برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

رضایت افکار عمومی از بازگشت قیمت‌ها به آگهی‌های اینترنتی

دو هفته بعد از بازگشت قیمت خانه و خودرو به آگهی‌های اینترنتی، بازار به تعادل و آرامش نسبی رسیده است. دیگر خبری از افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها نیست و دلالان برای سوء استفاده از عدم شفافیت و زیرزمینی شدن قیمت‌گذاری، در تنگنا قرار گرفتند. در هفته‌های اخیر علی رغم اینکه دلار بعد از یک کاهش خفیف دوباره صعودی شد، کاهش قیمت خودرو تداوم داشت و بین ۱۰ تا ۲۰ درصد ریزش داشت و همچنان رکود عمیقی هم در بازار مسکن حاکم است. داده‌های مرکز آمار ایران و بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد شارپ قیمت مسکن در تهران بالاخره متوقف شده و سرمایه‌های سرگردان کمتر صرف سفته‌بازی و نوسان‌گیری در بازارهای مالی می‌شود. تمام این اتفاقات به طور مستقیم و غیرمستقیم متاثر از یک پارامتر مهم است؛ شفافیت در اعلام قیمت‌ها روی پلتفرم‌های آنلاین. به اضافه این‌که صرفه‌جویی در هزینه تماس و انرژی و رفت و آمدهای غیر ضروری برای جویا شدن مظنه بازار هم اتفاق خوشایندی برای شهروندان محسوب می‌شود.

 

بررسی نظر سنجی هایی که در روزهای اخیر در کانال تلگرامی سه رسانه خبری معتبر و پرمخاطب منتشر شده نشان می‌دهد، شکسته شدن طلسم امکان درج قیمت روی آگهی‌های اینترنتی پس از ۸ ماه، چه بازخورد مثبتی بین مردم داشته است. نکته مهم این که نتایج این سه نظر سنجی با تقریب خوبی بسیار نزدیک به هم هستند. سوال مشترک است «آیا از بازگشت قیمت مسکن و خودرو به سایت‌های خرید و فروش خودرو و مسکن رضایت دارید؟» نتایج را حالا با هم مرور کنیم:

 

آخرین خبر: ۷۰ درصد موافق

 

در کانال خبری آخرین خبر مجموعا ۴۲ هزار و ۸۰۶ نفر به این سوال پاسخ دادند. ۷۰ درصد افراد اعلام کردند از بازگشت قیمت‌ها رضایت دارند و ۳۰ درصد دیگر پاسخ منفی دادند. یعنی حدود ۳۰ هزار نفر از کسانی که در این نظرسنجی رای دادند، موافق بازگشت قیمت‌ها هستند. این کانال خبری بیش از ۲.۴ میلیون نفر عضو دارد و پست مربوط به نظرسنجی حدود ۱۶۹ هزار و ۶۰۰ نفر بازدیدکننده داشته است. مخاطبان این کانال عموم مردم و از اقشار مختلف هستند.

 

 

اقتصاد آنلاین: ۸۳ درصد موافق

 

نتیجه نظرسنجی روی کانال اقتصاد آنلاین هم جالب است. ۸۳ درصد مخاطبان گزینه «بله» را انتخاب کردند و فقط ۱۷ درصد به بازگشت قیمت‌ها روی خوش نشان ندادند. مجموع افراد شرکت کننده در این نظرسنجی البته حدود ۳ هزار نفر بوده است. تعداد اعضای این کانال ۱۴۲ هزار نفر است و ۹.۴ هزار نفر این پست را مشاهده کرده‌اند؛ یعنی تقریبا یک سوم کسانی که این نظر سنجی را دیدند در آن شرکت کردند. مخاطبین اقتصاد آنلاین بیشتر علاقه مندان به مباحث تخصصی‌تر اقتصاد، دانشجویان و اهالی رسانه هستند.

 

 

خبرآنلاین: ۷۶ درصد موافق

 

خروجی نظرسنجی در کانال تلگرامی خبرآنلاین هم به نوعی حد وسط نتایج دو رسانه دیگر است که اسم بردیم. ۷۶ درصد مخاطبان خبرآنلاین اعلام کردند که موافق بازگشت قیمت‌ها هستند و ۲۴ درصد مخالف. به عبارت دیگر تقریبا ۲۵۷۶ نفر گزینه بله را انتخاب کردند و ۸۱۰ نفر گزینه خیر. تعداد کل افرادی که در این کانال ۲۳۲ هزار نفری پست مربوط به نظرسنجی را مشاهده کردند ۱۸.۳ هزار نفر است. مخاطبان این کانال از اقشار مختلف هستند اما به تعقیب اخبار و رویدادهای سیاسی بیشتر از مباحث اقتصادی تمایل دارند.

 

برآیند این سه نظرسنجی نشان می‌دهد طرفداران ماندگاری قیمت‌ها در پلتفرم‌های آنلاین و سایت‌های اینترنتی، به مراتب بیشتر از مخالفان این موضوع است. با این حال هنوز برخی مسئولان نسبت به این مطالبه عمومی مقاومت نشان می‌دهند و هر از گاهش شنیده می‌شود که فلان مسئول، به جای حل مشکل تورم، خصوصا در حوزه مسکن و خودرو به دنبال حذف صورت مساله است و بر خلاف آن‌چه عملا می‌بینیم و بر خلاف نظر مردم مشکل را در ثبت قیمت و شفافیت در بازار اعلام می‌کنند!

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی