همراه مکانیک، یک پلتفرم جذاب برای مالکان خودرو

خرید خودرو، از کارهایی است که شاید هرگز نمی‌توانستیم تصور کنیم به صورت اینترنتی بتوان انجام داد؛ اما همراه مکانیک چنین اتفاقی را ممکن کرده است و قصد دارد به بزرگ‌ترین پلتفرم خدمات خودرویی تبدیل شود. در گفت‌وگویی با مدیرعامل همراه مکانیک، امین پهلوان‌زاده، کمی با این مجموعه آشنا شدیم.

  • همراه مکانیک چیست و چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

همراه مکانیک، یک پلتفرم خریدوفروش خودروی دست‌دوم است که خودروی کارشناسی‌شده را به مشتریان ارائه می‌دهد. مخاطب خدمات همراه مکانیک، دو سمت از بازار است: از یک سو مالکان و فروشندگان خودرو و از سوی دیگر، خریداران خودرو. درحقیقت، ما تلاش می‌کنیم که به‌عنوان یک واسطه، سلامت خودرو را بررسی کنیم، آن را منصفانه و منطقی قیمت‌گذاری کنیم و درنهایت، به خریدار کمک کنیم که خودرویی سالم و با قیمت مناسب خریداری کند و هم‌چنین فروشنده نیز بتواند با حداقل دردسر، خودروی خود را به قیمت مناسبی بفروشد.

همراه مکانیک علاوه بر ایجاد اطمینان خاطر از نظر فنی و کارشناسی در تمام مراحل فرایند، از مبایعه نامه، تبادل مالی و مسایل حقوقی گرفته تا مواردی هم‌چون انتقال مالکیت و تعویض پلاک در کنار هر دو طرف حضور دارد تا دغدغه‌ای نداشته باشند.

  • همراه مکانیک کار خود را از کجا آغاز کرده و طی سال‌های فعالیت خود چه دستاوردهایی داشته است؟

حدود شش سال است که همراه مکانیک کار خود را به‌عنوان استارتاپ آغاز کرده است. درحقیقت، ایده اولیه شکل‌گیری همراه مکانیک، نیاز به کارشناسی خودرو بود که توسط یکی از دوستان آقای سجاد باقری، بنیان‌گذار اصلی این استارتاپ مطرح شد. قبلا اگر کسی به کارشناسی خودرو احتیاج داشت، باید به مکانیکی یا نمایندگی خودروی مربوطه مراجعه می‌کرد و چنین خدماتی در محل ارائه نمی‌شد.

به همین دلیل، همراه مکانیک با ایده ارائه خدمات کارشناسی در محل شکل گرفت. قدم بعدی همراه مکانیک، این بود که ابزار استعلام قیمت را راه‌اندازی کرد تا ضمن قیمت‌گذاری خودروی دست‌دوم، مشخص کند که ایرادهای احتمالی خودرو هم‌چون تعویض یا رنگ‌شدگی درب، چه تاثیری بر قیمت آن نسبت به یک خودروی سالم داشته است.

همراه مکانیک توانست این اطلاعات را جمع‌آوری کند و سایت آن به ابزاری برای قیمت‌گذاری خودروهای دست‌دوم تبدیل شد و ازآن‌جایی‌که چنین ابزاری تا آن زمان وجود نداشت، به‌مرور تبدیل به مرجع استعلام قیمت شد و بسیاری از افرادی که می‌خواهند خودروی دست‌دوم بخرند یا بفروشند، حدود قیمت را از ابزار قیمت همراه مکانیک دریافت می‌کنند.

همراه مکانیک به فعالیت خود ادامه داد تا این‌که وارد خریدوفروش شد و با افزودن امکان نقل‌وانتقال مالی، خود را به‌عنوان یک واسطه‌ فعال حوزه خودرو شناساند. در همین مسیر، خدمات جانبی هم‌چون خرید اقساطی را نیز اضافه کرده‌ایم و اکنون به دنبال افزودن بیمه هستیم. به‌مرور در همین حوزه خریدوفروش، خدمات خود را تخصصی‌تر کرده‌ایم و خریدوفروش سفارشی، معمولی و فوری اضافه شده است.

  • شما نسبت به رقبای خود چه مزیتی دارید و در بازار فروش آنلاین خودرو، خود را در چه رتبه‌ای می‌دانید؟ به‌عبارت دیگر، چه اندازه از سهم بازار در اختیار شما است؟

ما اولین تیمی بودیم که وارد این فضا شدیم. البته بعد از ما، شرکت‌های دیگری هم وارد حوزه کارشناسی خودرو شده‌اند و امروز، شاید حدود ده شرکت داریم که در این فضا مشغول به کار هستند؛ اما کمتر در حوزه نقل و انتقال مالی وارد شده‌اند.

در شرایط فعلی، چون تعداد شرکت‌های فعال کم است، رقابت چندان معنایی ندارد؛ زیرا سهم زیادی از بازار آفلاین به آنلاین منتقل نشده است و ما هنوز در ابتدای راه هستیم؛ اما هرچه جلوتر برویم، مسلما سهم بازار آنلاین بیشتر خواهد شد و در آن زمان، تقسیم سهم بازار بین رقبای آنلاین معنای بهتری پیدا خواهد کرد. البته ازآن‌جایی‌که همراه مکانیک زودتر کار خود را آغاز کرده است، از همین بازار کوچک آنلاین هم سهم بزرگ‌تری را نسبت به رقبا در اختیار دارد.

همراه مکانیک نیز مانند هر استارتاپ جدیدی، در این مسیر با چالش‌های مختلفی مواجه است و دائما عملکرد خود را بهبود می‌بخشد؛ این بهبودی، هم شامل ارتقای محصول و ارائه خدمات متنوع‌تر متناسب با نیاز بازار است و هم به فراخور آن، تکمیل فرایندهای سازمان‌دهی داخلی و تیم‌سازی را دربرمی‌گیرد.

البته شرکت‌هایی از جنس همراه مکانیک، فقط بر اساس فناوری پیش نمی‌رود و بخش لجستیک و پیچیدگی‌های خاص آن را نیز به‌همراه دارد. برای همین، نمی‌توان مسیر را کوتاه کرد و هر شرکتی باید مسیر یادگیری خود را طی کند تا بزرگ شود. همراه مکانیک می‌تواند بگوید که چند قدمی از رقبای خود جلوتر است و ادعای ما این است که در این مقطع، نیاز مشتری را بهتر درک می‌کنیم و محصولات متنوع‌تری داریم.

  • بازار خودرو ویژگی‌های خاص خود را دارد و گاهی می‌توان رد پای تقلب را نیز در آن دید. آیا همراه مکانیک توانسته است خود را به‌عنوان یکی از معتمدان این بازار جا بیاندازد؟

بازار خودرو، بازار بسیار بزرگی است و حدود هزار هزار میلیارد تومان گردش مالی در ایران دارد. طبیعتا این عدد برای هر کسب‌وکاری که بخواهد وارد این فضا شود، عدد بسیار بزرگ و وسوسه‌کننده‌ای است. این بازار بزرگ تا امروز به شکل سنتی اداره می‌شد و بخش‌های مختلفی ازجمله واسطه‌ها، نمایشگاه‌دارها، شرکت‌های خریدوفروش خودرو، واردکنندگان، تولیدکنندگان، شرکت‌های لیزینگ و… بودند که در بازار سنتی نقش خود را ایفا می‌کردند.

خود این بازیگران هم دسته‌بندی‌هایی درون خود دارند و به واحدهای کوچک‌تری تقسیم می‌شوند؛ به این صورت که از واسطه فردی و تیمی گرفته تا خریدهای پکیجی، جابه‌جایی‌های بین تهران و شهرستان و… در حال انجام است.

برای مثال، خرید و تعمیر و فروش خودروهای تصادفی، یک بازار جدا و پررونق است. خلاصه کلام این‌که این بازار، یک بازار بسیار بزرگ و پیچیده است؛ اما تاجایی‌که می‌دانم، در بازار سنتی ما هیچ سازمان یا مجموعه بزرگی شکل نگرفته است که بتوان ادعا کرد یک کسب‌وکار سنتی بزرگ وجود دارد که به‌مرور زمان رشد کرده، به بلوغ رسیده، زنجیره‌ای شده و توانسته است سهم بزرگی از بازار را بگیرد. این‌جا، یک بازار چندتکه با بازیگران بی‌شمار و مستقل وجود دارد.

  • زمین بازی شما کجا است؟

شفافیت و امنیت‌خاطر در خریدوفروش، عرصه فعالیت ما است. اگر واسطه‌ها و نمایشگاه‌دارها حاضر شوند در این زمین بازی کنند، طبیعتا همراه مکانیک هم می‌تواند با آن‌ها همکاری خوبی داشته باشد. لازمه‌ این امر، این است که بازیگران درست و به‌قاعده بازی کنند و طمع، کلاه‌برداری و سوء‌استفاده از ناآگاهی مشتری نداشته باشند.

همراه مکانیک باید آگاهی و امنیت‌خاطر را تضمین کند و بازیگران سنتی پشت همراه مکانیک قرار می‌گیرند. از تمام پلتفرم‌هایی نیز که بار مسئولیت را برعهده می‌گیرند، چنین انتظاری می‌رود. به هر حال، مسئولیت خرید از دیجی‌کالا، برعهده دیجی‌کالاست و تفاوتی ندارد تامین‌کننده کیست.

  • سازوکار قیمت‌گذاری خودرو چگونه است؟

تفاوت همراه مکانیک با بازار سنتی در قیمت‌گذاری، این است که ما در جریان معاملات روز هستیم و بر پایه کارشناسی و مطالعات صورت‌گرفته، می‌دانیم که برای مثال، تعویض درب یک مدل خودرو چه تاثیری بر قیمت نهایی دارد؛ به همین دلیل، قیمت‌‌های اعلام‌شده، مبتنی بر معاملات واقعی است که همه‌روزه در همراه مکانیک در حال انجام است.

همراه مکانیک طی سال‌ها تجربه‌ای که کسب کرده، توانسته است این سازوکار را فرمول‌بندی کند و بر مبنای مدل‌سازی و داده‌های معاملات واقعی، قیمت به‌روز را ارائه دهد. به دلیل وجود انواع مدل خودرو در کشور، به‌روزنگه‌داشتن قیمت آن‌ها با این نوسان‌ها، کار بسیار سخت، زمان‌بر و پرهزینه‌ای است؛ به‌ویژه امسال که با نوسان‌های قیمت شدیدی مواجه بوده‌ایم.

سال‌های گذشته، بین سه تا شش ماه یک بار، قیمت‌ها تغییر می‌کرد؛ اما امسال، قیمت‌ها عملا هر هفته کم و زیاد می‌شد که طبیعتا منشا آن، تغییرات شدید قیمت ارز بود. به همین دلیل، علی‌رغم تمام دشواری‌ها، همراه مکانیک سعی کرده است قیمت‌هایی به‌روز، منطقی و متناسب با واقعیت‌های بازار را ارائه دهد.

  • همراه مکانیک چه آینده‌ای را برای خود تصور می‌کند و چه برنامه‌هایی برای توسعه دارد؟

همراه مکانیک قصد دارد به بزرگ‌ترین پلتفرم خدمات خودرویی کشور تبدیل شود و هر ایرانی مالک خودرو برای انجام کارهای مرتبط با خودرو، اول به همراه مکانیک سر بزند. این البته به آن معنی نیست که فقط ما حضور داشته باشیم و هیچ کسب‌وکار دیگری در این حوزه حاضر نباشد.

مسلما بازیگران دیگری هم می‌آیند و با تنوع محصولات خود، در رقابت با ما خواهند بود و طبیعتا بخشی از بازار، جذب ما و بخشی هم جذب دیگران می‌شود؛ اما ما می‌خواهیم به‌عنوان اولین کسب‌وکار در این حوزه، سهم قابل‌توجهی از بازار را داشته باشیم. درمجموع، می‌خواهیم بزرگ‌ترین سوپراپلیکیشن خدمات خودرویی کشور باشیم و هر ایرانی مالک خودرو، این اپلیکیشن را روی گوشی خود داشته باشد و از امکانات آن استفاده کند.

در نهایت از شما دعوت می‌کنیم تا ادامه مصاحبه با همراه مکانیک در سایت شنبه مگ را بخوانید.

 

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم