به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، دکتر محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات در کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی کشور با بیان این که به اشتراک گذاری اطلاعات، استعلامها و خدمات الکترونیکی بین نهادها و کسب و کارها از اهداف اصلی مرکز ملی تبادل اطلاعات است، در تشریح جزییات عملکرد این مرکز بیان داشت: گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی(GSB) که به ارایه خدمات استعلامی میان دستگاههای دولتی میپردازد، از ابتدای فعالیت خود در سال 1395 تا کنون دارای حدود 7 میلیارد تراکنش بوده است. این گذرگاه دارای 319 دستگاه سرویس گیرنده و 73 دستگاه سرویس دهنده است که در مجموع باعث شکلگیری و تبادل استعلامهای دولتی شدهاند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در بخش دیگری از نشست این کارگروه به تبیین عملکرد گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیکی (PGSB) پرداخت و اظهار داشت: اصلیترین وظیفه گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیکی، ارایه خدمات سازمانهای دولتی و بخش خصوصی به یکدیگر است. در این خصوص از آغاز فعالیت PGSB در سال 1398 تا آذر 1401، بیش از 3 میلیارد و 604 میلیون تراکنش ثبت شده است که با مجموع تراکنشهای ثبت شده در گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی به تبادل و ثبت بیش از 10 میلیون و 500 میلیون تراکنش در بازههای زمانی اشاره شده میانجامد. به گفته وی، گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک دارای 357 سرویس است. در همین راستا، تعداد 665 کسب و کار سرویس گیرنده و 44 دستگاه سرویس دهنده در این گذرگاه به فعالیت میپردازند.
در این نشست، دکتر خوانساری، سامانه ملی احراز هویت و استعلامات یا همان سماوا را پنجره واحد احراز هویت در فضای مجازی دانست و هدف از راهاندازی آن را ارایه دسترسی یکپارچه، کنترل و مدیریت شده و در عین حال با واسطه به اطلاعات هویتی پایه عنوان کرد. وی گفت: از ابتدای راهاندازی سامانه سماوا تا آذرماه امسال، حدود 13 میلیون نفر از طریق این سامانه احراز هویت شدهاند و تعداد 98 نهاد متکی به سامانه سماوا متصل هستند.
دیدگاهتان را بنویسید