حرکت ویروس کرونا بر روی نقشه‌های آنلاین

آمارهای مسیریاب بلد نشان می‌دهد که تحت تاثیر گسترش ویروس کرونا، الگوهای تردد افراد در فضای عمومی با تغییرات بسیاری همراه بوده است. بر اساس این ارزیابی به نظر می‌رسد سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی از ابتدای اسفند تا انتهای تعطیلات فروردین باعث شده تا رفت‌وآمد افراد به سمت رستوران‌ها و کافه‌ها ۹۱ درصد کمتر شود.

 

این اطلاعات در بلد، پرنصب‌ترین نقشه آنلاین فارسی، نمایش‌دهنده این است که جست‌وجو و مسیریابی مراکز خرید و سینماها در این مدت تا ۹۶ درصد کاهش یافته است. اگر شروع قرنطینه را همزمان با تعطیلی مدارس درنظر بگیریم، حدودا از ابتدای اسفندماه جمعیت زیادی از افراد خانه‌نشین شدند. در این مدت مسیریابی پارک‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها و جایگاه‌های سوخت هم به ترتیب ۸۶، ۹۱ و ۸۶ درصد کمتر شده است.

 

گزارش این مسیریاب که با هدف اقدامات پیشگیرانه در برابر ویروس کرونا منتشر شده نشان می‌دهد سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی برای کاهش تردد افراد در شهرها به ترتیب ۹۳ و ۹۲ درصد باعث کاهش مسیریابی آنها به سمت مساجد و ایستگاه‌های مترو شده است.

 

همچنین بر اساس این گزارش که الگوهای حرکتی افراد را در دسته‌بندی‌های مختلف نمایش می‌دهد، میزان جست‌و‌جو و مسیریابی سوپرمارکت‌ها در بین کاربران این نرم‌افزار با ۶۳ درصد کاهش همراه بوده است. بر اساس این اطلاعات که می‌تواند برای بازبینی در سیاست‌های اجتماعی دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های فعال بهداشتی مفید باشد، می‌توان گفت که با وجود کاهش کلی تردد به سمت سوپرمارکت‌ها، رفت‌وآمد شهروندان به این اماکن بیشتر از مکان‌های عمومی دیگر بوده است.

 

روند کاهشی در تردد افراد به شعب بانک در روزهای کاری هم حاکی از این است که به طور کلی مسیریابی افراد به بانک‌ها سیر نزولی داشته اما تا قبل از تعطیلات نوروز با سرعت کمتری نسبت به مکان‌های عمومی دیگر خلوت شده است. یعنی اگرچه افراد رفت‌وآمد به رستوران‌ها، پارک‌ها و سینماها را کاهش دادند اما همچنان برای انجام فعالیت‌های بانکی وارد فضای عمومی شده‌اند.

 

آمار جست و جوی مراکز درمانی هم در این مدت نوسان‌های زیادی را نمایش می‌دهد. به طور کلی مراجعه به مراکز درمانی و داروخانه‌ها در این مدت نسبت به قبل کاهش یافته اما تطبیق این نقشه با آمار منتشر شده وزارت بهداشت حاکی از این است که هر زمان در بلد مراجعه به بیمارستان‌‍ها افزایش یافته، نمودار شناسایی بیماران در آن روز هم بیشتر شده است. 

 

همچنین بلد گزارشی هم در این زمینه از جستجوهای انجام شده منتشر کرده که فایل PDF آن از اینجا قابل دریافت است. (تصویر زیر بخشی از این گزارش است)

 

بلد

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم