گزارش سالانه ۹۹ پینکت از بازار کالاهای تند مصرف منتشر شد

گزارش پلتفرم پینکت بر اساس قیمت‌های واقعی کالاهای ثبت شده از  گران شدن ۴۷ درصدی قیمت سبد کالاهای مصرفی خانوارهای ایرانی در سال گذشته خبر می‌دهد

 

پینکت  به عنوان پلتفرم فروش آنلاین کالاهای تندمصرف(FMCG) اولین گزارش سالانه خود را درباره نوسانات واقعی قیمت در این بازار طی سال گذشته منتشر کرده است. انتشار این گزارش بر اساس آمار و ارقام واقعی قیمت‌ها در کشور بی‌سابقه بوده و برای اولین بار است که می‌تواند سنجشی عملیاتی درباره افزایش قیمت‌ها به صورت کلی و نمادی از میزان تورم در کشور و بالتبع آن افزایش هزینه‌های ضروری خانوارها باشد.

 

این گزارش داده‌محورِ تصویری بر اساس قیمت روز فروشگاه‌های تحت پوشش پینکت و میادین میوه و تره‌بار تهیه شده  و تغییرات قیمتها را بین بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ نسبت به یک سال گذشته نشان می‌دهد. تیم پینکت برای تهیه این گزارش از ثبت، مقایسه و تحلیل روزانه قیمت کالاهای موجود در قفسه فروشگاه‌ها مانند آنچه مردم عادی با آن روبرو هستند استفاده کرده است و به همین خاطر این گزارش می‌تواند بسیار واقعی‌تر از گزارش نهادهای دیگر وضعیت قیمت‌ها را به صورت عملی در کشور نشان دهد.

پادکست زوم: گفتگو با مدیرعامل استارتاپ پینکت

بر اساس این گزارش در سال گذشته قیمت سبد کالاهای اساسی خانواده‌های ایرانی(بر اساس تعریف گزارش) حداقل به صورت میانگین ۴۷ درصد رشد قیمت  داشته است. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این گرانی حدود ۵۰ درصدی باعث شده تا سبد کالاهای ضروری خانوار ایرانی نسبت به سال گذشته کوچکتر شود.

 

بر اساس گزارش پلتفرم پینکت قیمت محصولات پروتئینی که شامل گوشت و مرغ هم می‌شود در سال گذشته ۶۸ درصد رشد داشته است. در این گروه تخم‌مرغ با افزایش قیمت ۸۱ درصدی پیشتاز به حساب می‌آید.

 

قیمت خواروبار ضروری سبد خانوار هم افزایش قیمتی ۴۳ درصدی داشته است. در این گروه قند و شکر با افزایش قیمت ۷۸ درصدی سرگروه گرانی است.  بر اساس هرم غذایی مورد نیاز یک خانواده هم قیمت میوه ۸۴ درصد،سبزیجات ۶۷ درصد، گوشت  ۶۲ درصد،حبوبات ۹۸ درصد،نان و غلات ۶۲ درصد و سطح آخر هرم غذایی ۵۶ درصد رشد قیمت را در یک سال گذشته تجربه کرده‌اند. در میان میوه‌ها پرتقال و موز با افزایش قیمت ۱۷۹ و ۱۱۲ درصدی بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

 

در این گزارش به عنوان نمونه تخمین زده شده است که  سفره ساده صبحانه یک خانواده ایرانی  ۵۰ درصد گران‌‌تر از سال قبل شده است.

 

در تهیه این گزارش برای محاسبه تغییرات قیمت هر گروه غذایی، قیمت کالایی به عنوان نماینده آن محصول در نظر گرفته شده و قیمت فروش آن کالا بر اساس اطلاعات پلتفرم پینکت مابین دی‌ماه سال ۱۳۹۸ تا بهمن ۱۳۹۹ تحلیل و مقایسه شده است. به عنوان مثال در گروه لبنیات پرمصرف‌ترین کالاهای سبد خانوار ماست،شیر،کشک،کره،پنیر و دوغ بوده است و برای تهیه گزارش  قیمت پرفروش‌ترین برندها از هر محصول به صورت روزانه و ماهانه تحلیل شده و در نهایت نرخ رشد سالیانه بر اساس نمونه در نظر گرفته شده محاسبه شده است. نرخ رشد هر گروه کالایی هم با میانگین گرفتن نرخ رشد کل کالاهای در آن دسته به دست آمده است.

 

پینکت امیدوار است انتشار این گزارش به شناخت بیشتر حوزه کالاهای تندمصرف کمک کرده و همچنین کمکی برای تصمیم‌گیری‌های درست و به موقع در این حوزه باشد. همچنین این گزارش می‌تواند فتح‌بابی برای سایر کسب و کارهای بزرگ و کوچک کشور باشد تا با کمک اطلاعات و دیتاهای خود و شفافیت در این رابطه گامی برای بهبود شرایط کشور بردارند.

 

گزارش سالانه ۹۹ پینکت را از اینجا دانلود کنید

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم