گزارش سال ۱۳۹۹ دیوار منتشر شد

دیوار گزارش سال ۱۳۹۹ خود را منتشر کرد. این روزها انتشار گزارش از سوی استارتاپ‌ها به نوعی استاندارد در فضای کسب‌وکارهای آنلاین تبدیل شده که اطلاعات مفیدی را در اختیار مخاطبان می‌گذارد. اطلاعات این گزارش‌ها نه تنها برای کاربر عادی جالب توجه است که در پشت صحنه بزرگترین شرکت‌های فناوری‌محور ایرانی چه می‌گذرد، بلکه برای طیف گسترده‌ای از ذی‌نفعان به مثابه داده‌های ارزشمندی می‌ماند که می‌تواند به آنها در بازاریابی و فروش بیشتر یاری رساند؛ برای مثال به کمک اطلاعات گزارش دیوار آژانس‌های املاک که سهم بزرگی از آگهی‌ها در این پلتفرم را به خود اختصاص داده‌اند، می‌توانند با افق دید بهتری نسبت به همکاران‌شان که از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند، عمل کنند.

گزارش ۱۶۲ صفحه‌ای دیوار پر از داده‌ها و آمار و ارقام از آنچه در این پلتفرم می‌گذرد است، که اطلاعات قابل توجهی را درباره وضع اقتصادی و اجتماعی جامعه ایران نیز به تصویر می‌کشد. این اطلاعات قطعا برای کارشناسان اقتصادی مفید و سودمند است.

در ادامه با بررسی این گزارش همراه باشید. فایل PDF گزارش از اینجا برای دانلود در دسترس است.

دیوار، دومین اپلیکیشن پرنصب ایرانی‌ها

گزارش دیوار پر از اعداد و ارقامی است که برای هر کاربری که تنها یک بار از آن استفاده کرده قابل توجه است. دیوار در گزارش خود می‌گوید تاکنون ۴۴ میلیون گوشی یکتا اپلیکیشن دیوار را روی گوشی خود باز کرده‌اند، که این رقم معادل بیش از نیمی از جمعیت ایران است. همچنین در سال ۹۹ تعداد ۱۸.۵ میلیون کاربر در دیوار آگهی گذاشته‌اند که نسبت به سال ۹۸ میزان ۳۸ درصد افزایش داشته است. دیوار تنها از کافه‌بازار ۲۱ میلیون نصب فعال داشته است و ۸۹ درصد از کاربران آن اندرویدی هستند. تعداد نصب‌ها دیوار را پس از اپ کافه‌بازار به دومین برنامه پرنصب روی گوشی ایرانی‌ها بدل کرده است.

در سال ۹۹ در حدود ۱۳۰ میلیون آگهی روی پلتفرم دیوار منتشر شده که نسبت به سال قبل آن ۳۱ درصد رشد داشته و روزانه بیش از ۳۵۰ هزار آگهی در دیوار منتشر شده است. به زعم دیوار هر خانواده ایرانی به طور میانگین در سال ۹۹ تعداد ۵ آگهی روی این پلتفرم منتشر کرده است.

وسایل خانه و املاک، بیشترین تعداد آگهی

دیوار برای آگهی‌ها دسته‌بندی‌های متنوع و زیادی دارد. بر همین اساس در بخشی از گزارش دیوار آمار سهم آگهی‌ها آمده است که مطابق تصویر زیر نشان می‌دهد چه مواردی بیشترین تعداد آگهی را دارند. وسایل مربوط به خانه با ۲۳ درصد در صدر و سپس آگهی‌های املاک با ۱۷ درصد و نیز خودرو با ۱۳ درصد سه دسته پرآگهی در دیوار بوده‌اند. نکته قابل توجه این است که ۱ درصد از آگهی‌های دیوار مربوط با استخدام و کاریابی بوده است که نشان می‌دهد کسب‌وکارهای زیادی از این پلتفرم برای یافتن نیرو استفاده می‌کنند. دیوار نیز ابزاری به این منظور برای منابع انسانی تدارک دیده و در صفحات آتی گزارش اطلاعات بیشتری از آن منتشر کرده است.

گزارش دیوار بیان می‌کند فصل زمستان ۹۹ و ماه بهمن بیشترین تعداد آگهی روی آن منتشر شده است. عمده کاربران دیوار شب‌ها در میان آگهی‌ها جستجو می‌کنند و آگهی‌دهندگان غالبا ظهرها آگهی ارسال می‌کنند.

۴۱ میلیارد، بازدید یکتا از آگهی‌ها

در گزارش دیوار آمده است بیش از ۴۱ میلیارد بازدید یکتا از آگهی‌ها در سال ۹۹ انجام شده است. این رقم بازدید یکتا، از تمامی بازدیدها توسط یک دستگاه از یک آگهی طی مدت زمان یک هفته محاسبه شده است. دیوار می‌گوید ویروس کرونا باعث شده تعداد بازدید آگهی‌ها ۴۲ درصد در سال ۹۹ افزایش پیدا کند.

در کنار آمار متنوع از کسب‌وکار، دیوار اطلاعات جالبی نیز که به اصطلاح «فان فکت» گفته می‌شود در گزارش خود گنجانده است. بر اساس این گزارش تنها از یک آگهی که مربوط به فروش خودروی پورشه کاین بوده، ۳۸۸ هزار بار بازدید شده است. فروشنده این خودرو به تیم دیوار گفته است برخی افراد به غیر از قیمت، از او در چت دیوار پرسیده‌اند که “چگونه ثروتمند شدی؟”

از تعداد ۱۳۰ میلیون آگهی منتشر شده روی دیوار در سال ۹۹ حدود یک چهارم آن به کاربران تهرانی اختصاص داشته است. ۸۸ درصد از کل ۱۸.۵ میلون کاربری که در سال ۹۹ در دیوار آگهی منتشر کرده‌اند هیچ هزینه‌ای بابت انتشار آگهی نپرداخته‌اند. کاربران می‌توانند با استفاده از دو امکان “فوری” و “نردبان” آگهی خود را در معرض دید بیشتری قرار دهند.

«مبل»، پر جستجوترین کلیدواژه در دیوار

در قسمتی از گزارش دیوار آمده است که پرتکرارترین کلیدواژه در نوار جستجوی این پلتفرم “مبل”، “پراید” و سپس “گوشی” بوده است. دیوار می‌گوید واژه مبل سالانه در گوگل ۶۸۴ هزار بار جستجو می‌شود، اما در این پلتفرم ۴ برابر گوگل یعنی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بار جستجو شده است. به نظر می‌رسد این آمار بخشی از پازل داده‌های ارزشمند دیوار برای کسب‌وکارها باشد که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم.

آگهی‌های دسته اجتماعی، بیشترین تعداد آگهی رد شده در دیوار

دیوار در گزارش خود آورده است که ۲۰ درصد آگهی‌های بررسی شده توسط این پلتفرم رد می‌شوند و بیشترین تعداد مربوط به آگهی‌های دسته اجتماعی و سپس خدمات بوده است. دسته املاک که حجم گسترده‌ای از آگهی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند کمترین میزان رد شدن را به خود اختصاص داده است. دیوار در اسلاید زیر تعداد آگهی‌های رد شده را به تصویر کشیده است. دیوار اعلام می‌کند که یک تیم ۲۶۵ نفره برای بررسی آگهی‌ها دارد و ربات‌های نرم‌افزاری نیز به میزان ۳۸ درصد در تشخیص آگهی‌ها کمک کرده‌اند. نزدیک به نیمی از آگهی‌های دیوار در کمتر از ۲ دقیقه بررسی می‌شوند. در سال ۹۹ تکراری بودن آگهی، مهم‌ترین دلیل رد شدن آگهی‌ها بوده است.

۷ میلیون آگهی فروش آپارتمان؛ خانه‌های کوچک در صدر

بر اساس گزارش دیوار در سال ۹۹ تعداد ۷ میلیون آگهی فروش آپارتمان و ۳.۶ میلیون آگهی اجاره آپارتمان در این پلتفرم منتشر شده است. آگهی‌های منتشر شده در این دسته‌ها به طور میانگین حدود ۴۰۰ بار هر کدام مشاهده شده است. مناطق ۱، ۲ و ۵ شهرداری تهران پرآگهی‌ترین مناطق شهر تهران بوده‌اند که ۲۴ درصد از جمعیت شهر تهران در این ۳ منطقه ساکن هستند. منطقه ۵ تهران به تنهایی ۵۰۵ هزار آگهی فروش آپارتمان داشته که به اندازه تعداد آگهی‌های مشهد و کرج بوده است. شاید بخشی از آن به دلیل وسعت زیاد این منطقه باشد. منطقه ۲۲ تهران نیز که در غرب آن واقع شده و تقریبا تازه تاسیس محسوب می‌شود، بیشترین رشد تعداد آگهی فروش آپارتمان را در دیوار داشته است. به همین منوال مناطق ۱۲ و ۱۴ بیشترین رشد آگهی‌های اجاره آپارتمان را داشته‌اند. گزارش دیوار نشان می‌دهد خانه‌های کوچک‌تر از ۷۵ متر مربع ۳۴ درصد آگهی‌های فروش آپارتمان را در تهران شامل شده است. همچنین دیوار بر اساس داده‌های آگهی‌های خود می‌گوید ساخت‌وساز در شهر تهران و کرج نسبت به گذشته ۵ درصد کاهش داشته است که بخشی از آن به دلیل کرونا و نیز گرانی مصالح ساختمانی بوده است. دیوار همچنین نشان داده است که صاحب‌خانه‌ها در سال ۹۹ تمایل بیشتری به اخذ ودیعه بیشتر از مستاجران داشته‌اند. شهر رشت دارای بیشترین آگهی فروش زمین در بین شهرهای کشور بوده است.

۸.۶ میلیون آگهی خودرو؛ پراید یکه‌تازی می‌کند!

گزارش دیوار نشان می‌دهد که تعداد ۸.۶ میلیون آگهی در دسته خودرو این پلتفرم در سال ۹۹ منتشر شده و هر آگهی به طور میانگین بیش از ۶۰۰ بار مشاهده شده است. ارزش معاملات خودرو در تهران به واسطه دیوار رقم ۲۷ هزار میلیارد تومان (در حدود ۱ میلیارد دلار) برآورد شده است. پراید، پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵ پر آگهی‌ترین خودروهای بازار در دیوار بوده‌اند. تعداد ۱۷۶ هزار آگهی خودرو، مربوط به پیکان که سال‌هاست از خط تولید خارج شده، است. در گزارش دیوار آمده طی ۳۸ سال تولید پیکان در ایران حدود ۶۰ هزار دستگاه پیکان تولید شده، در حالی که تعداد آگهی‌ها برای این خودرو تنها در سال ۹۹ میزان ۳ برابر این رقم بوده است.

آمار کاریابی در دیوار

یکی از دسته‌هایی که دیوار اخیرا توجه زیادی به آن نشان داده “کاریابی” است. در سال ۹۹ تعداد ۱.۶ میلیون آگهی در دسته استخدام و کاریابی در دیوار منتشر شده و این پلتفرم تخمین می‌زند که ۶۰۵ هزار استخدام از طریق آن انجام شده است. دسته‌های شغلی زیر به عنوان پرتکرارترین مشاغل آگهی‌ها در دیوار ثبت شده‌اند. تصویر زیر نشان می‌دهد دیوار بخش شغل‌های خدماتی را هدف گرفته و تعداد زیادی آگهی و استخدام از طریق آن در این دسته‌ها رخ داده است. به نظر می‌رسد پلتفرم‌های تخصصی کاریابی نظیر ایران تلنت یا جابینجا کماکان در صدر رجوع برای منابع انسانی شرکت‌ها به منظور یافتن نیروی انسانی متخصص قرار دارند.

دیوار، شانه به شانه مارکت پلیس‌های OTA

یکی از بخش‌های جالب گزارش ۱۶۲ صفحه‌ای دیوار مربوط به دسته “تور و چارتر” است. گزارش دیوار نشان می‌دهد ۱۶۶ هزار آگهی در این دسته سرگرمی منتشر شده که اساسا از آنچه دیوار بیشتر به آن شناخته می‌شود فاصله دارد. متوسط بازدید هر آگهی در این بخش ۱۹۱ مرتبه بوده است. باید دید پلتفرم‌های OTA ایرانی نظیر علی‌بابا و برخی دیگر که به طور اختصاصی ورتیکال مارکت پلیس سفر را نیز پوشش می‌دهند، چه تعداد گستردگی فروش تور و بازدید را در این دسته به خود اختصاص داده‌اند.

دیوار فروشگاه‌ها

در بخشی از گزارش دیوار آمده که تعداد ۱.۴ میلیون از کاربران دیوار برای کسب درآمد به این پلتفرم مراجعه کرده‌اند. واژه “برنج” پرتکرارترین عبارت برای عمده فروشی در دیوار بوده است. در واقع این موضوع بخشی از دیوار فروشگاه‌ها است که سال گذشته به عنوان سرویسی برای فروش بدون واسطه توسط مغازه‌دارها و کسب‌وکارها معرفی شد. با توجه به مرور گزارش دیوار و آماری کم از دیوار فروشگاه‌ها به نظر می‌رسد این ویژگی که در ابتدا رقیبی برای مارکت‌پلیس‌ها همچون دیجی‌کالا یا باسلام محسوب می‌شد، رشد آن چنانی در سال ۹۹ نداشته است.

اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار در انتهای این گزارش طی یادداشتی نوشته است استفاده از دیوار برای کاربران عادی تا ابد رایگان است و ۸۸ درصد از کاربران این پلتفرم کاربر عادی هستند.

گزارش سال ۱۳۹۹ دیوار را از اینجا دانلود کنید.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم