برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

در کمپین قصه‌باف از لباس‌های دست دوم یا بلا استفاده، داستانی جدید خلق کنید

برای همه ما پیش آمده که بعضی از لباس‌هایمان را برای مدتی طولانی استفاده نکرده باشیم، گاهی ایجاد یک سوراخ یا لک ریز روی لباس ما را از پوشیدنشان منصرف می کند یا دیگر اندازه مان نمی‌شود. سرنوشت این لباس ها این است که یا هیچ وقت به چرخه مصرف ما باز نمی گردند  یا در نهایت به پارچه‌ای مندرس تبدیل می‌شوند که پس از چند بار استفاده به زباله تبدیل می‌شوند. البته که سرنوشت بسیاری از این نوع لباس‌ها خاک خوردن در گوشه کمدها و فراموش شدن برای همیشه است اما راه حل چیست؟ چطور می‌شود کاری کرد که به این لباس‌های دست دوم یا بلا استفاده جان دوباره بخشید؟ آیا راهکاری برای تحقق مسؤولیت اجتماعی همه در قبال این چالش وجود دارد؟

صنعت فشن، تولید پسماند و دغدغه‌های محیط زیستی

یکی از چالش‌های جدی محیط زیستی در روزگار ما مصرف گرایی است و یکی از نتایج مصرف گرایی علاوه بر هدررفت انرژی، تولید پسماند است. شما در زندگی به سبک مدرن با خرید محصولات جدید، کالاهای قدیمی جایگزین شده را در انبار منزل نگهداری می‌کنید یا آن‌ها را به‌ عنوان ضایعات از منزل خارج می‌کنید. متاسفانه در دهه‌های گذشته سرعت جایگزینی وسایل موردنیاز انسان‌ها افزایش پیدا کرده و موضوع ضایعات و پسماند به چالشی جدی در مدیریت اثرات انسان بر محیط زیست تبدیل شده است. در این میان صنعت فشن (پوشاک مدرن) نقش بسیار بزرگی در تولید پسماند دارد و اثرات محیط زیستی بسیاری را به محیط زیست تحمیل می‌کند که می توان با کاهش خرید پوشاک غیرضروری در زندگی و یا استفاده مجدد از پوشاک قدیمی در قالب‌های جدید این اثرات مخرب را تا حد مطلوبی کاهش داد.

دست به دست، گره به گره، قصه بباف!

در همین راستا شرکت دیجی‌کالا، کمدا و خانه ی هفت دست در پروژه‌ای مشترک با نام قصه باف، قصد دارند تا فرصتی را برای استفاده ی مجدد پوشاک دست دوم و بلا استفاده خانواده‌ها و تبدیل آنها به «پلاس» فراهم کنند. فرصتی که بتواند علاوه بر کاهش اثرات محیط زیستی لباس‌های دورریز، به خلق ارزش پایدار از جنس کارآفرینی و ایجاد اشتغال نیز کمک کند.

برگزارکنندگان این طرح ابتکاری دیجی‌کالا، پلتفرم کمدا و خانه هفت دست هستند که می‌کوشند به این نیاز یعنی به جریان انداختن استفاده از لباس‌های دست دوم، قدیمی یا بلا استفاده با ایده‌ای جدید و جذاب پاسخ دهد.  در پویش قصه باف، دیجی‌کالا ابتدا با اعلام عمومی به صورت فراخوان، کاربران دغدغه مند و علاقه‌مند به مشارکت را با این طرح آشنا می کند، کمدا لباس های مستعمل را در پلتفرم خود جمع آوری می کند و خانه هفت دست با همکاری سازمان های مردم نهاد محلی در تولید پلاس ها مشارکت می‌کند.

چطور می‌توانید در کمپین قصه باف مشارکت کنید؟

در این پویش، کاربران شهرهای تهران، شیراز و مشهد این امکان را دارند تا از طریق اپلیکیشن یا وب‌سایت کمدا لباس‌های دست دوم و بلااستفاده خود را برای استفاده در این کمپین اهدا کنند. لباس‌های جمع آوری شده پس از ضدعفونی شدن به شهر قائن در خراسان جنوبی منتقل می‌شود، سپس به قطعات نازک نخ مانند تبدیل شده و با دستان توانای زنان سرپرست خانواده به گلیمی به نام پِلاس تبدیل خواهد شد. به این ترتیب کاربران می‌توانند از پوشاکی که مدتها بلا استفاده مانده است برای خلق محصولی جدید یعنی فرش پلاس استفاده کنند و نقشی در ایجاد اشتغال زنان و زنده کردن سنتی بومی و محلی در خراسان جنوبی داشته باشند.

چرا کمپین قصه باف، لباس‌های دست دوم را به پِلاس تبدیل می‌کند؟

«پلاس» فرشی است که پُرز ندارد و به آن گلیم هم می‌گویند. نوع پشمی آن معروف است و انسان را از سرما و گرما و رطوبت زمین محافظت می‌کند. پلاس‌ها علاوه بر گلیم به شکل کیف و سجاده و خورجین هم بافته می‌شود. این صنعت در خراسان، گلستان، خور و بیابانک و مناطق عشایری و نقاط دیگری از ایران نیز بافت می‌شود. دلیل انتخاب پلاس به عنوان ما حصل لباس‌های اهدا شده در این پویش به ماهیت این نوع فرش باز می‌گردد. برای بافت پلاس، پس از چله کشی از پارچه‌های دور ریز یا لباس‌های مستعمل استفاده می‌شود.

دیجی‌کالا با افتخار به داشتن همراهان دوستدار محیط زیست خود امیدوار است که کمپین قصه باف بتواند به عنوان مصداق واقعی یک طرح کارآفرینانه و دوستدار محیط زیست در استان خراسان جنوبی عمل کند.

 

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی