بیانیه ابرآروان؛ ابر ایران و یک شوخی تلخ تکراری با افکار عمومی

روز گذشته چهارشنبه ۲۴ دی، خبری مبنی بر همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران با بخش خصوصی مبنی بر تمرکززدایی نقش دولت در توسعه شبکه خدمات و ترافیک داده کشور اعلام شد که اتفاقا شرکت ابرآروان نیز به عنوان نماینده‌ای از بخش خصوصی در یک سمت این ماجرا بود.

 

 

اکنون ابرآوران با توجه به اتهامات وارد شده طی ۲۴ ساعت گذشته به این شرکت در باب این همکاری بیانیه‌ای را برای توضیح و شفافیت در اختیار استارتاپ۳۶۰ قرار داده که به شرح زیر است:

 

 برای شفافیت باید هزاران کلمه نوشت، اما اتهام را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد. پس به‌عنوان راه‌حلی بگذارید پیش از شرح کامل ماجرا، بار دیگر به اختصار موضع‌گیری صریح و شفاف داشته باشیم:

 

همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ایم، اتفاق شومی به نام «اینترنت ملی!» یا هر نامی که به معنی قطع دسترسی مردم ایران به اینترنت بین‌الملل باشد خط قرمز ابر آروان است. ابر آروان یک ابر یکپارچه جهانی است و با هدف ایجاد زیرساخت برای سریع‌تر، امن‌تر و دردسترس‌تر کردن اطلاعات در سطح جهان فعالیت می‌کند، نه برای ایجاد هر نوع محدودیت.

 

پروژه‌ی ابر ایران برای آروان هیچ چیز، جز اضافه شدن ۵ دیتاسنتر در شهرهای تبریز، کرج، شیراز، اصفهان و اهواز به این ابر یکپارچه نیست.

 

ابر آروان مخالف هرگونه رانت، عدم شفافیت یا انتفاع ناعادلانه از منابع ملی است، همان‌طور که تا به حال با آن مقابله کرده‌ایم، باز هم تاکید می‌کنیم که در هیچ اتفاقی که نتیجه‌اش از بین رفتن شفافیت، ارزش‌ها و تعهدات‌مان باشد مشارکت نخواهیم داشت.

 

و اما درباره‌ی پروژه‌ی ابر ایران، اتهام رانت و شبکه ملی اطلاعات!

 

۱. شبکه ملی اطلاعات!

 

از منظر دولت تمام دیتاسنترهای کشور، شبکه‌ی IXP، تمام محتوای داخلی شامل محتوای سرگرمی، اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها، فیلم و سریال و… ترافیک قریب به اتفاق تمام استارت‌آپ‌ها، همه و همه «شبکه‌ ملی اطلاعات» نامیده می‌شود. پس این پروژه نیز مانند هر محتوای دیگری که در داخل کشور تولید، نگهداری یا توزیع می‌شود، جزوی از شبکه ملی اطلاعات است.

در بخشی از خبر انعقاد قرارداد این پروژه آمده است، ابر ایران در راستای «کاهش وابستگی به اینترنت بین‌الملل» است. از نظر ما «اینترنت» بدون هیچ پسوند و پیشوندی، یک شبکه ارتباطی جهانی است. کلمه‌ای که نباید اجازه دهیم مورد هرگونه باز تعریف قرار بگیرید. اما از نگاه فنی باید بدانید این جمله اشاره به افزایش نسبت ترافیک داخل ایران، به ترافیکی است که از کشورهای همسایه ترانزیت می‌شود. در واقع هر یک بایت محتوایی که داخل کشور تولید یا میزبانی شود، ‌به معنای افزایش نسبت ترافیک داخل به ترافیک خارجی است. هر کشور، هر استان، یا شهر، و حتا هر تامین‌کننده‌ی اینترنت محلی تلاش می‌کند با میزبانی‌ کردن و توزیع کردن محتوای بیش‌تر در داخل شبکه‌ی خود، از توازن ترافیکی به نفع کاربران نهایی و افزایش سرعت دسترسی آن‌ها به محتوا استفاده کند. بر این اساس، کاهش وابستگی‌ به اینترنت بین‌المللی سبب بهبود این موازنه خواهد بود.

 

۲. چرا این پروژه به ابر آروان-فناپ داده شد

 

از سال ۱۳۹۶ رسول سراییان رییس وقت سازمان فناوری اطلاعات تلاش برای واگذاری دیتاسنترهای نیمه‌فعال و ورشکسته‌ی استانی دولت را آغاز کرد. با ریاست امیر ناظمی به سازمان فناوری اطلاعات، این پروژه نام‌ تازه‌ای به نام «ابر ایران» گرفت؛ دیتاسنتر‌ها در دو منطقه تجمیع و مجدد مناقصات بسیار کم اقبال گذشته از سر گرفته شد. مناقصاتی که این‌بار با اقبال بسیار بیش‌تری روبه‌رو شدند.

در نتیجه‌ی چند بار برگزاری مناقصات مختلف و درنهایت یک ماراتن چند مرحله‌ای، کنسرسیوم ابر آروان-فناپ یکی از برندگان مناقصه‌ای شد که طی سال‌های گذشته در کشور اطلاع‌رسانی شده بود، تمام شرکت‌های فعال در این حوزه در آن مشارکت داشتند و می‌توانستند برنده‌ی آن باشند.

بیش از ۱۰ شرکت در مرحله اول مناقصه مشارکت داشتند که در پایان برای هر منطقه، ۳ شرکت با کسب امتیازات فنی وارد مرحله‌ی نهایی و پیشنهاد قیمت شدند. کنسرسیوم «ابر آروان-فناپ» برنده‌ی یک بخش از مناقصه و کنسرسیوم «آسیاتک-ژرف‌نگر و XaaS» برنده‌ی بخش دیگری از آن شدند.

 

۳. رانت چند هزار میلیاردی

 

بگذارید شفاف صحبت کنیم؛ دولتی که حتا نمی‌تواند بدهی‌های خودش به ابر آروان و سایر استارت‌آپ‌ها را به‌موقع پرداخت کند، توان سرمایه‌گذاری چند هزار میلیاردی در مناقصه‌ای ابری با حضور بخش خصوصی را دارد؟ 

مجموع سرمایه‌گذاری ابر آروان-فناپ در این دیتاسنترها در فاز اول ۱۵۰۰ میلیارد ریال است که در مجموع و تا پایان پروژه احتمالن به ۳۶۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا خواهد کرد. دقت داشته باشید، این اعداد سرمایه‌گذاری کنسرسیوم ابر آروان-فناپ در این پروژه است، نه سرمایه‌گذاری یا هدیه دولت!

کنسرسیوم ابر آروان-فناپ تضمین کرده‌اند با سرمایه‌گذاری و مشارکت در این پروژه در طول ۷ سال، حداقل ۳۲۸ میلیارد ریال سود به سازمان فناوری اطلاعات پرداخت خواهند کرد و در پایان ۷ سال دیتاسنترهای اورهال شده و تجهیز شده را به سازمان فناوری اطلاعات تحویل خواهند داد. هم‌چنین امکان تمدید برای ۷ سال دیگر پیش‌بینی شده است.

قطعن از نظر ابر آروان مشارکت در این پروژه موجب گسترده‌تر شدن زیرساخت‌های این شرکت و در نتیجه آن افزایش درآمد و سود اقتصادی بوده است، اما اگر شرکت دیگری متصور است براساس اسناد مناقصه سرمایه‌گذاری دولت (شامل ساختمان‌های دیتاسنترها و سخت‌افزارهایی از رده خارج، معرفی به صندوق نوآوری برای اخذ تسهیلات و تخفیف در ارتباطات از شرکت ارتباطات زیرساخت)، ارزش بالاتری دارد، قطعن آن شرکت می‌توانست برنده‌ی مناقصه باشد.

مجدد تاکید می‌کنیم برخلاف شرح پر ابهام اخبار مرتبط با این پروژه، دولت نه‌تنها هیچ سرمایه‌گذاری نقدی در طول این پروژه‌ها نخواهد داشت، بلکه سود مشارکت آن نیز از سوی برنده‌ی مناقصه ضمانت شده است.

در رابطه با تخفیف‌های شرکت ارتباطات زیرساخت در این پروژه هم، باید تمام مدیران عامل اپراتورهای همراه، شرکت‌های ارتباطات ثابت (FCP) و تولید‌کنندگان بزرگ محتوایی را شاهد گرفت که بارها در جلسات شرکت ارتباطات زیرساخت مشابه این پیشنهادها بدون نیاز به هیچ مناقصه‌ای، از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت و به‌عنوان مشوق‌هایی برای تمرکززدایی از تهران اعلام شده است. این تخفیف‌ها به هیچ وجه شامل هزینه‌ی اینترنت نیست و فقط شامل هزینه‌ی انتقال VPLS بین دیتاسنترها، اتصال به شبکه‌ی IXP و موارد مشابه است.

 

اگر در طول سال‌های گذشته، برخلاف رویکرد غالب کشور، تلاش کرده‌ایم با صراحت و شفافیت حرف بزنیم، اگر خانه‌ای ساخته‌ایم که از دوردست‌ها هم درون آن دیده می‌شود، این درخواست کمک ما از شماست، که ما را ببینید و نقد کنید تا بتوانیم درست‌تر حرکت کنیم.

link

مطالب مرتبط

خبرها

دادستانی ۱۳ پلتفرم را از فروش بلیط هواپیما منع کرد و سازمان هواپیمایی ممنوعیت را موقتا تعلیق کرد

براساس نامه‌ای که دادستانی صادر کرده، فروش بلیط هواپیما در ۱۳ پلتفرم از جمله علی‌بابا، اسنپ‌تریپ، فلای‌تودی، فلایتیو، مستربلیط و سفرمارکت ممنوع اعلام شده است.
براساس نامه‌ای که دادستانی صادر کرده، فروش بلیط هواپیما در ۱۳ پلتفرم از جمله علی‌بابا، اسنپ‌تریپ،…
خبرها

نشست رییس جمهور با فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی؛ درخواست برای توجه بیشتر به این عرصه

سید ابراهیم رییسی در چهارمین نشست رمضانی خود با اصناف و اقشار مختلف، بعد از ظهر شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ در نشستی، به گفت‌ و شنود با جمعی از فعالان کسب و کارهای فضای مجازی
سید ابراهیم رییسی در چهارمین نشست رمضانی خود با اصناف و اقشار مختلف، بعد از ظهر…
گلرنگ

مجوز فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیرشرکتی گلرنگ صادر شد

صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری خطرپذیرشرکتی گلرنگ (Golrang CVC Fund) به عنوان بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور با سرمایه ثبتی ده هزار میلیارد ریال (حدود ۱۶
صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری خطرپذیرشرکتی گلرنگ (Golrang CVC Fund) به عنوان بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر…
خبرها

ممنوعیت پرواز چارتری در ایام نوروز

رییس سازمان هواپیمایی کشوری از ممنوعیت پروازهای چارتری در ایام نوروز ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: با ایرلاین‌های گران‌فروش برخورد می‌کنیم. محمد محمدی‌بخش، رییس سازمان
رییس سازمان هواپیمایی کشوری از ممنوعیت پروازهای چارتری در ایام نوروز ۱۴۰۳ خبر داد و گفت:…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم