چرا استارت‌آپ‌ها بورسی نشدند؟

مردادماه سال گذشته، بازار سرمایه در حالی منتظر خوش‌آمدگویی به پیش‌قراولانی از اکوسیستم استارت‌آپی ایران بود که پس از گذشت بیش از یک‌سال، پنج استارت‌آپ منتخب همچنان پشت دیوارهای بورس مانده‌اند.

بیش از یک‌سال از آنچه با عنوان آمادگی پنج استارت‌آپ بزرگ برای عرضه اولیه سهام در بورس مطرح شده بود، می‌گذرد اما همچنان این استارت‌آپ‌های پیش‌قراول پشت درهای بسته بازار سرمایه مانده‌اند. مردادماه سال گذشته، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد دولت دوازدهم درحالی از تلاش‌ها برای ورود پنج استارت‌آپ پیش‌قراول به بازار سرمایه خبر داد که به دستور او، قرار بود در هفته اول مردادماه ۹۹، سهام اولین شرکت بزرگ اینترنتی در بازار سرمایه عرضه شود و تا پایان شهریور ماه نیز نماد پنجمین استارت‌آپ به روی تابلو بورس برود. دیجی‌کالا، کافه‌بازار، تپ‌سی، فیلیمو و شیپور، پنج استارت‌آپی هستند که قرار بود راه ورود شرکت‌های نوپا و اینترنتی به بازار سرمایه را باز کنند اما خود همچنان پشت دیوار بلند بورس تهران مانده‌اند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، این تعلل در شرایطی برای اکوسیستم نوآوری ایران به یک ناکامی بدل شده‌است که به گفته علیرضا توکلی‌کاشی، نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، به‌رغم آنکه تعدادی از این پنج استارت‌آپ پیش‌قراول، کل فرآیند پذیرش در بورس را طی کرده‌ و تمامی مستندات و مدارک مورد درخواست بورس و فرابورس را نیز تحویل داده‌اند، اما تاکنون هیچ‌گونه پاسخی مبنی بر پذیرش یا عدم پذیرش در بازار دریافت نکرده‌اند و بورس همچنان در برابر مطالبه این شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه، سکوت پیشه کرده‌ است.

توکلی‌کاشی با این توضیح که میان استارت‌آپ و شرکت فناوری‌محور باید تمایز قائل شد، به مطالعه و بررسی که از سوی وی صورت گرفته اشاره کرد و افزود: بررسی ۹۱۱ نماد در بورس و فرابورس نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، فروشی کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان دارند، بنابراین اگر فروش یک شرکت به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده باشد، این شرکت در زمره ۷۰ درصد سهام بزرگ بورس ایران قرار دارد.

وی با یادآوری اینکه، درآمد سال گذشته برخی از شرکت‌های استارت‌آپی که نامزد ورود به بورس شده‌اند، رقمی بیش از ۹ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد، افزود: از این رو، این دست از بنگاه‌ها را نباید در زمره شرکت‌‌های کوچک یا نوپا قلمداد کرد.

 توکلی‌کاشی با بیان اینکه دارایی اصلی این شرکت‌ها، که همگی فناوری‌محور هستند، دارایی نامشهود است، افزود: این شرکت‌ها ساختمان و ملک و سوله و کارخانه ندارند و فعالیت آنها مبتنی بر دانش است. امروز همگی باید قبول کنیم که با توجه به پیشرفت‌هایی که در عرصه بین‌المللی انجام شده، دارایی اصلی، دانش است. با نگاهی به فهرست ۱۰ شرکت بزرگ دنیا خواهیم دید که بیشتر آنها شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌محور هستند که ارزش دارایی فیزیکی آنها در مقابل ارزش روز سهام آنها بسیار پایین است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، سایر شرکت‌های فناوری‌محور که متقاضی ورود به بورس هستند، نیز باید با کمک حسابرسان معتمد بورس، صورت‌های مالی خود را تهیه کرده و بعد خود را برای ورود به بازار سرمایه آماده کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با این توضیح که برخی از شرکت‌های استارت‌آپی در چارچوب استاندارد ورود به بورس جای می‌گیرند، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم دو استارت‌آپ از پنج استارت‌آپ پیش‌قراول ورود به بورس، شرایط پذیرش در بازار سرمایه را دارند، اما بورس و فرابورس به‌رغم گذشت بیش از یک سال از درخواست پذیرش این شرکت‌ها، سکوت کرده است. قاعدتا انتظار می‌‌رفت که بورس‌ها بر اساس قانون عمل کرده، و پس از پایان بررسی‌ها، پذیرش یا عدم پذیرش آنها را به همراه علل عدم پذیرش آنها اعلام کنند.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم