چه تعداد یونیکورن استارتاپی در دنیا داریم؟

یونیکورن – اسب تک شاخ – از آن واژه‌هایی است که قدمت آن به سال‌ها پیش باز می‌گردد، اما سابقه حضور آن در ادبیات استارتاپی دنیا به کمتر از یک دهه گذشته می‌رسد. پیش از آن که به اصل موضوع برسیم، یونیکورن در مبحث اقتصاد به شرکت‌های استارتاپی با مالکیت خصوصی و ارزش بیش از ۱ میلیارد دلار گفته می‌شود. شاید این رقم در نگاه نخست که با قیمت دلار امروز در کشور رقمی در حدود ۲۶ تریلیون تومان می‌شود، آنقدر بزرگ به نظر برسد که بگوییم مگر چه تعداد شرکت می‌تواند وجود داشته باشد که چنین ارزشی دارند؟

با این حال بد نیست بدانید هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ شرکت یونیکورن در دنیا وجود دارند که تعداد زیادی از آنها در کشورهای آمریکا و چین هستند. همچنین تعداد بسیار زیادی از این یونیکورن‌ها مدت‌هاست که به ارزش بسیار فراتر از ۱ میلیارد دلار رسیده‌اند و توجه جهانی را به سوی خود جلب کرده‌اند.

بر مبنای داده‌هایی که توسط شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر سرآوا منتشر شده، هم‌اکنون ۷۲۹ یونیکورن در دنیا با مجموع ارزش ۲۳۶۹ میلیارد دلار وجود دارد. تعداد ۳۷۴ یا به عبارتی ۵۱ درصد این شرکت‌ها از آن آمریکاست؛ ۲۹ درصد چین و مابقی یعنی ۲۰ درصد به بقیه کشورهای دنیا تعلق دارد.

سرآوا
تصویر برگرفته از لینکدین شرکت سرآوا

از نظر ارزش نیز ۵۰ درصد ارزش یونیکورن‌های جهان متعلق به کشور آمریکا و ۲۶ درصد نیز در اختیار چین با رقم ۶۱۵ میلیارد دلار است. مابقی تمام یونیکورن‌ها در سراسر جهان ۵۵۹ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده‌اند.

با توجه به این ارقام چند ده میلیاردی، در ایران کماکان شرکت استارتاپی نداریم که به ارزش ۱ میلیارد دلار رسیده باشد. البته عوامل مختلفی نظیر نرخ ارز و تورم تاثیر خود را روی این موضوع گذاشته‌اند.

ابتدای دولت دوازهم و زمانی که محمدجواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این دولت انتخاب شد، یکی از وعده‌های او داشتن ۵ یونیکورن و ۲۰ هزار کسب‌وکار کوچک و متوسط بود. با این حال سال گذشته او در برنامه‌ای اعلام کرد که نوسانات نرخ ارز و شرایط اقتصاد باعث شد کشور پنج شرکت یونیکورنی خود در حوزه فضای مجازی با ارزش بیش از ۱ میلیارد دلار را از دست بدهد.

در حال حاضر شرکت Bytedance چین که مالک اپلیکیشن‌های پر مخاطبی همچون تیک تاک است، با ارزش‌ترین یونیکورن دنیا شناخته می‌شود که به تنهایی بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد. حتی در منابعی ارزش آن بیش از این هم عنوان شده است.

شرکت اسپیس اکس که رویای ایلان ماسک در آن سوی کهکشان و رساندن اینترنت ماهواره‌ای به سراسر جهان توسط «استارلینک» را دنبال می‌کند، در رتبه سوم با ارزش‌ترین یونیکورن‌های جهان به ارزش ۷۴ میلیارد دلار ایستاده است.

link

مطالب مرتبط

رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

آموزش و آگاهی در آکادمی نوبیتکس

رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه شده، اما ورود به این بازارها برای افراد تازه‌کار، چالش‌برانگیز و پیچیده است و
رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه…
ایرانسل

حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»

ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری ایده‌ها و نوآوری‌های این رویداد حضور دارد. به گزارش روابط عمومی
ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری…
دیوار

پاسخ دیوار به وزارت راه و شهرسازی: به جای تهدید به تعهدات‌تان عمل کنید

مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور»،‌ با اشاره به سابقه این ماجرا گفت: دیوار از ۱۸
مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر…
دیوار

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور» توسط وزارت راه

ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای دیوار و شیپور تا هفته آینده در صورت عدم فراهم آوردن احراز هویت مالک و
ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم