بازار تامین مالی جمعی فرابورس رونمایی شد؛ موسس کافه‌بازار واکنش نشان داد

صبح امروز شرکت فرابورس ایران به‌منظور کمک به تامین مالی کسب و کارها و رشد اقتصاد دانش بنیان، از بازار تامین مالی جمعی رونمایی کرد.

 

این مراسم با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، نماینده وزیر اقتصاد، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل فرابورس برگزار شد.

 

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه برای اولین‌بار موافقت اصولی به یک شرکت با مسئولیت محدود داده شده تا از بستر تامین مالی جمعی اقدام به تامین مالی کند، گفت: همچنین به یک پلتفرم که در بستر بلا‌ک‌چین است مجوز فعالیت داده شده تا بتواند در این حوزه نقش‌آفرینی کند.

 

هامونی ادامه داد: در حال حاضر ۴۱ شرکت دانش‌بنیان با ارزش بازاری ۱۰۷ هزار میلیارد تومانی در بورس و فرابورس حضور دارند و حدود ۵ شرکت هم درخواست پذیرش ارائه کرده‌اند که با عرضه آن‌ها به ارزش بازار دانش‌بنیان‌ها افزوده می‌شود. علاوه بر این ۳۶۵ میلیارد تومان سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه است.

 

در ادامه این مراسم مدیران عامل دو شرکتی که در بازار تامین مالی جمعی برای اولین بار اقدام به راه‌اندازی سکو و تامین مالی برای طرح‌ها کرده‌اند، پلتفرم خود را معرفی کردند. این دو شرکت عبارتند از سامانه نگار آتنا با سکوی تامین مالی «دونگی» و همچنین سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری «کارن».

 

در ادامه این مراسم سورنا ستاری گفت: تامین مالی این اکوسیستم با نظام سنتی قبلی قابل انجام نیست چون عمده تامین مالی‌های سنتی از نظام بانکی بوده است اما در این سیستم تامین مالی گروهی، وام و تسهیلات بانکی تعریف نشده و تامین مالی‌ها باید به سمت سرمایه‌گذاری‌های جسورانه حرکت کند که یکی از محل‌هایی که در تامین مالی ریسک‌ها را بسیار کاهش می‌دهد، بازار سرمایه است.

 

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه طی همه این سال‌ها مکانیزم‌های متعدی را مورد آزمایش قرار دادیم، گفت: کند بودن فرآیند تامین مالی به دلیل تزریق نوآوری به یک سیستم بود، اما این روزها نوآوری‌ها با سرعت غیرقابل باوری در حال توسعه است و عدد این بخش از اقتصاد به فراتر از ۱۵۰ الی ۱۶۰ میلیارد تومان رسیده و به طور جدی در حال توسعه است.

 

وی ادامه داد: بسیاری از استارتاپ‌های کشور ما نمونه مشابه در منطقه ندارند و در بخش بیوتکنولوژی یکی از قدرت‌های بزرگ آسیا هستیم که این موضوع فرق بین کارخانه و صنعت را پررنگ‌تر می‌کند و نشان می‌دهد در جریان این تحولات یک فرهنگ جدید در حوزه صنعت در حال پیاده شدن است.

 

ستاری با تاکید بر لزوم راه‌اندازی نهادهایی برای ارزش‌گذاری شرکت‌های استارتاپی گفت: بازار سرمایه احتیاج به نهادهای جدیدی دارد تا شرکت‌های استارتاپی را قیمت‌گذاری کند، چراکه ارزش‌گذاری این شرکت‌ها از طریق معیارهای فیزیکی انجام نمی‌شود.

 

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری شرکت‌های این حوزه در بورس موضوع بسیار مهمی است که هنوز در خصوص آن در حال بررسی و بحث با سازمان بورس هستیم، گفت: این موضوع نیاز به فرهنگ جدیدی در ارزش‌گذاری دارد، البته به تازگی چند شرکت، مجوزهای لازم را در این حوزه دریافت کرده‌اند و حدود ۴ یا ۵ شرکت وارد حوزه قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها شده‌اند.

 

به گفته وی تا کنون ۱۲ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه راه‌اندازی شده و بزرگ‌ترین VC با ارزش حدودی ۲۴۰ میلیارد تومان به زودی پذیره‌نویسی می‌شود.

 

در همین حال حسام آرمندهی موسس کافه‌بازار در واکنش به این خبر در توییتی نوشت: مشکل اصلی استارتاپ‌ها تامین مالی نیست. مشکل سرمایه‌گذار، عدم وجود استراتژی خروج و نقدشوندگی سرمایه است. این همه سرمایه‌ سرگردان بین بورس و مسکن و خودرو و بیت‌کوین و ترفند پانزی در حال چرخش است ولی کسی به این بخش ورود نمی‌کند.

 

پیش‌تر وزیر اقتصاد در جلسه‌ای با مدیران پنج شرکت بزرگ استارتاپی دیجی کالا، کافه بازار، تپسی، فیلیمو و شیپور گفته بود سهام اولین شرکت استارتاپی در هفته اول مرداد ماه و پنجمین شرکت در هفته آخر شهریور در بورس عرضه خواهد شد.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم