برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

سهیل عظیمی، رئیس دپارتمان پزشکی دکترساینا درباره تشخیص بیماری از راه دور می‌گوید

رییس دپارتمان پزشکی دکترساینا با بیان اینکه تقریبا ۵۰ درصد از مشاوره‌های پزشکی دکترساینا به ارائه نسخه ختم می‌شود، ورود به مراحل استاندارد مراجعه به پزشک از جمله آغاز بررسی از طرف پزشک عمومی را راهی برای کوتاه شدن مراحل درمان و جلوگیری از اتلاف زمان طلایی تشخیص بیماری عنوان کرد. این روند در دکترساینا در حال اجراست و بیماران گاهی در همان مراحل اولیه نسخه‌های درمانی را دریافت می‌کنند.

 

درمان آنلاین زمان بیشتری به پزشک و بیمار می‌دهد

 

«سهیل عظیمی» با تاکید بر اینکه طبیعتا در پزشکی و در تشخیص بیماری دو رکن بسیار مهم شرح حال و معاینه وجود دارد گفت: «در ادامه هم برای تکمیل این دو شاخص تصویربرداری‌ها و امور قابل انجام در پاراکلینیک به ما کمک می‌کنند. دریافت شرح حال بیمار به طور کامل در معاینه‌های آنلاین ممکن و قابل پیگیری است.»

عظیمی با اشاربه اینکه در بررسی‌های پزشکی آنلاین از آنجایی که پزشک نگران صف طولانی بیماران و زمان اندک نیست، گفت: «همین موضوه منجر به این می‌شود که شرح حال دقیق‌تری از بیمار دریافت کرده و زمان بیشتری باری او صرف شود.»

این پزشک عمومی، در ادامه توضیحات خود درباره معاینه بیمار گفت: «از طرفی دیگر در مورد معاینه‌های کلاسیک هم چهار رکن اساسی نگاه کردن به عضو، لمس عضو، دق عضو(ضربه زدن به عضو) و صمع عضو (شنیدن صدای عضو) وجود دارد. در تله مدیسن ۵۰ درصد این مراحل بدون کم و کاست انجام می‌شود. استفاده از ابزارهای جدید تکنولوژی هم در این مراحل بسیار کمک کننده هستند.»

عظیمی با تاکید بر اینکه هدف در روند درمان آنلاین فقط معاینه بیمار نیست، گفت: «هرچند روند معاینه و تشخیص بیماری در این شیوه به خوبی انجام می‌شود، اما هدف فقط معاینه و تشخیص بیماری نیست. دنبال کردن بیمار در در مراحل تشخیص بیماری و پشتیبانی از او نکته‌ای است که در این روش بسیار مورد توجه است و به خوب هم قابل اجراست.»

رئیس دپارتمان پزشکی دکترساینا در پاسخ به این پرسش که چنددرصد از مشاوره‌های آنلاین به درمان ختم می‌شوند، گفت: «تقریبا بیش از ۵۰ درصد مشاوره‌های دکتر ساینا به ارائه نسخه ختم می‌شود. هر چند دست پیدا کردن به آمار و درصدی دقیق درباره این موضوع نیازمند مطالعات آماری بسیار دقیق است. از همین رو به زودی قصد انجام نظرسنجی داریم که بر اساس آن به پاسخی درباره انجام فرایند درمان به طور کامل دست پیدا کنیم.»

او در ادامه توضیحات خود گفت: «۱۰۰ درصد مشاوره‌های آنلاین امکان ختم به درمان را دارند. پزشکان دکترساینا زمانی که به تشخیص قطعی می‌رسند به سادگی امکان شروع درمان را دارند. این موضوع در برخی بیماری‌ها و تخصص‌های پزشکی مثل پوست بسیار مشهودتر است. بعد از تشخیص بیماری‌های پوستی به سادگی می‌توان تعداد قابل توجهی از مشاوره‌ها را به فرایند درمان ختم کرد.»

 

دنبال کردن بیمار و پیگیری نتایج درمان

 

عظیمی در بخش دیگری از توضیحات خود بیماری‌هایی که در دریافت خدمات مشاوره آنلاین اولویت بیشتری دارند را مورد بررسی قرار داد و گفت: «گاهی بیمار دسترسی سریع به پزشک ندارد و یا شکایتی درباره سلامت خود دارد و نمی‌داند باید به چه پزشکی مراجعه کند. این بخش را با عنوان نظام ارجاع یا تریاژ بررسی قرار می‌دهیم. قطعا مشاوره آنلاین در این خصوص به خوبی انجام می‌شود.»

او با اشاره به اینکه در مراحل اولیه مشاوره در دکترساینا، بیشتر مواقع پزشکان عمومی دکترساینا مراحل درمان را آغاز می‌کنند و درمان مناسب بیمار انجام می‌شود، گفت: «با توجه به همین موضوع باید به این نکته توجه کرد که مراحل درمان را به درستی طی کنیم. مراجعه به پزشک عمومی و در مراحل بعد و البته در صورت نیاز مراجعه به پزشک متخصص یا فوق تخصص از طرف پزشک عمومی بسیار راهگشا است.»

«در مرحله بعد یکی از بخش‌هایی که در مشاوره‌های آنلاین بسیار کمک‌کننده است، فالوآپ یا رصد و دنبال کردن بیمار است.» رئیس دپارتمان پزشکی دکترساینا با بیان این موضوع بیماران دیابتی را مثال زد و گفت: «درباره بیماران دیابتی هیچی نیازی نیست که بیمار هر دو هفته یا یک ماه برای کنترل آزمایش‌ها دوره‌ای به پزشک مراجعه کند. در این روند مشاوره آنلاین بسیار کمک کننده و البته بسیار کارآمد است.»

او در ادامه توضیحات خود یکی دیگر از کاربردهای مشاوره‌های آنلاین را بررسی عوارض عنوان کرد و گفت: «پیگیری عوارض دارویی مخصوصا در بیماران سراطانی بسیار مهم است. گاهی در دسترس نبودن پزشک برای چنین بیمارانی بسیار نگران کننده است و گاهی ممکن است نتایج بسیار سنگین و جبران ناپذیری برای بیمار داشته باشد.»

به گفته او پیگیری عوارض دارویی دربراه داروهای معمولی‌تر هم وجود دارد. از همین رو بخش پشتیبانی دکترساینا حتی بعد از بسته شدن فرایند مشاوره امکان پیگیری این موضوع را برای بیماران فراهم می‌کنند.

عظیمی با بیان تجربیات دکترساینا در دوران کرونا و برقراری ارتباط از طرف بیماران عشایر و افرادی که در مناطق بسیار دور از مرکز سکونت دارند گفت: «یکی از این ارتباطات منجر به تشخیص بیماری و درمان کودکی که بسیار از مرکز دور بود، شد. این در حالی است که ممکن بود زمان و هزینه قابل توجهی از کودک صرف شود و حتی در پروسه مراجعه به پزشکان متعدد به نتیجه مشخص و مطلوب دست پیدا نکند.»

اهمیت این روند به اعتقاد او درباره رویه اطمینان بخشی به بیمار و ایجاد احساس آرامش و امنیت ذهنی در او نیز بسیار موثر است.

 

مراقبت مستمر از بیمار

 

او در پاسخ به این سوال که مراحل پیگیری بیمار در دکترساینا به چه شیوه‌ای انجام می‌شود گفت: «دکتر ساینا مراحلی را در اپلیکیشن طراحی کرده که بر اساس این مراحل و در صورت نیاز به مراجعات بعدی این موضوع به بیمار به وسیله پیامک یادآور اعلام می‌شود. در اپلیکیشن پزشکان این امکان فراهم شده که موضوع ارجاع یا ادامه پیگیری‌ها توسط پزشک ثبت شود.»

عظیمی با اشاره به درصد نارضایتی بیماران و مراجعان به دکترساینا گفت: «از آنجایی که دسترسی، بررسی و انتشار جزئیات درمان بیماران به نوعی ورود به حریم خصوصی آنها محسوب می‌شود، از این مسیر برای دست پیدا کردن به نتایج نهایی درمان استفاده نکرده‌ایم و البته نخواهیم کرد. اما پژوهش‌هایی که برروی ثبت نارضایتی‌ها انجام شده بیانگر آن است که دکتر ساینا اپلیکیشنی است که با بیشترین میزان رضایت از طرف کاربران خود روبرو شده است.»

به گفته او این موفقیت به دلیل حساسیت در تعامل پزشکان و بیماران و رعایت شان طرفین و همچنین ارائه آموزش‌های مربوط به تله‌مدیسن به پزشکان دکترساینا است.

مطالب مرتبط

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی