گزارش عملکرد بازار: بررسی و انتشار اپ‌ها و بازی‌ها در نیم‌سال اول ۹۹

تیم اینسایت یا همان بینش بازار که چندی پیش خبر رونمایی “پلتفرم اختصاصی در لحظه” آن را منتشر کردیم، بتازگی گزارش جدیدی از سلسله گزارش‌های تالیفی شرکت کافه‌بازار را منتشر کرده است. این گزارش که مربوط به داده‌های دو فصل ابتدایی سال جاریست به بررسی عملکرد این شرکت در انتشار برنامه‌ها و بازی‌ها پرداخته است. در ادامه با حزییات این گزارش همراه باشید.

زمان بررسی اپلیکیشن‌ها یکی از نکات مهم در استورهاست که گاهی تاخیر در فرآیند آن باعث اعتراض کاربران و ناشران می‌شود. در این زمینه بازار می‌گوید زمان بررسی را از ۷۲ ساعت به ۲۴ ساعت کاهش داده است. در طی ۶ ماه اول امسال بیش از ۳۶ هزار درخواست برای انتشار و بروزرسانی اپ‌ها به بازار ارسال شده و ۵/۵ هزار برنامه جدید منتشر شده است. بیش از ۳ هزار برنامه به دلیل نقض قوانین بازار حذف شده‌اند و ۶۹۱ اپ توسط سپر امنیت بازار مخرب شناسایی شده است.

روند انتشار

هر بازی یا برنامه پیش از انتشار در استورها، معمولا توسط یک تیم متخصص با روش‌ها و ابزارهای مختلف بررسی و سپس تایید می‌شود. براساس گزارش بازار توسعه‌دهندگان همکار این شرکت در ۶ ماه اول امسال بیش از ۱۹ هزار درخواست برای انتشار ۹۹۱۵ برنامه و بازی جدید را به بازار ارسال کرده‌اند و کارشناسان انتشار این شرکت به طور میانگین هر ماه ۳۲۷۹ درخواست اننشار برنامه و بازی جدید را بررسی کرده‌اند که فراوانی آن در نمودار‌های زیر به تفکیک قابل مشاهده است.

شیب صعودی انتشار اپ‌ها با تغییر قوانین

گزارش کافه‌بازار می‌گوید تغییر قوانین انتشار اپ‌ها در این استور ایرانی منجر به افزایش انتشار اپ‌ها شده است. بر این اساس در ۶ ماهه ابتدایی ۹۸ در مقایسه با زمان مشابه امسال روند انتشار از رقم ۶۲ به ۷۸ درصد رسیده است؛ رشدی ۱۶ درصدی که رقم قابل ملاحظه‌ای است و نشان از سهولت و یا تغییرات بنیادین در قوانین انتشار این شرکت است. پیش‌تر توسعه‌دهندگان برنامه یا بازی هرازگاهی انتقاداتی نسبت به عملکرد بازار در انتشار برنامه‌ها داشتند و اکنون به نظر می‌رسد بازار توجه جدی به این بخش کرده است. بازار می‌گوید پیشنهادهای لازم را به ناشرانی که برنامه آنها تایید نشده کرده است. همچنین نسبت درخواست‌های رد شده از ۳۸ درصد سال گذشته به ۲۲ درصد کاهش یافته است.

خرید و آموزش، فاتحان دوران کرونا

این صفحه از گزارش بازار نشان می‌دهد که در ۶ ماه امسال و درست در زمان قرنطینه و کرونا، ۵۵۳۲ برنامه و بازی در این استور منتشر شده که بیشترین میزان آن مربوط به اپ‌های دسته خرید و سپس آموزش و دسته تفننی در بخش گیم بوده است. در ادامه این گزارش (صفحه ۱۱ فایل PDF) در بخش بروزرسانی‌های اپ‌ها، دسته خرید دومین دسته با بیشترین تعداد درخواست برای بروزرسانی بوده است.

مهمترین دلایل رد درخواست انتشار اپ‌ها

در این بخش از گزارش آمده است که توسعه‌دهندگان در ۶ ماه ابتدایی امسال بیش از ۱۷ هزار درخواست برای بروزرسانی حدود ۶ هزار اپلیکیشن را به بازار ارسال کرده‌اند؛ یعنی کارشناسان این شرکت به طور میانگین ماهانه حدود ۳ هزار درخواست را بررسی کرده‌اند.

پیام‌های تعلیق و اخطار ارسال شده در دسته‌های مختلف

روش‌های شناسایی تخلف اپلیکیشن‌ها

بازار در گزارش خود نحوه شناسایی تخلف برنامه‌ها و بازی‌ها را به تفکیک بیان کرده است. بر این اساس ۲۸ درصد تخلف‌ها توسط گزارش کاربران ثبت شده و ۷۲ درصد باقیمانده از طریق تیم کارشناسان فنی و سپر امنیت بازار. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم ۶۹۱ برنامه مخرب در این مدت توسط سپر امنیت بازار شناسایی شده که بلافاصله حذف و به کاربرانی که آنها را نصب کرده بودند اطلاع رسانی شده است.

همانطور که دسته آموزش جز پر انتشارترین دسته‌ها بوده، در بخش حذفیات نیز بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است. براساس گزارش بازار طی این ۶ ماه ۴۲۵۶ برنامه و بازی از این استور حذف شده‌اند. ۶۰ درصد این برنامه‌ها مربوط به ۱۲ حساب توسعه‌دهنده‌ها بوده به دلیل تخلفات مکرر مسدود شده‌اند. دسته آموزش در بخش برنامه‌ها و اکشن در بخش گیم بیشترین تعداد اپ‌ها حذفی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

بازار در گزارش خود می‌گوید سپر امنیت آن منجر به کاهش ۵۱ درصدی نصب فعال اپ‌های مخرب از طریق این استور شده است. از ابتدای آغاز به کار سپر امنیت ۱۴۰۴ برنامه توسط آن شناسایی شده و صفحه اختصاصی سپر امنیت بیش از ۲۵ میلیون بار توسط کاربران بازدید شده است. سپر امنیت بازار به گفته این شرکت از ۱۰ آنتی ویروس، کارشناسان فنی و گزارش‌های کاربران نیرو می‌گیرد.

نسخه PDF کامل این گزارش را از اینجا دانلود کنید

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم