در نشست خبری آنلاین مطرح شد: پونیشا به فکر توسعه برون مرزی پس از جذب سرمایه ۱۸ میلیارد تومانی

پلتفرم فریلنسری پونیشا در یک کنفرانس خبری آنلاین جزییات جذب سرمایه ۱۸ میلیاردی خود را اعلام کرد

صبح امروز نشست خبری استارتاپ پونیشا با حضور خبرنگاران به صورت آنلاین برگزار شد. نیما نورمحمدی، موسس و رییس هیات مدیره پونیشا در این مراسم جزییات جذب سرمایه این شرکت و سرمایه‌گذاری گروه فیروزه را تشریح کرد.

نورمحمدی گفت پونیشا فعالیتش را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرده و تا امروز جذب سرمایه نداشته است و به صورت بوت استرپ رشد کرده است. به گفته او آنها اکنون پس از ۹ سال تصمیم گرفته‌اند سرمایه جذب کنند. به گفته نورمحمدی تیم پونیشا توانسته است در این سال‌ها با سرمایه شخصی به درآمد و سود برسد. موسس پونیشا گفت پاندمی کرونا تاثیر زیادی بر رشد این استارتاپ نداشته و آنها به صورت ارگانیک در حال رشد هستند. او همچنین عنوان کرد پیش از جذب سرمایه برنامه پونیشا برای رشد طی ۵ سال آینده را ترسیم کرده بودند.

رییس هیات مدیره پونیشا در تشریح اینکه چرا زودتر جذب سرمایه نکردند، گفت: «بسیاری از استارتاپ‌هایی که جذب سرمایه‌های خوبی هم داشتند شکست خوردند و الان دیگر نیستند. بنابراین ناراحت نیستیم که چرا دیر جذب سرمایه کردیم.»

در ادامه نورمحمدی تصریح کرد ما در پونیشا درآمد خوبی داریم و به سوددهی رسیده‌ایم و فقط برای رشد کسب‌وکار این ۱۸ میلیارد تومان سرمایه را دریافت کردیم.

به گفته موسس پونیشا مبلغ این جذب سرمایه ۱۸ میلیارد تومان بوده و بخشی از آن توسط صندوق جسورانه فیروزه، بخش دیگری توسط شرکت ایران فرانسه (که از زیرمجموعه‌های فیروزه است) و قسمتی از آن نیز از سرمایه شخصی نیما نورمحمدی تامین شده است.

«بسیاری از استارتاپ‌هایی که جذب سرمایه‌های خوبی هم داشتند شکست خوردند و الان دیگر نیستند. بنابراین ناراحت نیستیم که چرا دیر جذب سرمایه کردیم.»

نورمحمدی گفت دوست دارم از این پس به عنوان یک سرمایه‌گذار فرشته (Angel Investor) در استارتاپ‌های خوش آتیه سرمایه‌گذاری کنم و این اقدام در پونیشا آغاز این کار برایم بود.

او در پاسخ به راه‌اندازی استارتاپ‌های جدید همچون راه‌اندازی استارتاپ آی هوم و فروش آن در گذشته گفت، خودش چندان تمایلی به راه‌اندازی استارتاپ جدید ندارد و دوست دارد تمرکزش را روی گسترش پونیشا و فقط سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های جدید بگذارد.

نورمحمدی در ادامه صحبت‌هایش توضیح داد که تمامی روند این جذب سرمایه از فیروزه به صورت جلسات آنلاین و از راه دور انجام شده و این فرآیند از ابتدای مذاکره تا انجام تنها ۲ ماه به طول انجامیده است.

دلیل جذب سرمایه از فیروزه

او در پاسخ به اینکه چرا فیروزه را به عنوان سرمایه‌گذار خود انتخاب کرده‌اند، علت را در روابط دوستانه با مدیران آن از سال‌ها پیش، حرفه‌ای اداره شدن این شرکت خصوصی و تجربه بورسی بودن آن توصیف کرد. نورمحمدی همچنین گفت علاقه دارند تا در آینده نزدیک بتوانند با کمک فیروزه و تجربه‌ای که این صندوق از حضور در بازار سرمایه دارد، پونیشا را نیز IPO کنند.

رییس هیات مدیره پونیشا اگرچه پیشتر گفت نیاز مبرم به جذب سرمایه نداشته‌اند، اما در ادامه مصرف این مبلغ را در توسعه برون مرزی پونیشا برای جذب پروژه از کشورهای دیگر و جذب نیروی انسانی جدید اعلام کرد.

او گفت برای جذب پروژه برون مرزی در خارج کشور نیز شرکت ثبت کرده‌اند. به گفته نورمحمدی رشد بازار کریپتوکارنسی کمک زیادی به پونیشا می‌کند تا بتوانند با فریلنسرها و کارفرماهای خارجی هم همکاری کنند. «سایت انگلیسی پونیشا آماده است و دوست داریم بین المللی کار کنیم. در حال حاضر امکان پرداخت با بیت کوین و پی پل هم برای خارجی‌ها داریم.»

نورمحمدی گفت در حال تست گرفتن و کار روی رابط کاربری (UI) پونیشا هستند و به زودی مشکل را برطرف می‌کنند.

او در مورد سمت خودش در تیم پونیشا گفت: «از سه سال پیش من مدیرعامل نبوده‌ام و هیچ‌گاه فکر نکردم که بتوانم مدیرعامل خوبی باشم. در حال حاضر سمت ام رییس هیات مدیره است و در آینده نیز همین باقی خواهند ماند.»

او همچنین گفت علاقه‌ام به توسعه دادن بیزینس است و قرار نیست مدیریت به صندوق فیروزه واگذار شود. بنا داریم فردی را پیدا کنیم که این بیزینس را مدیریت کند. نورمحمدی همچنین تصریح کرد قصد ندارد پونیشا را بفروشد یا از آن خارج شود.

به گفته نورمحمدی فریلنسرهای پونیشا در یک سال گذشته توانسته‌اند ۱۲ میلیارد تومان درآمد داشته باشند. «تاکنون ۴۷۰ هزار کاربر در پونیشا ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۰۰ هزار تای آنها کارفرما هستند.»

نورمحمدی در پاسخ به سوال استارتاپ۳۶۰ در مورد اندازه بازار پونیشا و فریلنسری گفت آمار دقیقی از این موضوع ندارد، اما بخش عمده‌ای از پروژه‌های این مارکت در حال انجام به صورت سنتی است. نورمحمدی گفت به نظرم بازار فریلنسری مارکت فوق‌العاده بزرگی است.

مهاجرت پونیشا به تهران

مرکز پونیشا در رشت و منطقه آزاد انزلی است و دفتری در تهران ندارد. نیما نورمحمدی در مورد مهاجرت پونیشا به تهران گفت: «برنامه‌ای برای خروج از منطقه آزاد انزلی نداریم. ارتباط خوبی با مدیریت این منطقه داریم. مجموعه‌های دیگری همچون کافه بازار و علی بابا نیز به اینجا آمدند. بازار ۸۰ تا ۱۰۰ نفر آدم استخدام کرده بود. همینجا هستیم و سعی می‌کنیم کار را اینجا گسترش بدهیم و احتمال اینکه تهران دفتر داشته باشیم هست یا شاید از دفترهای کوورکنیگ اسپیس استفاده کنیم.»

او در مورد نقش خودش در پونیشا نیز تصریح کرد: «من پتانسیل زیادی در پونیشا می‌بینم و در کنارش هستم تا رشد کند. بیزینس و رقبا را می‌شناسم. فکر می‌کنم نقشم در هیات مدیره موثرتر است تا مدیرعامل در مجموعه. طبیعتا کاری که دوست دارم انجام می‌دهم، مثلا ساخت بیزینس‌های جدید.»

نیما نورمحمدی در پاسخ به سوال دیگر استارتاپ۳۶۰ در مورد میزان رشد پونیشا و ارایه رقمی همچون GMV بیزینس گفت در این رابطه قصد داریم گزارش‌های فصلی منتشر کنیم و چون تاکنون اندازه کسب‌وکارمان کوچک بوده گزارشی بیرون ندادیم و در نتیجه الان عدد و رقمی نمی‌توانم ارایه بدهم.

link

مطالب مرتبط

رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

آموزش و آگاهی در آکادمی نوبیتکس

رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه شده، اما ورود به این بازارها برای افراد تازه‌کار، چالش‌برانگیز و پیچیده است و
رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه…
ایرانسل

حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»

ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری ایده‌ها و نوآوری‌های این رویداد حضور دارد. به گزارش روابط عمومی
ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری…
دیوار

پاسخ دیوار به وزارت راه و شهرسازی: به جای تهدید به تعهدات‌تان عمل کنید

مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور»،‌ با اشاره به سابقه این ماجرا گفت: دیوار از ۱۸
مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر…
دیوار

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور» توسط وزارت راه

ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای دیوار و شیپور تا هفته آینده در صورت عدم فراهم آوردن احراز هویت مالک و
ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم