روزنه‌ای برای جذب سرمایه در روزهای سخت

صبح امروز ۵ بهمن ۱۳۹۸ نشست خبری TIM 2020 در ساختمان شیخ‌بهایی معاونت علمی و فناوری برگزار شد.

 

میلاد صدرخانلو، معاون دبیرخانه “شبکه TIM” در این مراسم گفت که TIM شبکه‌ای جدید است که از دل گروه موسوم به دی هشت (D8) متولد شده و هدف آن جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران و وی سی‌ها در استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کشورهای عضو است.

 

لازم به ذکر است که ۸ کشور بنگلادش، مصر، اندونزی، ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه گروه D8 را تشکیل می‌دهند و دبیرخانه این گروه در کشور ترکیه مستقر است.

 

صدرخانلو گفت ۲۰ هزار یورو به شبکه “TIM 2020” از سمت دی هشت اختصاص داده شده و امسال ۲۰ سرمایه‌گذار خارجی در کنار ۱۰۰ سرمایه‌گذار ایرانی و همچنین انجمن VC ایران، به مراسمی می‌آیند که هفته آینده در ۱۵ و ۱۶ بهمن در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

 

در این مراسم شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های منتخب در برابر سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی این مراسم ارایه می‌دهند.

 

به غیر از از هشت کشور نامبرده دی هشت، سرمایه‌گذارانی از کشورهای اتیوپی، لبنان و سوریه هم در مراسم TIM 2020 حضور خواهند داشت.

 

تا لحظه تنظیم این گزارش شرکت‌های بخش انرژی، تجهیزات پزشکی و دارو بیشترین استقبال را از سرمایه‌گذاران خارجی این مراسم داشته‌اند و برای شرکت در آن ثبت‌نام کرده‌اند.

 

صدرخانلو در پاسخ به سوال خبرنگار “استارتاپ ۳۶۰” در مورد اینکه سرمایه‌گذاران خارجی با وجود تحریم‌ها چگونه می‌خواهند سرمایه‌شان را از مملکت خارج کنند، می‌گوید “ما خروج سرمایه از کشور را تنها در خروج ارز از کشور نمی‌بینیم و راه‌های دیگری همچون تهاتر کالا وجود دارد.”

 

دو سال پیش یعنی ۱۳۹۶ در دوره ی اول این مراسم بود که سرمایه‌گذاری شرکت سرآواپارس در هلدینگ توشا و پیوستن زورق به علی‌بابا اعلام شد.

 

آقای صفاری‌نیا، رییس پارک فناوری پردیس دبیر شبکه تیم است و صدرخانلو، معاون وی در مراسم امروز گفت تمام تلاش‌مان را کردیم تا در شرایط سخت تحریم کنونی این مراسم در ایران برگزار شود. صدرخانلو همچنین امیدوار است شرکت‌های فناوری ایرانی بتوانند وارد این کشورها شوند و بازار خود را توسعه دهند.

 

جذب سرمایه یا صادرات استارتاپ؟

 

تحریم‌ها و مسائلی دیگر، باعث شده این روزها سرمایه‌گذاران خارجی به سختی ریسک سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ایرانی را بپذیرند. همچنین سرمایه‌گذاران خارجی مشکل خروج سود و اصل سرمایه خود را از ایران دارند. راهکاری که البته صدرخانلو به عنوان یک مقام دولتی خروج ارز را تنها راهکار آن نمی‌داند. اما باید دید سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم راغب تهاتر کالا هستند.

 

از طرفی استارتاپ‌های ایرانی در دوران کنونی بیش از هر زمان دیگری نیاز به جذب سرمایه جسورانه برای راندهای بعدی خود به منظور رشد را دارند. جذب سرمایه از سرمایه‌گذار داخلی با چالش‌هایی از قبیل کمبود سرمایه، دید کوتاه‌مدت و کمبود دانش سرمایه‌گذاری جسورانه روبروست و سرمایه‌گذار خارجی هم که مسیرش بسته است.

 

باید دید برگزاری چنین نشست‌هایی با اجماع کشورهایی قریب به حدود یک میلیارد از جمعیت جهان، در دوران فعلی باعث رونق اکوسیستم استارتاپی ایران خواهد شد؟

 

به نظر می‌رسد استارتاپ‌های بزرگ ایرانی این روزها بیش از صادرات به کشورهای دی هشت و توسعه بازار، نیاز به جذب سرمایه دارند، هرچند که صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان همچون دارویی به این کشورها برگ برنده این نشست است؛ اما باید منتظر بود و دید کدام شرکت‌ها بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت.

 

آیا معاونت علمی قصد دارد با برگزاری این مراسم پس از ۲ سال کانالی برای نقل و انتقال مالی برای شرکت‌های مورد حمایت خود ایجاد کند، یا اینکه جذب سرمایه برای استارتاپ‌هایی که این روزها نفس‌شان به شماره افتاده در دستور کار است.

link

مطالب مرتبط

گزارش و تحلیلهم‌آوا

سه‌راهی کارخانه نوآوری آزادی؛ مدیرعامل سرآوا از خروج پارک پردیس و آینده کارخانه می‌گوید

چهارشنبه بیست و نهم فروردین ماه ۱۴۰۳ خبری منتشر شد که پارک فناوری پردیس قصد دارد از کارخانه نوآوری آزادی خارج شود. این موضوع نگرانی‌ها و سوالاتی را در مورد آینده‌ی
چهارشنبه بیست و نهم فروردین ماه ۱۴۰۳ خبری منتشر شد که پارک فناوری پردیس قصد دارد…
خبرهاگزارش و تحلیل

مهم‌ترین اتفاق‌های اکوسیستم استارتاپی ایران در سال ۱۴۰۲

در این مطلب خلاصه‌ای از مهم‌ترین اتفاق‌ها و آنچه در سال ۱۴۰۲ در اکوسیستم استارتاپی ایران رخ داد، به تفکیک هر ماه توسط استارتاپ۳۶۰ گردآوری شده است. فروردین: –
در این مطلب خلاصه‌ای از مهم‌ترین اتفاق‌ها و آنچه در سال ۱۴۰۲ در اکوسیستم استارتاپی ایران…
خبرهاگزارش و تحلیل

ورود پلتفرم‌های اینترنتی به توزیع آنلاین دارو بررسی شد

در نشست تخصصی بررسی پلتفرم‌های آنلاین توزیع دارو، وضعیت کنونی پلتفرم‌ها و چالش‌های قانونی ورود آنها به توزیع آنلاین دارو مطرح و بررسی شد. به گزارش مهر، نشست تخصصی
در نشست تخصصی بررسی پلتفرم‌های آنلاین توزیع دارو، وضعیت کنونی پلتفرم‌ها و چالش‌های قانونی ورود آنها…
ابرآروانگزارش و تحلیل

ابر و مِه؛ روایت یأس و امیدِ ابرآروان که حریف جعل واقعیت نشد

«زیرساخت یکپارچۀ ابری»، سه کلمه‌ای است که تمام دنیای ابرآروان را در خود جای می‌دهد؛ یک مجموعۀ استارت‌آپی که در حوزه فناوری‌های ابری یا همان کلاد فعالیت خود را
«زیرساخت یکپارچۀ ابری»، سه کلمه‌ای است که تمام دنیای ابرآروان را در خود جای می‌دهد؛ یک…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم