از هوش تجاری تا اسپیکرهای هوشمند در نهمین رویداد پل نوآوری

پل نوآوری یکی از رویدادهای واحد پژوهش دیجی‌نکست است که در هر نوبت با همراهی دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و مراکز رشد و نوآوری، با در نظر گرفتن اهمیت ارتباط میان دانشگاه و صنعت برگزار می‌شود. ایجاد هسته‌های پژوهشی و کارآفرینی برپایه‌ی فناوری و بهره‌مندیِ صنعت از علوم و تحقیقات دانشگاهیِ موجود بر لبه‌ی تکنولوژی، با چشم‌انداز بین‌المللی از اهداف ویژه‌ی این رویداد است.

 

در هر رویداد پل‌نوآوری، علاوه‌بر معرفی واحد پژوهش دیجی‌نکست و نحوه همکاری این واحد با پژوهشگران، موضوعاتِ باز (ریورس‌پیچ) با قابلیت سرمایه‌‍‌گذاری در دیجی‌نکست (در حوزه‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، رباتیک، بلاکچین، فضای ابری، که قابلیت سرویس‌دهی به صنایع تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال را دارد) ارائه می‌شود. همچنین در هر رویداد با دعوت از مدیران بخش‌های مختلف دیجی‌کالا و کارآفرینان نوپای فعال در دیجی‌نکست انتقال تجربیات در سطح خرد و کلان با شرکت‌کنندگان انجام می‌شود.

 

نهمین رویداد پل‌نوآوری در تاریخ ۱۱آبان ۱۴۰۰، با حضور مدیرانی از دیجی‌نکست و دیجی‌کالا و شرکت‌کنندگانی از جوامع مختلف علمی کشور، خصوصا سه دانشگاهِ همیار در برگزاری این رویداد (دانشگاه مازندران، دانشگاه نوشیروانی و دانشگاه گیلان) برگزار شد.

 

در این رویداد دکتر رقیه بایرامزاده مدیر واحد پژوهش دیجی‌نکست، اعلام کردند که درحال حاضر به چه تخصص‌هایی در پروژه‌های پژوهشی فعال، نیاز است و چه پروژه‌هایی آماده‌ی دریافت ایده و برنامه از طرف پژوهشگران هستند. امیر صالحی مدیرعامل دیجی‌نکست در خصوص ارتباط میان صنعت و دانشگاه صحبت کردند و همچنین نگرش نوآورانه‌ای که اساتید و دانشجویان می‌توانند داشته باشند، تا فعالیت‌های دانشگاهی خود را به استارتاپ‌های مدنظرشان تبدیل کنند. به عقیده‌ی ایشان، نگرش نوآورانه نوعی بینش است که در این نوع از تفکر، فرض بر اشتباه بودن تمام اقدامات کنونی است تا بتوان سازکار جدید و نوآورانه‌ای را خلق کرد. دیجی‌نکست با تمرکز بر نوآوری به‌ویژه در شاخه‌های فناوری‌های پیشرفته به تیم‌های نوآور و کارآفرینان در مسیر ارزش‌گذاری، طرح بیزینس پلن و بهبود زیرساخت‌های فنی‌شان کمک می‌کند.

 

بهزاد لاجوردی مدیر ارشد هوش تجاری دیجی‌کالا، با حضور در این جلسه، توضیحاتی در مورد معماری‌های سنتی و جدید هوش تجاری در دنیا و به طور ویژه در دیجی‌کالا ارائه دادند. ایشان ضمن تاکید بر لزوم وجود سیستم‌ها و ابزارهای بینایی برای هر کسب‌و‌کار، با بررسی مزایا و معایب معماری سنتی هوش تجاری(date warehouse)  مفهوم و روشی جدید در هوش تجاری فعلی و فراگیر در دنیا را مطرح کردند. Data Lakehouse که معماری جدید هوش تجاری هست مارا وارد دنیای جدیدی از تحلیل پیشرفته‌تر از داده‌ها می‌کند. درحال حاضر در دیجی‌کالا از معماری data lakehouse استفاده می‌شود که این سیستم می‌تواند تحلیل‌های آماری و ریاضیاتی قوی (که در مجموع علم داده‌کاوی را می‌سازند)، برای افرادی که در حوزه تحلیل داده‌ها کار می‌کنند ایجاد کند. 

 

شکل ۱بهزاد لاجوردی (مدیر کل تیم هوش تجاری دیجی‌کالا)

 

الهام لطفی، مدیر سرمایه‌گذاری دیجی‌نکست، ضمن معرفی کلی واحد سرمایه‌گذاری این شرکت، مجموعه فعالیت‌های این واحد و استارتاپ‌هایی که این دیجی‌نکست در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است را معرفی و همچنین نحوه و مراحل فرآیند سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌ها را نیز به ترتیب توضیح دادند. محمد حسن اسماعیلی، کارشناس برنامه‌های استارتاپی دیجی‌نکست، توضیحاتی در خصوص ماهیت کمپ‌های استارتاپی، کلیت جریان‌ها و اتفاقات این واحد و نیز فرآیند شکل‌گیری استارتاپ‌ها در دیجی‌نکست ارائه دادند.

 

شکل ۲مرتضی حق‌بیگی (از تیم رویوویر)

 

مرتضی حق بیگی از تیم روبوویر، توضیحاتی در ارتباط با محصول تیم خود و نحوه شروع به کار و ارتباط‌‌گیری با دیجی‌نکست، ارائه دادند. براساس توضیحات آقای حق بیگی ایده اولیه مطرح شده در پروپوزال تیم روبوویر، کنترل مالتی ربات‌ها و توسعه موبایل ربات‌ها برای انبارداری الکترونیکی بود که پس از آشنایی و همکاری با واحد پژوهش دیجی‌نکست، این ایده گسترش و روبوویر (پلتفرم مدیریت ناوکان رباتیکی بر بستر فضای ابری) طراحی شد. بخش‌های اصلی روبوویر شامل فیلیت منجمنت، آنلاین مانیتورینگ و ترکینگ، آپتیمیزیشن، شبیه‌سازی و آزمایش و بررسی است.

 

زهرا رضوی از استارتاپ یوسیستم، تجربه خود از حضور در کمپ‌های دیجی‌نکست، نحوه آشنایی و ورود تیم‌شان به دیجی‌نکست را ارائه کردند. همچنین نحوه همراهی و حمایت‌های دیجی‌نکست در مسیر شکل‌گیری کسب‌وکارشان را تشریح کرد. خانم رضوی، ضمن معرفی محصول تیم خود، اسپیکرهای هوشمند، مراحل طی شده پروژه استارتاپی خود را نیز توضیح داد.

 

واحد پژوهش دیجی‌نکست در نظر دارد در ادامه‌ی این سلسله رویدادها به صورت فصلی، با مراکز دانشگاهی در سراسر ایران همکاری داشته باشد به همین منظور از انجمن‌های دانشجویی و مراکز رشد و نوآوری دانشگاه‌ها که تمایل به برگزاری مشترک رویداد پل‌نوآوی را دارند دعوت و همکاری می‌شود. برای ارتباط با واحد پژوهش دیجی‌نکست درخواست خود را به ایمیل Research@diginext.ai  ارسال کنند.

 

 تاکنون حاصل این سلسله رویدادها دریافت رزومه‌ی ۳۰۰ پژوهشگر از ۱۵۰۰ متقاضی، جذب ۱۰ پژوهشگر به واحد پژوهش، ۴۳۰ متقاضی ورود به کمپ از ۱۷۰۰ متقاضی ،۷ استارتاپ، ۲ جذب سرمایه ، ۱۳ همکاری با دانشگاه‌ها،۴ تفاهم‌نامه دانشگاهی، ۲ قرارداد همکاری سرمایه‌گذاری، ۳ حمایت از پایان‌نامه‌ و ۳ پروژه‌ی منجر به ثبت اختراع بوده است. برای مثال، استارتاپ‌ آپتایم که به واسطه‌ی برگزاری اولین رویداد پل‌نوآوری، در اسفند ۹۷ در دانشکده‌ی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، و ارائه‌ی ایده‌های لجستیکی، موجب همکاری و کارآفرینی شد. از سایر استارتاپ‌ها در این زمینه می‌توان به استارتاپ‌های روبوویر و ماکوویژن و پیکسی اشاره کرد.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم