برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

بیعانه، ترفندی که کهنه نمی‌شود

خرید آنلاین مزایای زیادی دارد و متناسب با زندگی امروز ماست. صرفه‌جویی در وقت، کاهش ترافیک، حق انتخاب بیشتر، تنها تعدادی از مزایای بی‌شمار خرید آنلاین به حساب می‌آیند؛ اما از آنجایی که هر پدیده‌ای اشکالاتی به همراه دارد، بهتر است مثل هر چیز دیگری در این رابطه هم مهارت‌های لازم را بیاموزیم تا خرید لذت‌بخش‌تری داشته باشیم.

 

یکی از مواردی که ممکن است خرید آنلاین را برایمان به تجربه‌ای ناخوشایند، بدل کند، ضرر مالی و یا مواجه شدن با کلاهبرداران احتمالی است. از آنجایی که در خرید آنلاین نمی‌توانیم کالایی را که انتخاب می‌کنیم از نزدیک ببینیم و قرارداد فیزیکی هم بین فروشنده و خریدار وجود ندارد، باید دقت بیشتری در خرید داشته باشیم و دانش‌مان را از خرید آنلاین و روش‌های کلاه‌برداری بالا ببریم.

 

کلاهبرداران را بشناسیم

 

درست است که کلاهبرداری در فضای مجازی روزبه روز هوشمندتر می‌شود اما مواردی هم است که بیشتر در بین کلاهبرداران مرسوم است و تکرار می‌شود. یکی از معمول‌ترین این روش‌ها ارائه قیمت نامتناسب نسبت به کالا یا خدماتی است، فروشنده ادعا می‌کند. به طور مثال فروشنده تصویری از یک کالا ارائه می‌دهد و قیمتی را بسیار پایینتر از چیزی که در بازار موجود است، تعیین می‌کند. این فروشنده‌ها اغلب ادعا می‌کنند که کالای موجود در حال اتمام است و در صورت عدم دریافت بیعانه، کالا را به مشتری دیگری خواهند داد. این ترفند تکراری اما کاربردی مشتری را ترغیب به پرداخت بیعانه برای کالایی می‌کند که هیچگاه دریافت نخواهد کرد. بنابراین در صورت مواجهه با چنین شرایطی بهتر است دقت عمل را بالا ببریم و دلیل پایین بودن کالا یا خدمات را جویا شویم چرا که یک خرید مطمئن با قیمت منطقی بهتر از پرداخت هزینه در برابر هیچ است.

 

 

خرید امن

 

 خرید از فروشگاه‌های آنلاینی که اعتبارشان ثابت شده است و دارای نماد الکترونیکی هستند می‌تواند کم‌خطرتر از سایر فروشگاه‌ها باشد. هرچند در صورت خرید از فروشگاه‌های معتبر که ضمانت تعویض کالا در صورت نارضایتی را هم در خدماتشان داردند، پروسه تعویض کالا می‌تواند بسیار وقت‌گیر و‌فرسایشی باشد و اما راه چاره چیست؟

 

مطمئن‌ترین راهی که می‌توانیم خریدمان را به خرید کم‌خطر تبدیل کنیم. پرداخت وجه در صورت دریافت کالا است. پرداخت بیعانه و تحویل نگرفتن کالا در خرید‌های اینترنتی یکی از مهمترین مشکلاتی است که بسیاری از کاربران با آن روبرو هستند. راهکاری که اغلب کلاه‌برداران برای به دام انداختن افراد در خرید آنلاین استفاده می‌کنند. کلاهبرداری‌هایی که در بسیاری موارد پیچیده‌تر و هوشمندانه‌تر از آن است که با یک استعلام ساده و مرور سوابق فروشنده بتوانیم به تقلبی بودنش پی ببریم. اما یک راه حل ساده می‌تواند جلوی بسیاری از کلاه‌برداری‌ها را بگیرد. اگر به هیچ وجه در خرید آنلاین راضی به پرداخت بیعانه نشویم مسیر را برای اغلب کلاه بردارانی که فضای سایبری را مسموم می‌کنند، خواهیم بست و این اتفاق نه تنها برای خریداران اتفاق خوشایندی است، بلکه مسیر را برای فروشندگان درستکار هم هموار می‌کند.

 

علاوه بر فروشندگان تقلبی که پس از دریافت بیعانه پاسخگوی تلفن نیستند در مواردی دیده شده، خریدار بیعانه و یا وجه کامل کالای مورد نظرش را پرداخت می‌٬کند اما کالا یا خدماتی را که دریافت می‌کند بسیار نامطلوب و یا بسیار دور از ادعای فروشنده هنگام فروش محصول است و کالای دریافتی با تصاویری و یا توصیفاتی که فروشنده هنگام فروش محصول به خریدار ارائه کرده است، منطبق نیست. در این مورد هم اغلب بین خریدار و فروشنده سوتفاهم و کدورت پیش می‌آید که کمترین ضررش برای هر دو طرف ایجاد‌ یک تجربه ناخوشایند از خرید آنلاین است که حتی در صورت پس گرفتن مبلغ بیعانه کمترین ضررش برایمان هدر رفتن وقت است.

 

پیشنهاد پلیس فتا برای مواجه نشدن با چنین اتفاقاتی پرداخت وجه پس از رؤیت محصول است و این امکان با وجود سیستم خرید پستی و پرداخت وجه به پیک فروشنده پس از دریافت و رؤیت محصول مورد نظر است. در این روش می‌توان محصول مورد نظر را سفارش دهید و محصول توسط شرکت پست برای شما ارسال شده و سپس مبلغ کالا را به پیک تحویل ‌دهید. استفاده از این روش برای کالا‌هایی که ماهیت فیزیکی دارند بسیار مناسب است.

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی