گزارش مسیریاب نشان از سفرهای نوروز ۱۴۰۰: تردد در مسیر چالوس ۷ برابر شد

بررسی‌های نقشه و مسیریاب نشان حاکی از آن است که تردد در محورهای اصلی کشور در نوروز ۱۴۰۰ بیش از دو برابر افزایش داشته که بخش قابل توجهی این ترددها از مبدا تهران و کرج به مقصد شمال کشور بوده است. بر اساس این گزارش، در نوروز ۱۴۰۰، تردد در مسیرهای داخلی به ۳ استان شمالی کشور نسبت به سال گذشته ۵ برابر شده و همچنین تردد در محور کرج به چالوس ۷ برابر شده است. 

 

این در حالی است که به دلیل شیوع کرونا، سفرهای نوروز ۱۳۹۹ نسبت به سال ۹۸ با کاهش ۷۱ درصدی همراه بود اما این بار سفرهای نوروزی نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش ۱۰۶ درصدی داشته است. نقشه و مسیریاب نشان اعلام کرد که با تحلیل ترددهای بیش از ۶ میلیون کاربر خود از بازه زمانی ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ به این آمارها دست یافته است.

 

هفته دوم: قرمزتر اما پرسفرتر 

 

با چراغ سبز ستاد مبارزه با کرونا به آغاز سفرها، پیش‌بینی می‌شد که افراد و خانواده‌های زیادی تصمیم به مسافرت بگیرند.

 

 

این بررسی گویای آن است که روز جمعه ۱۳ فروردین ۱۴۰۰، بیشترین درصد افزایش ترددهای جاده‌ای در اپلیکیشن نشان ثبت شده است؛ روزی که ترددها ۱۹۶ درصد بیشتر از زمان مشابه در سال ۱۳۹۹ بوده است. اما با نگاهی دقیق‌تر به نمودار فوق می‌توان متوجه این نکته شد که در ششم فروردین بیشترین تردد در محورهای اصلی کشور ثبت شده است. 

 

نکته مهم دیگر این است که در هفته دوم تعطیلات، ترددها در محورهای کلیدی بیشتر از هفته‌ی ابتدایی تعطیلات بوده‌اند. با در نظر گرفتن تغییر سریع رنگ شهرها از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، این فرضیه مطرح است که شاید برخی شهروندان تصمیم گرفته‌اند از فرصت سفر نوروزی در هفته دوم استفاده کنند چرا که مشخص نیست چه زمان محدودیت‌هایی که در حال گسترش بودند، به پایان برسند. 

 

توجه به این نکته ضروری است که افزایش ۱۰۶ درصدی ترددها مربوط به کل جاده‌های بین‌شهری کشور نیست بلکه نقشه و مسیریاب نشان، ۹ محور اصلی کشور در بازه زمانی ۲۸ اسفند تا ۱۳ فروردین را بررسی کرده است.

 

افزایش ۵ برابری تردد در استان‌های شمالی

 

 

بررسی‌های نقشه و مسیریاب نشان از داده‌کاوی رفتار کاربران به شکل انبوه، گویای این موضوع است که ترددها در مسیر استان‌های شمالی به شکل قابل توجهی افزایش داشته است. 

 

مقایسه سفرهای نوروز ۱۴۰۰ با ۱۳۹۹ در روزهای مختلف در محور کرج-چالوس، نمودار سایر محورها در انتهای گزارش است.

 

بر اساس گزارش مسیریاب نشان شلوغ‌ترین محور کشور در نوروز با افزایش ۵۷۸ درصدی یا حدود ۷ برابری، مسیر کرج-چالوس بوده است. از طرفی اگر میزان افزایش تردد در ۳ استان شمالی کشور یعنی گیلان، مازندران و گلستان را بررسی کنیم، می‌بینیم که حجم تردد در این سه استان شمالی حدود ۵ برابر یا ۴۰۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

 

پس از محورهای شمالی، مسیر تهران-قم با ۱۴۶ درصد افزایش تردد نسبت به سال ۱۳۹۹، بیشتر نرخ افزایش تردد را بین محورهای اصلی کشور داشته است. البته این نکته را باید در نظر داشت که مسیر تهران-قم یکی از محورهای کلیدی برای رسیدن به شهرهای مرکزی و جنوبی کشور از مبدا تهران است. 

 

 

همچنین محور کرج-رشت نیز با افزایش ۱۲۶ درصدی -یعنی بیش از ۲ برابر- نسبت به نوروز سال ۱۳۹۹ افزایش تردد داشته است. اما پس از آن، سایر مسیرها کمتر از ۱۰۰ درصد افزایش تردد داشته‌اند. محور کرج-تبریز ۹۹ درصد، محور اصفهان-یزد ۶۸ درصد، محور اصفهان-شیراز ۵۴ درصد، محور تهران-همدان ۵۲ درصد و حتی مسیر مشهد-تهران صرفاً ۴۵ درصد افزایش داشته است. کمترین افزایش تردد نیز با ۲۶ درصد افزایش، مربوط به محور مشهد-بابلسر بوده است.

 

در مجموع بررسی‌های نقشه و مسیریاب نشان حاکی از آن است که ترددهای نوروزی ۱۴۰۰ به شمال کشور، قابل مقایسه با ترددها در سایر محورهای کلیدی نیست و بخش قابل توجهی از این سفرها را به خود اختصاص داده است. افزایش کمتر از ۱۰۰ درصدی سایر محورها به جز شمال، مخصوصاً با توجه به محدودیت‌هایی که سال گذشته در ایام نوروز در بسیاری از نقاط کشور وضع شد بسیار قابل توجه است. 

 

 

حفظ حریم خصوصی در نشان

 

کاربران جهت استفاده از مسیریاب نشان، نیاز به ارائه‌ی هیچ اطلاعات هویتی ندارند و بدون نیاز به لاگین یا داشتن حساب کاربری می‌توانند از تمام قابلیت‌های نقشه و مسیریاب استفاده کنند. ساختن یک حساب کاربری و ورود به آن، کاملا اختیاری است و صرفا به کاربر کمک می‌کند تا نقشه را شخصی سازی و اطلاعات مورد نظر خود را برای آینده ذخیره‌سازی کند. حتی در صورت نیاز به داشتن حساب کاربری، کاربران نشان نیازی به ارائه شماره موبایل خود ندارند. داده‌های تردد نیز صرفاً به شکل انبوه بررسی شده‌اند و حفظ حریم خصوصی از اولویت‌های اصلی نقشه و مسیریاب نشان است. 

 

 

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم