کدام استارت‌آپ‌ها در دوران کرونا تعدیل نیرو نداشتند

در دو سال اخیر به دلایلی چون شیوع ویروس کرونا، بروز مشکلات اقتصادی برای کارآفرینان ایرانی و… شاهد اتفاق‌های ناخوشایندی چون تعدیل نیروی کار برندهای فعال در حوزه‌های مختلف و به ویژه در اکوسیستم گردشگری ایران بودیم. صنعتی که با اعمال محدودیت‌ برای سفرهای هوایی، ریلی و جاده‌ای طی ماه‌های متمادی، آسیب زیادی دید و بنا بر اعلام کارشناسان این صنعت، زخم این آسیب مدتها پس از بهبود اوضاع هم بر پیکر این صنعت باقی می‌ماند.

 

در هر حال انتشار خبر تعدیل نیروی انسانی برندهای مطرح، موجی از انتقاد در مواجهه با این اقدام برخی از فعالان اکوسیستم استارتاپی به همراه داشت. در این بین اما برندهایی با مدیریت و کاهش هزینه‌های جانبی، سرمایه‌های انسانی خود را حفظ کردند و برخی از برندها نیز با وجود شرایط نامساعد اقتصادی اقدام به جذب نیروی کار حرفه‌ای تعدیل شده سایر برندها کردند.

 

مستربلیط به عنوان یکی از ۳ برند مطرح در اکوسیستم گردشگری ایران، یک نمونه بارز از برندهایی است که با وجود دست‌ و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی ناشی از کاهش شدید میزان سفرهای داخلی و خارجی، نه تنها حفظ نیروی انسانی، بلکه جذب و حمایت از نیروهای حرفه‌ای تعدیل شده سایر برندها را در دستور کار خود قرار داد.

 

بر اساس اعلام امیر مسعود عطایی، مدیر منابع انسانی مستربلیط، اگر چه مستربلیط به عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت گردشگری آنلاین، مانند سایر فعالان این حوزه با مشکلات ناشی از کاهش درآمد حاصل از فروش آنلاین بلیط سفر مواجه است، اما در حیطه‌ی منابع انسانی رفتاری متفاوت داشت. وی افزود: «مستربلیط برای تحقق دو هدف رشد و توسعه کیفی تیم‌ها و همچنین حمایت از نیروی کاری که به دلیل مشکلات اقتصادی کارفرمایان بیکار شده‌اند اقدام به جذب نیرو و به ویژه‌ نیروهای حرفه‌ای تعدیل شده سایر برندها کرد. به طوریکه طی یک سال اخیر مستربلیط با یک روند رو به رشد جذب نیروهای حرفه‌ای مواجه و رشد ۴۳ درصدی جذب نیروی انسانی را تجربه کرده است.»

 

بر اساس آمار ارائه شده از سوی تیم منابع انسانی مستربلیط، در حال حاضر این برند فعال استارت‌آپی دارای حدود یکصد نیروی فعال است که ۶۳ درصد از پرسنل این خانواده را گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ ساله،۳۰ درصد را گروه سنی۳۰ تا ۴۰ ساله و ۷ درصد را گروه سنی بالای ۴۰ سال تشکیل داده‌اند. این موضوع ساختار جوان این خانواده را به خوبی نشان می‌دهد. مدیر منابع انسانی مستربلیط با اشاره به اعمال سیاست‌های ویژه‌ی شرایط بحران در دوران کرونا گفت: « سلامت پرسنل در مستربلیط در اولویت قرار دارد و به همین دلیل در دوران کرونا حدود ۶۰ درصد از پرسنل مستربلیط دورکاری را تجربه کردند.»

 

عطایی در پاسخ به این سوال که آیا دورکاری اختلالی در سرعت و روند انجام کارها ایجاد نکرده است گفت: «با توجه به برنامه‌ریزی دقیق، ارائه آموزش‌های لازم و فراهم کردن بستر مناسب برای انجام هرچه بهتر امور وبرگزاری جلسات به صورت دورکاری، تجربه‌ی مطلوبی از این شیوه‌ی کار برای پرسنل و مدیران مستربلیط ثبت شد.»

 

مستربلیط یکی از بازیگران اصلی اکوسیستم استارت‌آپی در حوزه گردشگری است که کامل‌ترین سبد محصولات سفر از بلیط هواپیما (داخلی و خارجی) تا بلیط قطار، اتوبوس، سواری بین‌شهری و… را ارایه میدهد. شنیده‌ها حاکی از این است که این برند در حال تکمیل‌تر کردن سبد محصولات خود بوده و در آینده نزدیک اخبار جدیدی در مورد محصولات نورسیده این خانواده به گوش خواهد رسید.

 

link

مطالب مرتبط

خبرها

پرشیافاند از ترکیب سهام‌داران استارتاپ شگرفیست خارج شد

شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیافاند» پس از ۳ سال از ترکیب سهامداری استارتاپ «شگرفیست» خارج شد و ۳۰ درصد سهام خود را به سرمایه‌گذاران جدید واگذار کرد. شگرفیست در
شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیافاند» پس از ۳ سال از ترکیب سهامداری استارتاپ «شگرفیست» خارج شد و…
خبرهارمزارزها و فین‌تک

آغاز خرید با تلفن‌همراه و بدون کارت در ۶ بانک

بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی پروژه‌ی «کهربا» که امکان خرید با گوشی بدون تماس با دستگاه پوز و بدون نیاز به کارت بانکی را میسر می‌کند، توسط ۶ بانک میسر شده است.
بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی پروژه‌ی «کهربا» که امکان خرید با گوشی بدون تماس با…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از ماجرای همراه‌اول و دیجی‌کالا تا گلرنگ و تخفیفان

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۹ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…
رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

نگاهی به آلت‌کوین‌ها در سالروز خلق «نیم کوین»

دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین باعث شد شبکه‌های بلاکچینی با قابلیت‌های جدیدتر و کوین‌های خود وارد میدان
دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم