نسخه دوم گزارش اپلیکیشن «نشان» منتشر شد

کرونا تا مسافرت‌های نوروزی بیشتر از ۷۰ درصد کاهش پیدا کند. اکنون نقشه و مسیریاب نشان در گزارشی جدید، رفتار بیش از ۵.۴ میلیون کاربر خود را در سه پرده بررسی کرده است: هفته پایانی بهمن ماه، یعنی هفته پیش از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران، هفته اول کاری در فروردین ماه و در نهایت، هفته ابتدایی اردیبهشت. آیا هیچ‌کدام از شنبه‌های کرونایی، عادی بودند؟

 

ترافیک قبل و بعد از کرونا؛ روایت شنبه‌های غیرعادی

 

داده‌کاوی انجام شده از سوی نقشه و مسیریاب نشان، این موضوع را روشن می‌کند که اگرچه ترافیک در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه افزایش قابل توجهی نسبت بر اساس سوابق مسیریابی، جستجو و گزارشات کاربران ‌نشان، میزان ترافیک پس از تعطیلات نوروز به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرد. اما پرسش اصلی اینجاست که وضعیت ترافیک در مقایسه با پیش از شروع کرونا چگونه بوده است؟  به روزهای ابتدایی کاری در فروردین ماه داشته است، اما واقعیت این است که هنوز ترافیک به نصف هفته پایانی بهمن ماه هم نرسیده است؛ زمانی که هنوز خبر شیوع کرونا در کشور به شکل رسمی اعلام نشده بود.

نمودار ذیل، تفاوت حجم ترافیک در هفته پایانی بهمن ماه، هفته سوم فروردین (اولین هفته کاری سال جدید) و هفته ابتدایی اردیبهشت ماه را نمایش می‌دهد.

 

 

اطلاعات استخراج شده از سوی نقشه و مسیریاب نشان حکایت از آن دارد که در کل ایران، طول ترافیک در هفته اول کاری فروردین ماه نسبت به بهمن ۷۹ درصد کاهش داشته است. این میزان کاهش البته در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه به ۵۷ درصد می‌رسد.

این نسبت کاهشی در تمام شهرهای کشور قابل مشاهده است، هرچند در برخی شهرها کم‌تر و در برخی شهرها نیز بیشتر به چشم می‌خورد. برای مثال بررسی نشان گویای آن است که شیراز، با ۷۰ درصد، بیشترین کاهش ترافیک را در کل کشور داشته است.

نمودار طول ترافیک کلان‌شهرهای ایران

آنچه نمودارهای مربوط به طول ترافیک در اولین هفته کاری سال جدید و هفته اول اردیبهشت ماه نمایش می‌دهند این است که در هیچ شهری، ترافیک خودروها از هفته پایانی بهمن ماه بیشتر نشده است. در واقع علی‌رغم اینکه در روزهای اخیر، این احساس به وجود آمده که مردم دیگر مسئله کرونا را جدی نمی‌گیرند، اما داده‌های آماری نشان می‌دهند که ترافیک هنوز به شدت کمتر از دوران قبل از شیوع کرونا است.

در نمودارهای زیر میزان کاهش ترافیک کلا‌‌ن‌شهرهای ایران را مشاهده می‌کنید.

 

 

بر این اساس شهر شیراز با ۷۰ درصد کاهش ترافیک، بیشترین میزان کاهش طول ترافیک به نسبت بهمن‌ماه را داشته و شهر مشهد با ۵۰ درصد، کمترین کاهش را تجربه کرده است.

 

 

در شهر تهران، طول ترافیک ۵۵ درصد کاهش داشته است. در شهرهای دیگر این میزان متغیر بوده اما نکته مهم اینجاست که تمام کلان‌شهرهای کشور دست کم ۵۰ درصد کاهش ترافیک داشته‌اند. جدول فوق به ترتیب شلوغ‌ترین شهرها و خلوت‌ترین‌ شهرها را در هفته اول اردیبهشت و هفته پایانی بهمن مقایسه کرده است.

نشان در نقشه‌های زیر نقاط پر ترافیک تهران در هفته پایانی بهمن ماه را با هفته اول کاری فروردین و هفته اول اردیبهشت به عنوان هفته قبل از شروع ماه مبارک رمضان بررسی کرده است. (این داده‌ها به صورت آنلاین در وب‌سایت https://traffic.neshan.org  در دسترس هستند.)

 

برای مطالعه گزارش کامل فایل PDF آن را از اینجا دانلود کنید

 

 

link

مطالب مرتبط

خبرها

پرشیافاند از ترکیب سهام‌داران استارتاپ شگرفیست خارج شد

شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیافاند» پس از ۳ سال از ترکیب سهامداری استارتاپ «شگرفیست» خارج شد و ۳۰ درصد سهام خود را به سرمایه‌گذاران جدید واگذار کرد. شگرفیست در
شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیافاند» پس از ۳ سال از ترکیب سهامداری استارتاپ «شگرفیست» خارج شد و…
خبرهارمزارزها و فین‌تک

آغاز خرید با تلفن‌همراه و بدون کارت در ۶ بانک

بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی پروژه‌ی «کهربا» که امکان خرید با گوشی بدون تماس با دستگاه پوز و بدون نیاز به کارت بانکی را میسر می‌کند، توسط ۶ بانک میسر شده است.
بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی پروژه‌ی «کهربا» که امکان خرید با گوشی بدون تماس با…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از ماجرای همراه‌اول و دیجی‌کالا تا گلرنگ و تخفیفان

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۹ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…
رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

نگاهی به آلت‌کوین‌ها در سالروز خلق «نیم کوین»

دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین باعث شد شبکه‌های بلاکچینی با قابلیت‌های جدیدتر و کوین‌های خود وارد میدان
دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم