برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

رضایت ۸۱درصد مردم از بازگشت قیمت خودرو و مسکن به سایت‌ها

۸۵ درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند عقیده داشته‌اند بازگشت قیمت‌ها سبب آسان‌تر شدن و سریع‌تر شدن انجام معامله شده است و به اعتقاد ۷۲ درصد کاربران، بازگشت قیمت‌ها موجب افزایش شفافیت در بازار و اعتماد به فروشنده شده است.

 

موضوع شفافیت یکی از مهم‌ترین مسایل مورد مناقشه و مورد انتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس درباره تصمیم حذف قیمت‌ها بود. چند تن از نمایندگان بر این باور بودند که حذف قیمت‌ها مانند پاک کردن صورت مساله است و فربد زاوه، یکی از منتقدان جدی حذف دستوری قیمت خودرو از پلتفرم‌ها، نمایش قیمت‌ها را به دماسنجی تشبیه کرده بود که وضعیت بازار را نمایش می‌دهد؛ با شکستن دماسنج وضعیت بازار تغییری نمی‌کند و فقط شفافیت از بازار حذف می‌شود که این خود زمینه‌ساز انواع فساد است.

 

در پی بازگشت قیمت خودرو و مسکن به پلتفرم های آگهی آنلاین موجی از واکنش‌های متناقض ایجاد شد. برخی مسئولان دولتی مثل وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور در مقابل آن موضع گرفتند، اما به نظر می‌رسد هم عموم مردم و هم نمایندگان مجلس از بازگشت قیمت‌ به این پلتفرم‌ها حمایت می‌کنند. بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن و خودرو نیز درباره این موضوع اظهارنظر کردند و عموماً بر این عقیده بودند که حذف قیمت‌ها از ابتدا تصمیمی اشتباه و غیرکارشناسی بوده که تاثیری هم در کنترل قیمت‌ها نداشته است. آمار و ارقامی که وب‌سایت دیوار منتشر کرد هم نشان می‌داد که طی هشت ماهی که قیمت‌ها از پلتفرم‌ها حذف شده بودند، روند صعودی قیمت خودرو و مسکن حتی با شدت بیشتر ادامه داشته است. همین وب‌سایت دو هفته پس از بازگشت قیمت‌ها آمار دیگری ارائه داد که نشان می‌داد با بازگشت قیمت‌ها تعداد تماس‌های تلفنی کاهش معنی‌داری داشته و چقدر در وقت و هزینه کاربران صرفه‌جویی شده است.

 

اما فارغ از این که بازگشت قیمت به پلتفرم‌ها پس از هشت ماه تا چه حد تصمیم درست یا غلطی بوده، مهم است بدانیم عموم کاربران درباره این تصمیم چه نظری دارند. پیش‌تر یک نظرسنجی تلفنی توسط مرکز افکارسنجی سپنتا انجام شده بود که نشان می‌داد بیش از ۸۰ درصد کاربران موافق بازگشت قیمت‌ها هستند و چند نظرسنجی تلگرامی در کانال خبرگزاری‌ها هم نتایج مشابهی داشت. حالا با گذشت بیش از ۴۰ روز از بازگشت قیمت خودرو و مسکن به پلتفرم‌ها، نظرسنجی تلفنی دیگری انجام شده که مجری آن شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بوده است. در این نظرسنجی که هفته گذشته در سطح شهر تهران انجام شده، از ۵۰۰ مصاحبه‌شونده تعدادی سوال پرسیده شده که در ادامه می‌توانید نتایج آن را مشاهده کنید.

 

نتایج نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد درباره بازگشت قیمت‌ها

بر اساس نتایج نظرسنجی‌ای که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام داده است، ۷۳ درصد از کاربران اظهار کرده‌اند در سه ماه اخیر به‌مقدار زیاد یا خیلی زیاد از پلتفرم‌های آنلاین مانند دیوار، شیپور و باما برای خرید و فروش مسکن و خودرو استفاده کرده‌اند که نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از جامعه، معاملات خود را از طریق این پلتفرم‌ها انجام می‌دهند. همچنین ۷۰ درصد کاربران معتقد بودند بازگشت قیمت به آگهی‌های فروش مسکن و خودرو در این پلتفرم‌ها به ایجاد آرامش در این بازارها کمک کرده است.

۸۵ درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، عقیده داشته‌اند بازگشت قیمت‌ها سبب آسان‌تر شدن و سریع‌تر شدن انجام معامله شده است و به اعتقاد ۷۲ درصد کاربران، بازگشت قیمت‌ها موجب افزایش شفافیت در بازار و اعتماد به فروشنده شده است. موضوع شفافیت یکی از مهم‌ترین مسایل مورد مناقشه و مورد انتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس درباره تصمیم حذف قیمت‌ها بود. چند تن از نمایندگان بر این باور بودند که حذف قیمت‌ها مانند پاک کردن صورت مساله است و فربد زاوه، یکی از منتقدان جدی حذف دستوری قیمت خودرو از پلتفرم‌ها، نمایش قیمت‌ها را به دماسنجی تشبیه کرده بود که وضعیت بازار را نمایش می‌دهد؛ با شکستن دماسنج وضعیت بازار تغییری نمی‌کند و فقط شفافیت از بازار حذف می‌شود که این خود زمینه‌ساز انواع فساد است.

آخرین پرسش نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد احتمالاً مهم‌ترین آن باشد که نتیجه‌اش نشان می‌دهد ۸۱ درصد از کاربران در مجموع از بازگشت قیمت به آگهی‌های فروش مسکن و خودرو در پلتفرم‌های آگهی آنلاین ابراز رضایت کرده‌اند. این رضایت از دو فاکتور مهم «بازگشت شفافیت به بازار» و «صرفه‌جویی در وقت و هزینه» نشات می‌گیرد که تاثیر مستقیمی بر تجربه کاربر می‌گذارد.

با این اوصاف باید پرسید که با این حجم از رضایت عمومی نسبت به بازگشت قیمت‌ها، نظر مثبت قریب به اتفاق کارشناسان و حمایت مجلس از بازگشت قیمت به پلتفرم‌ها، چه توجیهی برای مخالفت با این موضوع و تلاش برای حذف دستوری قیمت‌ها وجود دارد؟ چه کسانی از بازار غیرشفاف و تحمیل هزینه به مردم سود می‌برند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی