گزارشی از نمایشگاه نانو استارتاپ

نمایشگاه رونمایی از توانمندی‌های ۱۸ استارت‌آپ تحت عنوان «نانو استارت‌آپ» در حاشیه رویداد جذب سرمایه در حوزه نانو با حضور دکتر علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی و دکتر سعید سرکار رییس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو صبح روز گذشته ۱۸ اسفند ماه در صندوق نوآوری و شکوفایی آغاز به‌کار کرد و از ۲۹ محصول نانویی در این نمایشگاه رونمایی شد.

 

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، تعداد محصولات اولیه حاضر در این نمایشگاه ۲۹ محصول اولیه (MVP) است که توسط ۳۶ فناور حاضر در نمایشگاه به سرمایه‌گذاران خطرپذیر معرفی می‌شود. این نمایشگاه از امروز به مدت دو روز در صندوق نوآوری و شکوفایی پذیرای سرمایه‌گذاران خواهد بود.

 

استارت‌آپ‌های حاضر در این نمایشگاه که محصولات و توانمندی‌های خود را به سرمایه‌گذاران خطرپذیر معرفی می‌کنند به شرح زیر است:

 

دستگاه تشخیص غلظت فلزات سنگین بر پایه نقاط کوانتومی

این محصول ساخته شده توسط تیم کوانتوم قادر به اندازه‌گیری غلظت عناصر فلزی نظیر آهن و سرب بوده و می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش‌های پرزحمت جذب اتمی و اسپکتروفوتومتر شود. از مزایای این محصول می‌توان به سهولت در استفاده، سرعت بالا، عدم نیاز به منحنی کالیبراسیون، قابلیت حمل و عدم نیاز به فرآیند آماده‌سازی طولانی نمونه اشاره کرد. کاربرد این محصول در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی است.

 

سیستم مولد میکرو و نانو حباب

این محصول متعلق به استارت‌آپ نانو کویتا است. در بسیاری از فناوری‌های تصفیه آب و پساب نیاز مبرم به تولید و توزیع حباب‌های گازهای حامل در ابعاد میکرو و نانو در محیط سیال وجود دارد. مولدهای تولیدی استارت‌آپ نانوکویتا با دبی قابل تنظیم انواع گازهای حامل را با دبی مناسب سیال مایع، اختلاط مناسب گاز/سیال و بالاترین کارآیی ایجاد می‌کند. کاربرد این محصول در استخرهای پرورش ماهی، مراکز تصفیه پساب، صنایع غذایی  است.

 

ساخت رزین تبادل یونی

استارت‌آپ روشنا رزین فناور موفق به تولید رزین تبادل یونی کاتیونی با هدف کاهش سختی آب در صنایع مختلف کشور شده است. علی‌رغم نیاز فراوان صنایع مختلف، رزین‌های مورد استفاده صرفاً وارداتی بوده‌اند. با توجه به این‌که این محصول مشابه داخلی ندارد، تولید محصولی با کیفیت مشابه خارجی ولی با قیمتی رقابتی چشم‌انداز بسیار روشنی را پیش‌روی این استارت‌آپ قرار داده است. کاربرد این محصول در صنایع شیمیایی، معدنی، دارویی و غذایی، نیروگاه‌های برق، مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها است.

 

محلول ضدعفونی کننده گیاهی

این محصول توسط شرکت افرند کیارز سپهر تولید شده است. محصول ساخته شده یک نانوامولسیون روغن‌های گیاهی است که با استفاده از عصاره گیاهان دارویی بومی ایران تقویت شده است. این محصول توانایی از بین بردن انواع ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها در کمتر از یک دقیقه را دارد. محصولات موجود در بازار علاوه بر سمی بودن برای افراد و محیط زیست، سبب ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌شوند. این محصول به دلیل دارا بودن پایه گیاهی، هیچ‌گونه آسیبی به انسان و محیط‌زیست نمی‌زند. کاربرد این محصول در ضد عفونی کننده دست و سطوح، ضد عفونی کننده مخصوص محیط‌های دامی و طیور، نانو واکس گیاهی ضد عفونی کننده کفش و داشبورد، نانو اسپری ضد عفونی کننده صفحات موبایل است.

 

ساخت بایوساید ماده موثره رنگ‌های ضد خزه

این محصول توسط استارت‌آپ شفق تولید شده است. سازه‌های دریایی همواره در معرض تاثیرات نامطلوب محیط آبی هستند. خزه‌ها بر هیدرودینامیک بدنه کشتی تاثیر می‌گذارند. ساخت رنگ ضد خزه غیر سمی و دوست‌دار محیط زیست با اثربخشی فراوان موجب کاهش ۴۰ ‌درصدی مصرف سوخت می‌شود. تمرکز استارت‌آپ شفق بر روی ساخت ترکیب زیست‌کش بوده است که ماده موثر در رنگ ضد خزه است. شفق بعد از مطالعات دقیق و آزمایش‌های پرتکرار، به روشی کاربردی برای سنتز نانو کامپوزیت رسیده است. حوزه کاربرد این محصول در صنایع دریایی، پتروشیمی و ساختمان است.

 

پوشش آنتی باکتریال پلیمری سطوح

این محصول یک نانو کامپوزیت پلیمری تولید شده توسط تیم پاکتن نانو کامپوزیت است که یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن، از بین بردن میکرو ارگانیسم‌های انتقالی از فرد به سطح و قطع کردن چرخه انتقال آن است. این پوشش قابلیت اعمال روی سطوح مختلفی از جمله مقوا، آهن، شیشه و سرامیک را داراست. کاربرد این محصول در بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، بانک‌ها، مراکز درمانی، وسایل نقلیه عمومی، شرکت‌های داروسازی، شرکت‌های تولیدی مواد غذایی، مراکز فروش عمومی(هایپر مارکت، سوپر مارکت و…) ، مراکز تجاری عمومی و هتل‌ها است.

 

فاندیشن پودر به کرم

در محصول ارائه شده توسط تیم آبدیس مروارید، ترکیبات سازنده کرم به جای آماده‌سازی در شکل متداول، به صورت پودرکرم (Powder-to-Cream) عرضه شده است به این معنی که محصول ظاهری پودری دارد و با استفاده از برس‌آرایشی روی پوست قرار می‌گیرد. با فشار ملایم برس ذرات این پودر که در‌ واقع حاوی مایع موثره کرم است باز شده و به راحتی روی پوست پخش می‌شوند و حس خنکی و رطوبت هیجان‌انگیزی را به مصرف‌کننده منتقل می‌کنند. کاربرد این محصول در صنایع آرایشی و بهداشتی است.

 

ساخت سیلرهای دندانی

این محصول توسط استارت‌آپ پیشگامان تکنوطب تولید شده است. در طی چند دهه اخیر دندان‌پزشکان تلاش کرده‌اند تا با استفاده از روش‌های پیشگیری و درمان دندان‌های طبیعی افراد را حفظ کنند. با این وجود، بسیاری از مردم پوسیدگی و آسیب‌های تروماتیک گسترده‌ای را تجربه کرده‌اند که اغلب نیاز به مراقبت‌های اندودنتیکس دارد. خواص و کاربرد سیلر تولید شده توسط استارت‌آپ پیشگامان‌تکنوطب در زمینه درمان پالپ زنده، پرکردن کانال ریشه و پالپ کپینگ است. کاربرد این محصول در حوزه سلامت دهان و دندان است.

 

پوشش ابرآب‌گریز نمای ساختمانی

این محصول توسط استارت‌آپ ایران نانو پوشش تولید شده است. نمای ساختمان در معرض منابع آلودگی مختلف و رطوبت قرار دارند که باعث کثیفی آن و از دست رفتن زیبایی نما می‌شود. مهم‌ترین تأثیر این آلودگی‌ها، ماندگاری و سیاه شدن نما است. محصول ساخته شده توسط استارت‌آپ ایران ‌نانوپوشش یک پوشش آب‌گریزکننده‌ نمای ساختمان است. با استفاده از این پوشش، آلودگی‌ها تأثیر مخربی بر روی نما نخواهند داشت. کاربرد این محصول در صنایع عمرانی و ساختمانی است.

 

گرانول جاذب نیترات برای تصفیه آب شهری

این محصول توسط استارت‌آپ پیام‌آوران مهر نانو تولید شده است. وجود نیترات در آب آشامیدنی منجر به بیماری‌های خطرناکی می‌شود. با در نظر گرفتن این موضوع که تاکنون تولید کننده عمده‌‌ نانوجاذب در کشور وجود ندارد، امید می‌رود نانوجاذب توسعه داده‌شده توسط این تیم بتواند جایگاه مناسبی را در بازار تصفیه آب برای خود فراهم کند. روش‌های مختلفی برای حذف آلاینده‌ها از آب و پساب وجود دارد. نانوجاذب تولید شده از پسماندهای صنعتی با توجه به خواص شیمیایی و فیزیکی خود قابلیت جذب بالای نیترات را از آب دارد. کاربرد این محصول در تصفیه‌خانه‌های آب آشامیدنی و دستگاه‌های تصفیه آب خانگی است.

 

نانوجاذب‌های معدنی برای حذف Oil، مواد آلی و کدورت

استفاده از روش جذب از جمله بهترین روش‌ها برای کاهش آلاینده‌های موجود در پساب‌های مختلف و هم‌چنین تصفیه آب است. محصول تولید شده توسط استارت‌آپ پترو نانوکاتالیست به‌دنبال کاهش COD، Oil و کدورت پساب با استفاده از روش جذب سطحی است. این محصول آلاینده‌های آلی و غیر آلی را با توجه به ظرفیت جذب بالا به خوبی از پساب حذف می‌کند و خود قابلیت احیا دارد. پساب تصفیه شده از نظر شاخص‌های TUR-OIL-COD در حد صفر بوده و مناسب استفاده در مبدل‌های حرارتی است. کاربرد این محصول در صنایع بالادستی نفت، گاز و پتروشیمی است.

 

دستگاه تصفیه پساب بر پایه فناوری پلاسما

دستگاه تصفیه پساب گلاب و عرقیجات توسط استارت‌آپ پلاسمانوین ایرانیان می‌تواند با استفاده از فناوری پلاسما و مصرف مقرون به صرفه انرژی، TDS، BOD و COD پساب تولید شده در صنایع اشاره‌ شده را کاهش دهد و خطرات زیست محیطی آن‌ را برطرف کند. پساب تصفیه شده قابلیت استفاده در صنعت کشاورزی و بازگردانی به چرخه تولید را دارد. با تغییرات ترانسفورماتور دستگاه می‌توان از این دستگاه در تصفیه پساب صنایع مختلف استفاده و دستگاه را طبق نیاز مشتری بهینه کرد. کاربرد این محصول در تصفیه پساب صنایع گلاب و عرقیجات، کارخانجات تولید فرش، صنایع غذایی و آشامیدنی، صنایع تولید خودرو و صنایع تولید کارتن و کاغذ است.

 

لوسیون ترمیم بافت آسیب دیده

در این طرح استارت‌آپ نانوبیست با کسب دانش فنی لازم محصولات متنوع شش‌گانه‌ای از جمله لوسیون روشن‌کننده، لوسیون ترمیم بافت آسیب‌دیده، لوسیون کلد، لوسیون پاک‌کننده آرایش، لوسیون سفیدکننده نواحی خاص و لوسیون دور چشم را تولید کرده است. کاربرد این محصول در حوزه بهداشت، سلامت، آرایشی و بهداشتی است.

 

دستگاه پوشش مواد نانوساختار آنتی باکتریال بر روی منسوجات

محصول توسعه داده‌شده توسط تیم نانوسا به دلیل استفاده از حداقل مواد شیمیایی و هم‌چنین فرآیند اجرایی تک‌مرحله‌ای و قابلیت انطباق با خط تولید هزینه تمام شده بسیار پایین‌تری نسبت به روش‌های مشابه در تولید دارد و قیمت پارچه تولیدی تا ۵۰ درصد کمتر از نمونه مشابه خارجی است. کاربرد این محصول در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، صنایع نساجی، مرغداری‌ها است.

 

پودر نانوسیلیس

نانوسیلیس به‌منظور افزایش سختی و استحکام ضربه محصولات پلی‌اولفین و پی‌وی‌سی در صنایع تایرسازی و در افزایش استحکام مکانیکی بتن‌های متخلخل موثر توسط تیم پیام‌آوران مهرنانو تولید شده است. این محصول از نشست و جدایش در بتن‌های خود متراکم جلوگیری می‌کند. رقبای اصلی این محصول وارد کننده‌های نانوسیلیس از کشورهایی همچون هند و چین و تعدادی از تولید کنندهای داخلی است. از مزایای تیم نسبت به محصولات مشابه خارجی و  تولیدکنندگان داخلی می‌توان به سفارشی‌سازی، قیمت مناسب، کیفیت بالاتر و عدم خروج ارز از کشور اشاره کرد. کاربرد این محصول در صنایع پلیمری شامل لاستیک و پلاستیک و تولید سیمان است.

 

الکترود جوشکاری آبگریز

الکترود جوشکاری قلیایی، جاذب رطوبت هستند و این امر مشکلات بزرگی در صنایع جوشکاری به دلیل عدم ایجاد عیوبی چون ترک هیدروژنی، تخلخل و اسپارک ایجاد می‌کند و باعث تخریب سازه می‌شود. استارت‌آپ آوات با بکارگیری فناوری نانو موفق شده در محصول خود با ایجاد شرایطی مطلوب و ایجاد پوشش آبگریز پلیمری روی الکترود، عیوب فوق الذکر را مرتفع کند.

link

مطالب مرتبط

دیوار

پاسخ دیوار به وزارت راه و شهرسازی: به جای تهدید به تعهدات‌تان عمل کنید

مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور»،‌ با اشاره به سابقه این ماجرا گفت: دیوار از ۱۸
مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر…
دیوار

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور» توسط وزارت راه

ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای دیوار و شیپور تا هفته آینده در صورت عدم فراهم آوردن احراز هویت مالک و
ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای…
مایکت

گزارشی از آمار پخش استریم بازی‌ها در بستر مایکت

از سال گذشته (۱۴۰۲) در مایکت بستری برای پخش استریم بازی‌های ویدئویی با همکاری استریمرهای ایرانی فراهم شده است. در این مدت، استریم‌های منتشر شده توسط گیم استریمرها
از سال گذشته (۱۴۰۲) در مایکت بستری برای پخش استریم بازی‌های ویدئویی با همکاری استریمرهای ایرانی…
خبرها

الناز سخائیان به عنوان اولین مدیر ایرانی شرکت نستله ایران منصوب شد

الناز سخائیان، همزمان با روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ به عنوان اولین مدیر ایرانی به سمت مدیر عاملی شرکت نستله ایران منصوب شد.    مدیر عامل جدید نستله ایران فارغ‌التحصیل
الناز سخائیان، همزمان با روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ به عنوان اولین مدیر ایرانی به سمت مدیر…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم