نشست هم‌اندیشی فعالان اکوسیستم صنعت گیم برگزار شد

نشست هم‌اندیشی فعالان اکوسیستم صنعت گیم و آیین رونمایی از کتاب فناوری‌های صنعت گیم ۱۴۰۰ با حضور کیوان جعفری بنیان‌گذار نارین گیمز، سیدمحمدعلی سیدحسینی معاونت حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، باقر صمدی معاونت دیجیتال ایرانسل، مصطفی احمدی مدیر اجرایی آپارات، محمد زهتابی مدیرعامل پاییزان، احسان کنگرانی مدیر اجرایی کافه بازار، امین شهیدی مدیر استودیو بلک کیوب گیمز، حسین مزروعی مدیرعامل آواگیمز، محمدحسین‌پور مدیرعامل مگنت و حسن مهدی اصل مدیرعامل سورنا گیمز برگزار شد.

 

در این نشست که کیوان جعفری اجرای آن را بر عهده داشت پیرامون چشم انداز، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های صنعت گیم بحث و تبادل نظر شد.

 

احسان کنگرانی مدیر اجرایی کافه بازار در این نشست با اشاره به موضوع مهاجرت نیروهای زبده در صنعت گیم گفت: یکی از چالش‌های جدی در این عرصه این است که بسیاری از فعالان این صنعت که در کار خودشان بسیار حرفه‌ای هستند، جذب شرکت‌های بزرگ کشورهای توسعه یافته می‌شوند و در این زمینه بحران جدی وجود دارد. ما نیازمند این هستیم که در شرایط تحریم و نبود شرایط انتقال ارز و درآمدزایی ارزی، بر توان داخلی استوار باشیم و بتوانیم خودمان را نسبت به توسعه خارجی بی‌نیاز کنیم. یکی از ظرفیت‌هایی که صنعت گیم در کشور دارد رقابت‌پذیری آن با دیگر کشورها است که می‌توان از این ظرفیت در جهت صادرات بازی‌های ایرانی به دیگر کشورها بهره برد. این اتفاق از دو جنبه می‌تواند برای ما مفید باشد؛ نخست آنکه باعث می‌شود بسیاری از کشورهای صاحب صنعت گیم توجه‌شان به بازی‌های ایرانی جلب شود و از طرف دیگر مخاطب داخل وقتی می‌بیند که کشورهای دیگر از این ظرفیت بهره می‌برند می‌تواند به بازی‌های ایرانی اعتماد کند.

 

محمد زهتابی مدیرعامل پاییزان نیز در این نشست گفت: صنعت گیم بیشترین رشد درآمد را در بین صنایع رسانه‌ای دارد. در بسیاری از صنایع به خصوص موبایلی و پی‌سی و بلاک‌چین به دلیل مدل‌های مختلف تبلیغاتی در صنعت گیم و رشد درآمد در این عرصه می‌تواند این صنایع را با یکدیگر ترکیب کند و در واقع سرنوشت آن‌ها به  یکدیگر گره خورده است.

 

سیدحسینی معاونت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز گفت: خوشبختانه در زمینه ساخت و عرضه بازی‌های موبایلی به دلیل اعتماد مخاطب و موانعی همچون تحریم‌ها شاهد رشد بسیاری بودیم و این نشان می‌دهد پتانسیل‌های بسیار بالایی در این زمینه در کشور وجود دارد که باید جدی گرفته شود. ما باید شرایطی را فراهم کنیم که ناشران بیشتری را در صنعت گیم ایجاد کنیم. کما اینکه امروز شاهد هستیم ناشران مختلفی در حال فعالیت هستند ولی از طرفی تولیدات گسترده‌ای که در کشور وجود دارد، نیازمند ساماندهی در پخش هستند تا بتوانند سهمی از بازار داخلی داشته باشند.

 

باقر صمدی نماینده ایرانسل در این نشست گفت: آینده صنعت گیم در دستان تکنولوژی است. تبدیل ۴G به ۵G باعث می‌شود بسیاری از مشکلات را در بسترهای آنلاین و بازی‌های موبایلی نداشته باشیم و به نظرم شرکت‌ها باید روی این موضوع امیدوار باشند. از طرفی بازار قاره آفریقا که ایرانسل به خاطر شراکت شرکت MTN در آن حضور دارد ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات بازی دارد. به خصوص کشورهایی مثل آفریقای جنوبی، نیجریه، گینه و سودان که در حال توسعه هستند و در زمینه صنعت گیم کاربران بسیاری دارند.

 

حسین مزروعی مدیر آواگیم گفت: چالش‌های متعددی از جمله در زمینه پرداخت آنلاین و مسائل فنی و زیرساخت‌ها و اینترنت موانعی هستند که صنعت گیم را با مشکل مواجه می‌کند. ما در ایران نمونه‌های موفقی مثل صنعت VOD داریم که با سعه صدر دولت‌ها توانست رشد کند و صنعت گیم باید این مدل را الگو قرار دهد. اگر قرار بود نمایش خانگی مثل گذشته رفتار کند، دیگر نمی‌توانست رشد کند و الان شاهد هستیم که VODها در این حوزه پیشرو هستند.

 

مصطفی احمدی مدیر اجرایی آپارات نیز در این نشست گفت: اگر بر اساس آمارهای سال‌های ۹۶ و ۹۸ بخواهیم صنعت گیم را بررسی کنیم؛ در سال سال ۹۶ صنعت گیم در ایران توانست درآمدی معادل ۱۱۵ میلیون دلار به دست بیاورد و در سال ۹۸ این عدد به ۱۲۷ میلیون دلار رسیده بود که رقم قابل توجهی است.

 

وی گفت: در زمینه چالش‌های صنعت گیم هم همانطور که بارها گفتیم در بحث رگولاتوری مشکلاتی داریم که امکان جذب حداکثری مخاطب را به ما نمی‌دهد. ما در رقابت با پلتفرم‌های خارجی نمی‌توانیم آنطور که باید حضور جدی داشته باشیم و بسیاری از مخاطبان به این پلتفرم‌ها کوچ می‌کنند و ما به عنوان پلتفرم بومی باید یک تعادلی را برقرار کنیم که کاربر جذب فناوری‌های داخلی شود. از نظر کاربران صنعت گیم مهم‌ترین موضوعی که باید آن را جدی گرفت بحث اینترنت و سرعت آن است و در بحث بازی‌های آنلاین موضوع پینگ خیلی مهم است که باید به آن توجه شود. در بخش بازی‌های پی‌سی با توجه به هزینه‌های بالای سخت افزاری مشکلاتی وجود دارد که باید مرتفع شود.

 

احمدی افزود: عدم آگاهی عمومی کاربران از سرویس‌های گیم استریمنگ باعث شده است با برخی مطالبی که در رسانه‌های جمعی منتشر می‌شود، حملات به این صنعت بیشتر شود که امیدواریم با یک هم‌افزایی با فعالین حوزه تمامی شاخه‌ها با هم رشد کنند. من می‌خواهم اعلام کنم آپارات به عنوان بزرگترین سرویس اشتراک ویدئو  آماده تعامل با تمامی بازی‌سازان این حوزه است و امسال هم سعی می‌کنیم همکاری‌هایمان را با بنیاد ادامه بدهیم. برنامه‌سازها را دعوت به تعامل و همکاری می‌کنیم چرا که رسانه آپارات فرصت خوبی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. برخی از بازی‌ساز‌ها قبل و بعد از لانچ بازی می‌توانند کمپین‌هایی را تعریف کنند که موجب به رونق بازار بازی‌ها شود.

 

حسن مهدی اصل مدیر سورنا گیمز نیز در این نشست گفت: بعضی از مشکلات صنعت گیم در ایران به خاطر فرهنگ و شرایطی است که به تبع آن در ایران وجود دارد. موضوعاتی که به مشکلات قانونی و تصویب قوانین بر می‌گردد. ما مشکلات زیادی در بحث ارتباط گیری با دستگاه قضایی داریم که با برخی از ابزارهای تکنولوژی آشنا نیستند و در زمینه مسائل حقوقی و قانونی دچار چالش‌های جدی هستیم.

 

کیوان جعفری نیز در این نشست افزود: انتظار داریم حاکمیت درک درستی نسبت به اکوسیستم داشته باشند و از روی ذائقه‌های شخصی تصمیم گیری نکنند. شرکت‌های خصوصی پتانسیل بسیار بالایی دارند که بدون حمایت دولت کارهایش را پیش ببرد. بازیگران این صنعت از دهه‌های ۷۰ و ۸۰ هستند و باید نسل اول انقلاب این نسل را درک کنند.

 

شهیدی دیگر کارشناس این نشست گفت: سئوال جدی من این است که چقدر همزمان با رشد بازی‌ها و محتواها توانستیم در زمینه فرهنگ‌سازی و آموزش هم کار کنیم؟ من معتقدم باید چرخه اکوسیستم را به نحوی بازسازی کنیم که موضوع آموزش که یک امر اصلی است در آن چرخه به خوبی قرار بگیرد. الان بچه‌های صنعت گیم اگر چیزی را یاد بگیرند و بازی‌ای را بسازند، آن‌وقت از طرف دولت پس زده می‌شود و همین باعث می‌شود بسیاری از فعالان صنعت گیم از کشور خارج شوند.

 

حسین‌پور آخرین سخنران این نشست بود که در سخنانی گفت: وقتی درآمدزایی در صنعت گیم را نگاه می‌کنیم و در کنارش موانع را می‌بینیم همیشه برایم سئوال است که اگر دولت در این زمینه سرمایه‌گذاری نمی‌کند در کجا می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند؟ وقتی چشم‌انداز درآمدی در این صنعت از درآمد نفتی هم جلوتر است چرا دولت‌ها ورود نمی‌کنند؟ دولت خودش را با صنعت گیم به روز کند تا بتوان به یک چشم‌انداز درستی در جذب مخاطب برسیم. یکی از جاهایی که نیروی انسانی در این کشور فراری داده است این است که منابع انسانی در جای درستش رشد نکرده است. بدون تغییر نگرش و بدون حمایت دولت شتاب‌دهنده‌ها نمی‌توانند رشد کنند و دولت باید پرقدرت ورود کند.

 

در پایان این نشست از کتاب «فناوری‌های صنعت گیم ۱۴۰۰» رونمایی شد.

 

 

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم