نظرسنجی ایسپا بر تاثیر کاهش تماشای ماهواره به خاطر استفاده از فیلیمو

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به منظور پایش افکار عمومی در ارتباط با برخی از مسائل روز کشور در مردادماه ۱۴۰۰ یک نظرسنجی‌ در مورد میزان تاثیر تماشای فیلیمو در مصرف ماهواره مشترکان این پلتفرم انجام داد.

 

این نظرسنجی از اعضای پلتفرم فیلیمو در مرداد ۱۴۰۰ و با تعداد نمونه ۸۰۳ نفر از مشترکان فیلیمو اجرا شده است. ۶۲.۳ درصد افراد نمونه در این نظرسنجی مرد و ۳۷.۷ درصد زن بوده‌اند. میانگین سن پاسخگویان نیز حدود ۳۷ سال است.

 

در این نظرسنجی ۵۵.۳ درصد کاربران فیلیمو اعلام کرده‌اند که اصلا نیازی به استفاده از ماهواره ندارند و در مقابل با توجه به پاسخ‌های کاربران فیلیمو ۴۴.۶ درصد اعلام کرده‌اند که از ماهواره استفاده می‌کنند. از مجموع افرادی که درحال حاضر اصلا ماهواره تماشا نمی‌کنند، ۱۴.۴ درصد (۸.۰ درصد کل پاسخگویان) گفته‌اند قبل از عضویت در فیلیمو ماهواره تماشا می‌کرده‌اند و دیگر زمان خود را به تماشای ماهواره اختصاص نمی‌دهند.

 

نتایج جدول نشان می‌دهد افراد گروه سنی بالای ۴۵ سال بیش از سایر افراد ماهواره تماشا می‌کنند.

 

چه برنامه‌هایی در ماهواره بیشتر دیده می‌شوند؟

 

در بخش دیگری از اعضای فیلیمو که ماهواره تماشا می‌کنند پرسیده شده است “شما در شبکه‌های ماهواره‌ای معمولا چه محتواهایی دنبال می‌کنید؟

طبق یافته‌های حاصل از پاسخ افرادی که ماهواره تماشا می‌کنند، پرتکرارترین محتواهایی که در ماهواره دنبال می‌شود به ترتیب شامل اخبار(۴۳.۹ درصد)، فیلم سینمایی (۳۸ درصد) و سریال (۳۵.۲ درصد) است.

 

 

در ادامه از افرادی که گفته‌اند معمولا در ماهواره فیلم یا سریال دنبال می‌کنند نوع فیلم یا سریال‌ها پرسیده شده است، که ۲۷.۸ درصد فیلم‌های خارجی غیرترکی، ۱۷.۹ درصد فیلم‌های ترکی و ۱۵.۲ فیلم‌های ایرانی می‌بینند.

 

میزان تماشای ماهواره؛ قبل از عضویت در فیلیمو ۸ ساعت و بعد از عضویت ۴.۶ ساعت

 

در ادامه این نظرسنجی از اعضای نمونه پرسیده شده است “میزان استفاده شما از ماهواره قبل از عضویت‌تان در فیلیمو به چه اندازه بوده است؟ در حال حاضر به طور متوسط چند ساعت در هفته از ماهواره استفاده می‌کنید؟”

 

در مجموع پاسخ‌ها نشان می‌دهد متوسط میزان تماشای ماهواره بعد از عضویت در فیلیمو کاهش داشته است. میانگین مصرف ماهواره بین اعضای فیلیمو قبل از عضویت در این پلتفرم به طور متوسط در هفته حدود ۸ ساعت بوده است که این میزان بعد از عضویت در فیلیمو به ۴.۶ ساعت در هفته رسیده است. شایان ذکر است میانگین مدت زمان تماشای ماهواره بین اعضایی که از ماهواره استفاده می‌کنند قبل از عضویت در فیلیمو ۱۶ ساعت در هفته بوده است و بعد از عضویت به ۹ ساعت در هفته کاهش یافته است.

 

کاهش ۱۰ ساعته تماشای ماهواره در افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی

 

گزارش این افکار سنجی حاکی از آن است که گروه سنی ۲۵ سال و کمتر از آن، در هفته حدود ۱۹ ساعت ماهواره می‌دیدند که بعد از عضویت در فیلیمو این آمار به ۱۲ ساعت کاهش یافته است.

ایسپا می‌نویسد افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی بیشتر از سایر گروه‌ها ماهواره می‌دیدند؛ یعنی حدود ۲۳ ساعت در هفته و حالا به خاطر فیلیمو، مدت زمان تماشای ماهواره  به ۱۳ ساعت رسیده است.

 

مخاطبان فیلم و سریال بعد از فیلیمو کمتر ماهواره می‌بینند

 

افرادی که معمولاً در ماهواره سریال یا فیلم سینمایی می‌بینند بیشترین میزان تماشای ماهواره را قبل از عضویت در فیلیمو داشته‌اند. طبق اظهارات خود افراد در متوسط زمان تماشای ماهواره، می‌توان گفت افرادی که مخاطبین سریال و فیلم‌های ماهواره بوده‌اند، بعد از عضویت در فیلیمو بیش از سایر افراد مدت زمان تماشای ماهواره‌شان کاهش یافته است. همچنین کمترین کاهش مدت زمان تماشای ماهواره بین افرادی بوده است که گفته‌اند معمولا در ماهواره مستند، برنامه‌های ورزشی و اخبار را دنبال می‌کنند.

 

 

کاهش ۶۱ درصدی تماشای ماهواره بعد از عضویت در فیلیمو

 

در سوالی دیگر از مخاطبان این نظرسنجی پرسیده شده است: “به نظر شما پلتفرم فیلیمو چه تأثیری بر میزان استفاده مردم از شبکه‌های ماهواره‌ای داشته است؟”

 

۶۱.۱ درصد کاربران فیلیمو معتقدند استفاده از فیلیمو موجب کاهش تماشای ماهواره می‌شود. ۲۴.۵ درصد معتقدند تغییری در این زمینه ایجاد نکرده و در مقابل ۳.۶ درصد گفته‌اند پلتفرم فیلیمو موجب افزایش استفاده مردم از شبکه‌های ماهواره‌ای شده است. در مجموع ارزیابی مردم از تأثیر کلی فیلیمو در مصرف ماهواره نزدیک به چیزی است که در واقعیت کاربران ماهواره به آن اشاره کرده‌اند و ۶۰ درصد آنها اظهار کرده‌اند که میزان تماشای ماهواره آنها کاهش پیدا کرده است.

 

 

۵۹.۲ درصد از مخاطبان فیلمو در پاسخ به این سوال که چرا در مقایسه با قبل کمتر ماهواره تماشا می‌کنید، گفته‌اند که جاذبه و مزایای فیلیمو تاثیر زیادی در این تصمیم داشته است. ۱۴.۹ درصد هم علت این کاهش را در دافعه‌ای می‌دانند که تماشای ماهواره دارد.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم