فضای ابری چیست و چه کاربردی برای استارتاپ‌ها دارد؟

با توجه به فراگیری فضای دیجیتال، به ویژه در سازمان‌ها و کسب‌و‌کارهای مختلف، نگهداری و ذخیره سازی دیتا، اهمیت بسیاری پیدا کرده است. برای این‌که بتوانید اطلاعات و فایل‌های خود را ذخیره کنید، به یک فضای ذخیره سازی یا حافظه (Storage) نیاز دارید.

 

فضای ذخیره سازی ابری که به آن، فضای ابری  یا Cloud Storage هم گفته می‌شود، فناوری است که به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌های دیجیتالی خود را، برخلاف ابزارهای سخت‌افزاری، در فضایی ابری به کمک اینترنت ذخیره کنید.

 

پس اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم که فضای ابری چیست، باید گفت فضای ذخیره سازی ابری به فضایی در اینترنت گفته می‌شود که می‌توانید مانند یک هارد‌‌درایو، اطلاعات دیجیتالی خود را در آن ذخیره کنید و از هر‌ مکان و در هر زمان، به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. مزیت ذخیره سازی اطلاعات در فضای ابری، این است که ریسک‌ها و خطرات ذخیره سازی فیزیکی، مانند صدمه دیدن، خراب شدن یا به سرقت رفتن را ندارد.

 

در فضای ابری، که حکم یک هارد مجازی نامحدود را دارد، اطلاعات به روش‌های مختلفی ذخیره می‌شوند. که یکی از بهترین این روش‌ها، Object Storage است.

 

آبجکت استوریج چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

ذخیره سازی شی‌گرا و یا آبجکتیو (Object Storage) یکی از روش‌های ذخیره سازی اطلاعات در فضای ابری  است که در آن اطلاعات به شکل واحدهای مجزایی با عنوان Object ذخیره‌ می‌شود. این سرویس ابری، ساختاری مسطح است که در آن داده‌ها تا حد یک Object شکسته و در یک واحد مسطح ذخیره می‌شوند. فضایی که به اصطلاح به آن استخر ذخیره سازی (Storage Pool) می‌گویند.

 

این در‌حالی‌ست که در سایر روش‌های ذخیره سازی داده‌، مثل ذخیره سازی فایل (File Storage) اطلاعات در سطوح مختلف و به شکل سلسله مراتبی، در قالب فایل در پوشه‌ها ذخیره می‌شوند یا در ذخیره سازی بلاک ‌محور (Block Storage) اطلاعات، به شکل بلاک (Block) در سرورها ذخیره می‌شود.

 

هر واحد آبجکت شامل چه مواردی‌ست؟

 

در ذخیره سازی شی‌گرا یا همان Object Storage، داده‌ها هریک در قالب واحدی مجزا و مستقل (یک Object) قرار دارند و از سه بخش محتوایی تشکیل شده است.

  • Data  
  • فراداده یا Metadata
  • یک شناسه‌ی سفارشی و منحصربه‌فرد (ID )

بخش اول، خود داده‌‌ها هستند که هسته‌ی اصلی Object به‌شمار می‌روند. این داده‌ها می‌توانند هر چیزی باشند: فایل صوتی، آلبوم عکس، یک کتابچه راهنمای چند صفحه‌ای و …

وقتی این داده‌ها به حافظه‌ی ذخیره سازی آبجکت اضافه می‌شوند، معمولن ID یا شناسه‌ای دریافت می‌کنند که منحصر‌به‌فرد است.

فراداده‌ یا متادیتا  Metadata، به زبان ساده «اطلاعات مربوط به داده ها» است، که توضیحات بیش‌تری درباره‌ی آبجکت ارایه می‌کند و منجر به جست‌وجوهای بهینه‌تر می‌شود و فرصت تحلیل‌ و بررسی‌های دقیق‌تر و عمیق‌تر را فراهم می‌کند.

 

شرکت‌های ارایه‌دهنده‌ فضای ابری

شرکت‌ها و سرویس‌های ابری متعددی در جهان وجود دارند که برخی از آن‌های فضای ابری از نوع Object Storage نیز ارایه می‌دهند. از میان آن‌ها می‌توان به Google Cloud Storage، Amazon 3، AlibabaCloud، OVHCloud و Digitalocean اشاره کرد.

 

مزایای فضای ذخیره سازی ابری از نوع Object Storage

همان‌طور که در تعریف ذخیره سازی آبجکتی بیان کردیم، داده‌ها به شکل مسطح در فضایی موسوم به استخر ذخیره‌سازی دیتا ذخیره می‌شوند. این ساختار مسطح به چندین دلیل مفید است که در ادامه به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

 

مقیاس‌پذیری بالا (Scalability)

به‌زبان ساده، سیستمی که بتواند خواسته‌های در حال افزایش را، بدون بروز مشکل یا اختلال، پاسخ دهد سیستم مقیاس‌پذیر است. این مقیاس‌پذیری یکی از مهم‌ترین نقاط قوت Object Storage به شمار می‌آید.

سیستم‌های سلسله مراتبی، معمولن هنگام توسعه پیدا کردن، پیچیدگی‌های زیادی را تجربه می‌کنند. ولی در ذخیره سازی آبجکتی، به سادگی افزودن یک گره Node به کلاستر ذخیره سازی است. این نوع ذخیره سازی با استفاده از شفافیت مکانی و انعطاف‌پذیری فراداده، می‌تواند بدون هیچ محدودیتی Scale شده و روش‌های متداول ذخیره سازی را به چالش بکشد و به راحتی و به دور از پیچیدگی توسعه یابد. Object Storage به‌آسانی می‌تواند برای حجم‌های بسیار بالا، در حد پتابایت Petabytes، بدون محدودیت و با اطمینان توسعه یابد.

با توجه به این توضیحات، این مدل ذخیره سازی برای مشتریانی که داده‌های ثابت و در عین حال روبه افزایش دارند بهترین انتخاب است.

 

مقرون به‌صرفه‌بودن و هزینه کمتر

برای سازمان‌هایی که نیاز به ذخیره‌ی حجم زیادی داده دارند، یک سیستم فضای ابری با ذخیره سازی مبتنی بر Object Storage، می‌تواند مقرون به‌صرفه‌ترین انتخاب باشد. از آن جا که توسعه‌پذیری Object Storage بسیار راحت‌تر از سایر سرویس‌های ابری است، ذخیره داده‌های شما هزینه کم‌تری خواهد داشت.

 

سطح دسترسی بالاتر

فراداده می‌تواند بی‌‌نهایت اصلاح و بازنویسی داشته باشد و با بی‌نهایت اطلاعات اضافی و جزیی، گسترش یابد. بنابر این آبجکت‌های موجود، می‌توانند، به‌راحتی دوباره سازمان یافته و مقیاس بندی شوند. هم‌چنین این امکان را می‌دهد تا مدیران، سیاست‌های خود را برای حفظ، نگهداری و حذف داده‌ها به آسانی پیاده سازی کنند.

 

تجزیه‌ و‌ تحلیل بهتر داده‌های بزرگ

آبجکت استوریج در فضای ابری،  با استفاده از متادیتاها هدایت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و بنابراین در این سطح از طبقه‌بندی، برای هر قطعه داده، فرصت بیش‌تری برای تحلیل وجود خواهد داشت.

آبجکت استوریج، علاوه بر آرشیو داده‌ها، در حال تبدیل شدن به ساختار اصلی ذخیره سازی برای تجزیه و تحلیل‌های مدرن است. ذخیره سازی آبجکت، این ظرفیت را دارد که هر تعداد تجزیه‌ و ‌تحلیل و یادگیری ماشین را روی اطلاعات انجام داده و ذخیره کند.

 

بازیابی سریع‌تر و بهتر داده‌ها

هرObject  در محیط ذخیره سازی یا همان استخر داده‌ها، مشخصات شناسایی خاص خودش را دارد که متشکل از متادیتا و ID است. بنابراین بدون نیاز به غربالگری در ساختار پرونده‌ها، بازیابی بسیار سریع‌تر انجام می‌شود. هم‌چنین به لطف اطلاعات متادیتا و شناسه، کاربران برای بازیابی هر آبجکت، نیازی به دانستن مکان دقیق آن ندارند.

 

محدودیت‌های کم‌تر

در مقایسه با ذخیره سازی‌های سنتی یا سیستم‌های ذخیره‌ی مبتنی بر بلاک، Object Storage به‌واسطه‌ی سازمان‌دهی مسطح و غیر سلسله مراتبی، محدودیت‌های بسیار کم‌تری دارد.

 

در چه مواردی آبجکت استوریج بهترین انتخاب است ؟

موارد اصلی برای آبجکت استوریج در فضای ذخیره سازی ابری، معمولن شامل ذخیره‌ی مقدار زیادی داده است، که کسب‌و‌کارها یا سازمان‌ها، به شکل دوره‌ای به آن‌ها نیاز دارند.

برای موارد زیر آبجکت استوریج می‌تواند مناسب‌ترین انتخاب باشد

  • سرویس‌دهندگان محتوای ویدیویی : سازمان‌ها و شرکت‌هایی که سرویس‌های مبتنی بر ویدیو ارایه می‌کنند، می‌توانند از آبجکت استوریج برای آرشیو و به اشتراک‌گذاری فایل‌های‌شان استفاده کنند.  
  • برای ادارات و سازمان‌های بزرگی مانند سازمان ثبت اسناد، که درجه محرمانگی و اهمیت اطلاعات، بالاست و حفظ و امنیت اطلاعات، برای‌شان اهمیت ویژه‌ای دارد.
  • شرکت های تحلیل‌کننده‌ی داده و دیتا ماینینگ : با توجه به امکان سفارشی کردن و اضافه کردن جزییات نامحدود، همراه با مقیاس‌پذیری بالا و بدون محدودیت، آبجکت استوریج، فرصت تحلیل عمیق‌تر و سریع‌تر را برای شرکت‌های تحلیل داده و بیگ‌دیتا فراهم می‌کند.
  • مدیریت حفظ و نگهداری اطلاعات مهم : با توجه به اهمیت پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات، برای کلیه شرکت‌ها و سازمان‌ها ، فضای ابری از نوع آبجکت استوریج، انتخابی مناسب و مقرون به صرفه، برای محافظت از اطلاعات است.
  • حفظ و نگهداری اطلاعات کاربران اپلیکیشن‌های کاربردی : برای برخی اپلیکیشن‌های کاربردی تحت وب یا موبایل، مانند اسنپ، که برای ذخیره سازی داده‌های کاربران، نیاز به فضایی دردسترس و مقرون به صرفه دارند تا بتوانند در زمان کوتاه، به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشند.
  • شرکت ها و سرویس های تولید محتوا: برای کسب‌و‌کارهایی که محتوامحور هستند و نیاز به آرشیو این اطلاعات در بلندمدت دارند. مانند پایگاه‌های خبری.
  • مراکز درمانی و بیمارستانی: برای بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، که با توجه به مراجعات بیمار در بازه‌های زمانی متفاوت و گاهی طولانی مدت،  نیاز به آرشیو امن پرونده پزشکی و اطلاعات بیماران دارند.
  • اپلیکیشن‌های ذخیره سازی داده‌: برنامه هایی که فضای ذخیره سازی ابری برای کاربر نهایی فراهم می‌کند، می‌توانند با هزینه‌ی مناسب، از زیرساخت‌های آبجکت استفاده کنند.

 

فضای ذخیره سازی ابری آروان چیست ؟

فضای ابری ابر آروان از نوع Object Storage به‌عنوان یک سرویس‌دهنده‌ی فضای ابری ایرانی، محصولی مناسب برای نگهداری و به اشتراک‌گذاری فایل‌های آرشیوی و پشتیبان، در فضای آنلاین محسوب می‌شود. فایل‌هایی مانند تصاویر پروفایل درون اپلیکیشن، تصاویر ارسالی کاربران‌ یا مدارک اسکن‌شده‌، به‌سادگی و با امنیت بالا در فضای ذخیره سازی ابری آروان قابل نگهداری است.

 

فضای ذخیره سازی ابر آروان چه مزیت‌هایی دارد؟

  • دسترس‌پذیری: با توجه به سازگاری رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن ابر آروان با پروتکل S3، استفاده از فضای ابری آروان، به‌راحتی امکان‌پذیر است
  • رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن محصول: با استفاده از API فضای ذخیره سازی ابری آروان، می‌توانید تمام اطلاعات خود را به شیوه‌ی‌ مورد نظرتان مدیریت کنید.
  • Redundancy : ذخیره سازی اطلاعات شما، در دو نقطه‌ی متفاوت جغرافیایی انجام می‌شود، تا ریسک از دست رفتن اطلاعات، به حداقل و صفر برسد.
  • فضای نامحدود ابری: زیرساخت فضای ابری آروان، همواره در حال توسعه است. با استفاده از این سرویس، هیچ‌گاه با کمبود فضای ذخیره سازی مواجه نخواهید شد.
  • مقیاس‌پذیری: با فضای ذخیره سازی ابری‌ آروان، می‌توان منابع ذخیره سازی ابری را به‌شکل آنی، افزایش یا کاهش دهید.

 

قیمت و پلن‌های فضای ذخیره سازی ابری آروان

قیمت‌گذاری در ابر آروان، شفاف و روشن است. علاوه‌بر‌این، هر کدام از محصولات، صفحه‌ای اختصاصی دارد که در آن جزییات و پارامترهای مهم قیمت‌گذاری مشخص شده است. فضای ابری آروان یکی از به صرفه‌ترین سرویس‌های ابری را در میان محصولات ابری عرضه می‌کند و به تازگی هم پلن‌هایی رایگانی برای همه‌ی محصولات خود به جز رایانش ابری و سکوی ابری ارایه داده است.

شما می‌توانید با فعال‌سازی پلن رایگان فضای ابری آروان امکانات و مزیت‌های این فضای ابری ایرانی را نسبت به سایر رقبا بسنجید.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم