برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

علی‌بابا می‌گوید پلتفرم تور آن در یک سال ۱۱ برابر رشد کرده است

شرکت سفرهای علی‌بابا با ارائه آمار رشد مارکت‌پلیس تور خود، از استقبال مردم در طول یک سال فعالیت این پلتفرم خبر داد.

 

پس از همه‌گیری کرونا و کاهش میزان تقاضا در صنعت گردشگری، فعالین بسیاری ناچار به تعطیلی شدند یا ضررهای بسیاری را تجربه کردند. در آن دوران علی‌بابا که به‌تازگی از ضربه ابتدای کرونا فاصله گرفته بود، به هدف پایداری صنعت گردشگری کشور تصمیم به ایجاد بستری تخصصی برای یکپارچگی فروش محصولات آژانس‌های مسافرتی و کمک به آنها گرفت. این اقدام که بر پایه توسعه تکنولوژی‌محور طراحی شده بود سرانجام منجر به راه‌اندازی مارکت‌پلیس تور در این شرکت شد.

 

امروز این شرکت که با بیش از ۴ میلیون بازدید روزانه حدود ۴۵ درصد کل بازار گردشگری آنلاین ایران را در اختیار دارد، به‌طور رسمی از میزان استقبال مردم از این خدمت پرده برداشت و اعلام کرد تنها در فاصله ۱۲ ماه از شروع به کار محصول تور، در دشوارترین سال صنعت گردشگری کشور تاکنون رشدی ۱۱ برابری در تعداد فروش و نزدیک به ۳۰ برابری در حجم ریالی را تجربه کرده است.

 

این در حالی است که بازار گردشگری در سراسر دنیا به‌مجرد همه‌گیری به‌طور جدی دچار مشکل شده و بسیاری کسب‌وکار خود را متوقف کرده‌اند. به گفته روابط عمومی علی‌بابا به‌مجرد این طرح، عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری با استفاده از کاربران پرتعداد علی‌بابا، توانسته‌اند هزینه‌های تبلیغات خود را کاهش داده و با ارائه محصولاتشان در یک فضای بی‌واسطه، عملکردشان را بهبود یا کسب‌وکار خود را حفظ کنند. طبق آمار تاکنون ۱۴۵ آژانس در ۸ استان کشور در این سیستم یکپارچه مشغول فعالیت هستند.

 

مجید حسینی نژاد، مدیرعامل و بنیان‌گذار علی‌بابا دراین‌باره عنوان کرد: «کرونا اوایل ضربه‌ای جدی به بازار گردشگری دنیا و به طبع آن ایران وارد کرد. در ابتدا به‌عنوان رهبر بازار گردشگری کشور با مشکلات متعددی مواجه بودیم که در برخی موارد حتی باعث دلخوری کاربران شد؛ اما خوشبختانه به سرعت توانستیم از تهدید کرونا عبور کنیم. برای نمونه افت خدمات ما براساس تعداد محصولات فروش‌رفته، در سال نخست همه‌گیری حدود ۳۰ درصد بود.»

 

در ادامه این اطلاعات آمده است: «پس از ماه‌های ابتدایی با کاهش هزینه‌ها، به‌روزرسانی فرآیندهای مدیریتی مجموعه و ثبات نسبی در شرایط، با توجه به شرایط دشوار بازیگران صنعت، مجدداً تصمیم به طراحی پلتفرم تور گرفتیم تا به‌صورت مشترک در اکوسیستم خلق ارزش کنیم. امروز پس از ۴ مرتبه شکست در محصول تور طی چهار سال گذشته به دلایل مختلف، پنجمین تلاش ما نتیجه داده است. خوشحالیم که با بهبود شاخص‌ها و توسعه مطابق با رفتار کاربر تنها در یک سال به سهم بازار ۲۵ درصدی دست پیدا کرده‌ایم. از منظر آمار و ارقام محصول تور ما تا پایان شهریور ماه، فروشی معادل ۸۰ میلیارد تومان را به صورت تقریبی تجربه خواهد کرد.»

 

به نظر می‌رسد تغییر رفتار جامعه از خرید حضوری به آنلاین، رفع مشکلات موجود در نسخه‌های قبلی این محصول و استقبال آژانس‌های آفلاین کشور برای فروش در این بستر در دوران کرونا، از دیگر موارد مؤثر در این آمار رو به رشد است. آنچه مسلم است صنعت گردشگری کشور نیز همچون سراسر دنیا با شتاب واکسیناسیون و گذار از دوران همه‌گیری، خود را برای تمایل فزاینده مردم به سفر و رشد انفجاری آماده می‌کند. پیشی گرفتن نرخ رشد صنعت گردشگری از شاخص‌های رشد اقتصاد جهانی در دهه گذشته و همچنین تغییر در سبک زندگی مردم دنیا به‌سوی «بازگشت به شرایط عادی»، به خوبی مبین آینده این بازار رو به رشد است.

 

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی