گزارش سال ۹۹ دیوار: ۳.۷ میلیارد چت در طول یک سال

بیش از ۳۰ سال از ورود اینترنت به ایران می‌گذرد. اما از سال ۱۳۸۰ به بعد بود که امکان مکالمه متنی یا همان چت غیر از پیامک و مشخص شدن شماره تلفن در ایران باب شد. کاربرانی که دوست نداشتند هنگام مکالمه با افراد دیگر شماره تلفنشان فاش شود به استفاده از برنامه‌هایی مانند یاهو مسنجر روی آوردند. امکان مکالمه متنی بدون مشخص شدن شماره تلفن در سال‌های آتی با پیشرفت ابزارهای تکنولوژی بسیار گسترش یافت. همین موضوع باعث شد که غول‌های تکنولوژی هر کدام به فکر طراحی و ساخت اپلیکیشن پیام‌رسان بیفتند، تا با این کار هم هزینه مکالمه را کاهش دهند و هم به حفظ حریم شخصی افراد بپردازند.

 

قابلیتی که حریم خصوصی‌تان را حفظ می‌کند

 

یکی از دلایلی که کاربران را به سمت استفاده از پیام‌رسان‌ها می‌کشاند، مشخص نشدن شماره تلفن افراد است. یعنی افراد در صورت انتخاب می‌توانند تنها با یک اسم یا همان آی‌دی با طرف مقابل خود صحبت کنند. حفظ حریم شخصی به خصوص زمانی مهم می‌شود که افراد با هویت طرف مقابل آشنایی ندارند. «دیوار» یکی از پلتفرم‌هایی است که قابلیت مکالمه متنی بدون مشخص شدن شماره تلفن را برای کاربران خود فراهم کرده است. اساس فعالیت دیوار داد و ستد کالای نو و دست دوم است. برای داد و ستد هم معمولا دو یا چند نفر با هم ارتباط برقرار می‌کنند. حالا گاهی در این ارتباط افراد علاقه‌ای به افشای اطلاعات خصوصی خود نظیر تلفن همراه و آدرس ندارند. دیوار هم به منظور حفظ حریم خصوصی کاربران خود و برای آن دسته از افرادی که علاقه‌ای به انتشار شماره تلفن خود ندارند، بخش چت دیوار را فعال کرده است.

 

 

بیش از ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پیام در یک سال

 

مطابق گزارش سال ۹۹ دیوار که به تازگی منتشر شده است ۶۴۱ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۶۷۱ مکالمه رخ داده که در این مکالمه‌ها ۳ میلیارد و ۷۲۵ میلیون پیام میان افراد رد و بدل شده است.

جالب اینجاست که این آمار در مقایسه با آمار سال گذشته افزایش ۳.۹ برابری داشته است. این موضوع در حالیست که حدود ۷۷ درصد آگهی‌ها امکان چت درون برنامه‌ای دارند و مطابق این آمار کاربران در سال ۹۹ در بیش از سه چهارم آگهی‌ها امکان مکالمه متنی را فعال کرده‌اند که به نسبت سال ۹۸ این آمار ۴ درصد رشد داشته است. علاوه بر آن تنها راه ارتباطی ‍۱۹ درصد از تمام آگهی‌های منتشر شده در دیوار فقط از طریق چت در داخل این پلتفرم صورت می‌گیرد. این آمار یعنی یک پنجم از آگهی‌دهندگان، چت را به عنوان بهترین ابزار ارتباطی انتخاب کرده‌اند. با توجه به این آمار یکی از دسته‌بندی‌های دیوار که بیشتر از دیگر دسته‌بندی‌ها از امکان چت استفاده می‌کند، دسته‌بندی استخدام و کاریابی است. مطابق گزارش سال ۹۹ دیوار به ازای هر آگهی استخدام و کاریابی ۱۵ مکالمه صورت گرفته است. بیشترین آمار در این بخش هم مربوط به آگهی استخدام در شهر مشهد برای بسته‌بندی ماسک و پد الکلی در منزل بوده که حدود ۱۰ هزار و ۹۲ مکالمه روی این آگهی صورت گرفته است.

 

قابلیت پنهان کردن شماره تلفن

 

اما چرا افراد چت را به عنوان بهترین راه ارتباطی انتخاب می‌کنند؟ همانطور که در بالا به این موضوع اشاره شد، نخستین دلیل، پنهان کردن شماره تلفن از دیگر افراد است. شما وقتی به عنوان یک کاربر در دیوار به ثبت و انتشار آگهی می‌پردازید، برای فروش کالای خود دو راه پیش روی خود دارید. یک اینکه شماره تلفن خود را منتشر کنید و دوم اینکه از گزینه چت استفاده کنید. اگر به حریم خصوصی پایبند باشید ترجیح می‌دهید که شماره تلفن خود را در ملا عام منتشر نکنید و تنها با یک اسم به صحبت درباره معامله بپردازید. با این کار از مزاحمت و سواستفاده‌های احتمالی هم جلوگیری کرده‎اید.

 

تخلفات را گزارش دهید

 

 با این وجود بسیاری از افراد با نیت خیر و به قصد معامله آگهی نمی‌گذارند و امکان ایجاد مزاحمت در همان چت هم فراهم است. اول از همه باید این موضوع را بدانید که تنها راه مکالمه متنی در دیوار پستچی دیوار است و هیچ برنامه‌ای خارج از پلتفرم دیوار برای چت وجود ندارد. با این حال اگر در چت دیوار با مزاحمتی روبرو شدید به راحتی و بسیار سریع می‌توانید تخلف صورت گرفته را به دیوار گزارش دهید. این امکانی است که درباره مکالمه‌های تلفنی وجود ندارد. بر اساس همین قابلیت، مطابق گزارش سال ۹۹ دیوار حدود ۲۶۶ هزار کاربر با اعلام گزارش تخلف اعم از آزار، توهین و یا کلاهبرداری تعلیق شده‌اند. این تعلیق‌ها می‌تواند از ۱ تا ۳۰ روز و یا تا همیشه ادامه داشته باشد.

 

 

عکس و ویدئوی کالایتان را با دیگران به اشتراک بگذارید

 

از دیگر مزایای چت دیوار امکان ارسال تصویر و ویدئو است. فروشنده و خریدار برای راحت‌تر انجام شدن معامله می‌توانند به ارسال تصویر و ویدئو از محصول خود بپردازند. این کار باعث می‌شود که دو طرف نمای بهتری از کالایی که قصد خرید و فروش آن را دارند به یکدیگر انتقال دهند.

 

خودتان هم هشیار باشید

 

با این حال بسیاری از افراد با نیت شومی به دیوار مانند همه اپلیکیشن‌ها وارد می‌شوند. این نیت می‌تواند از کلاهبرداری تا آزار جنسی را در برگیرد. دیوار در سال ۹۹ طی سلسله جلساتی که با فعالان حوزه زنان برگزار کرد توانست در جهت بهبود و جلوگیری از آزارهای اینترنتی در این پلتفرم بپردازند. اما شاید عده‌ای بگویند که چرا با چنین راهکارهایی دیوار نتوانسته مانع تمام سواستفاده‌ها شود؟ این ادعایی است که هیچ پلتفرم و هیچ پیام‌رسانی نمی‌تواند به طور قطع روی آن مانور دهد. اگر هم روزی یک پلتفرمی این شعار را در اهداف خود قرار داد، بدانید که این شعار ادعایی بیش برای ترغیب شما به نصب برنامه نیست. در این موارد لازم است که کاربران نحوه رفتار امن با فضای مجازی را به خوبی یاد بگیرند. رفتاری که بارها به وسیله پلیس فتا و حقوقدانان به مردم آموزش داده شده است. این رفتار می‌تواند اعم از تشخیص آگهی‌های مشکوک و گزارش آن، رد و بدل نکردن تصاویر شخصی و حفظ حریم و اطلاعات خصوصی افراد باشد.

 

شما می‌توانید اطلاعات کامل گزارش سال ۱۳۹۹ دیوار را اینجا مطالعه کنید.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم