دهد برای بررسی سلامتی دوره‌ای یا چکاپ نظر چند پزشک را بشنود. اپلیکیشن اسنپ‌دکتر این امکان را برای او فراهم کرده تا به سادگی با هزینه مناسب و صرف وقت اندک، با پزشکان مختلف مشورت کند. او تجربه مشاوره تلفنی با پزشکان اسنپ‌دکتر را بسیار مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «قطعا خلق و خو و میزان تخصص هر پزشکی با پزشک دیگر متفاوت است و نمی‌توان انتظار یک برخورد را از همه پزشکان داشت. اما فکر می‌کنم برخورد پزشکانی که از طریق اپلیکیشن از آنها مشاوره دریافت کرده‌ام، نسبت به مشاوره‌های حضوری در مطب بهتر بوده‌ و با حوصله و سر فرصت موضوع را بررسی می‌کنند.»

 

تلفن را با خیال راحت قطع می‌کنم

 

هادی از دیگر کاربران اسنپ‌دکتر که در شهر ارومیه زندگی می‌کند، می‌گوید: «هرچند که تعداد پزشکان در برخی از تخصص‌ها در اپلیکیشن اسنپ‌دکتر کم است، اما باز هم می‌تواند در شرایط مختلف بهترین گزینه برای افراد باشد. اسنپ‌دکتر در چند ماه گذشته، در تشخیص بیماری‌ به من کمک بزرگی کرده است.» 

 

او که به دلایل مختلف به ویژه عفونت پروستات از پزشکان اسنپ‌دکتر مشاوره دریافت کرده، مهم‌ترین مزیت مشاوره تلفنی را با حوصله بودن پزشکان در ارائه مشاوره به بیمار عنوان می‌کند و می‌گوید: «بیشتر مواقع وقتی به دکتر مراجعه می‌کنید، پزشک با شما مکالمه‌ای ندارد. شاید یکی از دلایل این امر شلوغی مطب‌ها باشد که فرصت برقراری مکالمه با بیمار را از پزشک می‌گیرد. اکثر تجربیات من از حضور در مطب پزشکان به پرسیدن چند سوال کوتاه درباره وضعیت جسمانی و مشکل موجود خلاصه می‌شود.» او می‌گوید که اغلب مطب پزشکان را با ابهامات بسیاری درباره بیماری و داروهای تجویزی، روش درمان و نگرانی از بیماری که به آن مبتلا شده‌ ترک می‌کند، در حالی که در مشاوره‌های تلفنی، پزشکان زمان بسیاری را به رفع ابهامات و نگرانی‌‌های او درباره بیماری اختصاص می‌دهند.  

 

هادی می‌گوید: «در دوران شیوع کرونا حتی این مکالمه دو دقیقه‌ای با پزشک در مطب کمتر نیز شده، ضمن اینکه ترجیح من به عنوان یک بیمار حضور کمتر در مطب پزشک بوده و اپلیکیشن‌ اسنپ‌دکتر این امکان را فراهم کرده تا از طریق فضای مجازی یا مکالمه تلفنی بتوانم با پزشک از راه دور مشورت کنم.»  

 

او دلیل اصلی مشاوره با پزشکان را کسب نظر از چندین پزشک برای درمان تجویز شده اعلام می‌کند و می‌گوید: «حتی بعد از عمل جراحی پروستات با یکی از پزشکان اسنپ‌دکتر مشورت کردم و متوجه شدم که دارویی که برایم تجویز شده، اشتباه است.»

 

تشخیص‌های درست و به موقع

 

مریم از دیگر کاربران اسنپ‌دکتر به دلیل ابتلا به کرونا بارها به صورت تلفنی مشاوره دریافت کرده است. او می‌گوید در مواردی که از پزشکان مشاوره تلفنی دریافت کرده، پزشکان توانسته‌اند بیماری او را به درستی تشخیص‌ دهند. مریم می‌گوید: «پیش از آنکه تست کرونا بدهم و نتیجه مثبت را دریافت کنم، کمی گلودرد داشتم. با یکی از پزشکان از طریق اپلیکیشن تماس گرفتم و با وجود اینکه من اصرار داشتم به کرونا مبتلا نشده‌ام، پزشک با بررسی علائم به من گفت که مطمئن است من کرونا گرفته‌ام و توصیه کرد که خودم را قرنطینه کنم تا از ابتلای سایرین به این بیماری جلوگیری شود. بعد از اینکه تست دادم، متوجه شدم که تشخیص  او درست بود و آزمایش کرونایم مثبت از آب درآمد.»

 

او ادامه می‌دهد: «بار دیگری هم که به بیماری کرونا مبتلا شدم، تحت درمان پزشک بودم و رمدسیویر تزریق می‌کردم. اما استرس زیادی داشتم و برای رفع این استرس ترجیح دادم علائم جسمانی‌ام را یک پزشک دیگر بررسی کند. به همین خاطر با پزشکان مختلفی از طریق اپلیکیشن مشورت کردم. حتی پس از بهبودی با یکی از پزشکان اسنپ‌دکتر تماس گرفتم، اصرار زیادی داشتم که به سر کار برگردم، اما پزشک مخالف بود و می‌گفت هنوز ممکن است ناقل بیماری باشم. تست کرونا دادم و بازهم نتیجه مثبت بود، بنابراین قرنطینه را ادامه دادم تا اینکه تستم منفی شد.» مریم می‌گوید: «حتی اگر درمان قطعی از طریق مشاوره پزشکی تلفنی دریافت نکنید، همین که در لحظه این امکان برای شما فراهم می‌شود که مشکل‌تان را با یک پزشک در میان بگذارید، بسیار کمک کننده است.»

 

دسترسی به پزشکانِ بدون مرز

 

رضا که خود پزشک است، از اپلیکیشن اسنپ‌دکتر برای مشورت با سایر پزشکان بهره گرفته و بارها نظر سایر همکاران خود را درباره شیوه درمان جویا شده است. او معتقد است: «در صورتی که نیاز به معاینه دقیق باشد، باید معاینه حضوری انجام شود، اما وقتی شما نیاز به مشورت و دریافت نظر چندین پزشک درباره درمان و داروهای تجویزی داشته باشید، استفاده از این اپلیکیشن‌ها بسیار کمک‌کننده است.»

 

او می‌گوید: «اپلیکیشن‌های ارائه خدمات پزشکی بُعد مسافت را برای برقراری ارتباط با پزشک از میان برداشته است. مثلا پس از آنکه به بیماری کرونا مبتلا و با مشکلات از جمله درد معده و مشکلات گوارشی روبه‌رو شدم، می‌خواستم با پزشک حاذقی که در شهر شیراز فعالیت دارد در این باره مشورت بگیرم، اما امکان مسافرت برای من فراهم نبود. متوجه شدم که او در اپلیکیشن اسنپ‌دکتر فعال است و از این طریق با او درباره شیوه درمان بیماری‌ام مشورت گرفتم.»

 

مشورت با یک پزشکِ امن

 

رضا به اپلیکیشن‌های سلامت نقدهایی را هم وارد می‌داند و می‌گوید: «گاهی مشکلات فنی اپلیکیشن‌های سلامت برای بیماران آزاردهنده است، گاهی ارسال عکس‌ها و پیام‌ها با مشکل مواجه می‌شود و این بسیار آزاردهنده است. گاهی پزشک می‌گوید که نسخه را برای‌تان ارسال می‌کنم، اما فراموش می‌کند و بیمار امکان ارسال پیام ندارد.»

 

به اعتقاد او، پزشک امن یکی دیگر از مزیت‌هایی استفاده از اپلیکیشن‌های ارائه‌دهنده خدمات پزشکی است. رضا می‌گوید: «اپلیکیشن‌های سلامت به افراد امکان بیشتری برای ناشناس ماندن می‌دهند و در مشاوره تلفنی فرد راحت‌تر درباره مشکلاتی که گاهی از بیان آن شرم دارد، صحبت می‌کند.»

 

هرچند اپلیکیشن‌های ارائه‌دهنده خدمات پزشکی، راه درازی تا رسیدن به نقطه مطلوب خود دارند، اما توانسته‌اند بخش قابل توجهی از نیازهای جامعه به خدمات پزشکی را برطرف کنند. کنار زدن مرزهای جغرافیایی و فیزیکی، ارزان و در دسترسی شدن خدمات پزشکی و پرستاری از جمله ویژگی‌های این پلتفرم‌هاست که سبب شده تا افرادی بیشتری به پزشکان و متخصصان دسترسی پیدا کنند. اپلیکیشن‌هایی همچون اسنپ‎دکتر با ارائه‌ی خدمات مقرون به صرفه توانسته‌اند افراد بیشتری را به مشورت با پزشک در زمان بیماری ترغیب و آنها را از خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو منصرف کند. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از اضافه شدن قابلیت استوری به اسنپ تا انتخابات اتحادیه

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۶۹ این پادکست، از برخورد تامین اجتماعی…
خبرها

نتایج نظرسنجی «چندین»: نسل جدید کارجویان از چه زاویه‌ای به چالش‌های کاری نگاه می‌کنند؟

چطور می‌توان نسل جدید کارجویان را شناخت و انتظارات آن‌ها از محیط کار را درک کرد؟ «چندین» با برگزاری یک نظرسنجی از بازدیدکنندگان غرفه توسن در چهاردهمین نمایشگاه کار دانشگاه…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم