برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

جنبش فرشتگان سرمایه‌گذار برای یاری جوانان کارآفرین

سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ پنجاه‌ودومین نشست سرمایه‌گذاری شتابدهنده کارایا با همراهی باشگاه سرمایه‌گذاران فرشته دیجی‌نکست برگزار شد. در بخش اول برنامه، سخنران کلیدی این نشست آقای امیر صالحی (مدیرعامل دیجی‌نکست) در خصوص اهمیت خلاقیت و نوآوری در ایجاد یک کسب‌وکار نوپا صحبت کردند با استناد به اینکه تکراری بودن ایده‌های استارتاپی سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر را گلایه‌مند می‌کند و در این مسیر راه‌حل دیگری جز نوآوری نداریم.

 

اما نکته‌ای که ایشان اشاره داشتند اهمیت نقش سرمایه‌گذاران در این ارتباط دو طرفه میان سرمایه‌گذار و کارآفرینان نوپا است. چقدر سرمایه‌گذاران علت رد یا قبول یک ایده‌ی استارتاپی را به شرکت‌های نوپا توضیح می‌دهند و برای توضیحات خود دلیل می‌آورند؟ نقش پررنگ سرمایه‌گذاران در جهت‌دهی به یک استارتاپ برای رسیدن به نوآوری و فاصله گرفتن از ایده‌های تکراری، غیرقابل چشم‌پوش است.

 

و در آخر امیر صالحی با تاکید به نقش پررنگ سرمایه‌گذاران خطرپذیر، این مجموعه‌ها را به جنبشی دعوت کرد تا نوآوری را در مسیر کارآفرینی خلق کرده و توسعه دهیم، راهی برای ماندن جوانان کارآفرین مستعد و باانگیزه در کشور فراهم آوریم و بستر مورد نیاز برای ایجاد کسب‌وکارشان را ایجاد کنیم.

 

در قسمت دوم برنامه سه استارتاپ «آزِتو»، «آرکپچا» و «امواج بصیر» محصول، بازار و مدل درآمدی خود را برای جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران حاضر در جلسه شرح داده و خوشبختانه برای هر سه این استارتاپ‌ها سرمایه‌گذار علاقه‌مند در جلسه حضور داشت که خواهان جلسات بیشتر با آن‌ها بودند.

 

و اما در بخش سوم برنامه میزبان آقایان «حمید محمدی» و «علیرضا کامرانیان‌فر» از دیجی‌کالا و آقایان «رضا روحی» و «شاهین شرقی» از کارایا بودیم. اولین سوال از عضو هیئت موسس کارایا (آقای رضا روحی) در خصوص پارامترهای اخلاقی یک سرمایه‌گذار فرشته پرسیده شد که ایشان اشاره کردند مسئله‌ی مهم و با اولویت اخلاقی برای یک سرمایه‌گذار فرشته «کم اهمیت بودن مسائل مالی و اهمیت ویژه به انتقال دانش و تجربه» است.

 

آقای حمید محمدی در خصوص حال‌وهوای سرمایه‌گذاری در زمان تاسیس دیجی‌کالا به عنوان یکی از اولین استارتاپ‌هایی که جذب سرمایه کرد، صحبت کردند. همچنین ایشان اشاره کردند که علت تاسیس دیجی‌نکست را دو مورد زیر می‌دانند:

 

۱- طرح مسائلی که دیجی‌کالا با آن‌ها مواجه می‌شد اما چاره‌یابی نمی‌شدند و اعلام این مسائل با رویکرد نوآوری باز به جوانان و کارآفرینانی که علاقه‌مند به کار در این حوزه بودند.
۲- فرصت‌هایی که در بازار وجود دارد اما دیجی‌کالا از آن‌ها غافل بوده در حالی که به ذهن کارآفرینان جوان رسیده و امکان پیاده‌سازی و توسعه آن وجود دارد.

 

از نظر آقای شاهین شرقی استارتاپ یک نهاد است که فرهنگ اجتماعی جدیدی را ایجاد می‌کند برای مثال فرهنگی که دیجی‌کالا در جامعه ایجاد کرد خرید کردن به صورت آنلاین بود که این اعتمادسازی تا حد بسیار خوبی ایجاد شده است. آقای شرقی این نوع نگاه را به جوامع استارتاپی توصیه می‌کند، یعنی قبل از ایجاد یک استارتاپ لازم است در خصوص فرهنگ و تغییری که در جامعه ایجاد می‌کند تفکر بسیار شود.

 

آقای علیرضا کامرانیان‌فر به عنوان توسعه‌دهنده کسب‌وکار دیجی‌کالا نیز در خصوص وجه تشابه و تفاوت‌های یک سرمایه‌گذار شرکتی و یک سرمایه‌گذار فرشته صحبت کردند با اشاره به تجربیات دیجی‌کالا در خصوص دیجی‌کالافرش، فیدبو و دیجی‌پی. همچنین ایشان در خصوص موضوعات روز دنیا در حوزه‌های مختلف صحبت کردند که می‌توانند با کمی نوآوری استارتاپ جدیدی را خلق کند.

 

سرمایه‌گذاری آن‌ هم به صورت شخصی و در غالب سرمایه‌گذاری فرشته یکی از موضوعاتی است که به تازگی در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شتابدهنده‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر رونق گرفته است. دیجی‌نکست نیز به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالا در مهر ۱۴۰۰ از باشگاه سرمایه‌گذاران خطرپذیر خود با عنوان «Next Angels» رونمایی کرد. در حال حاضر در این برنامه مدیران و مدیران ارشد گروه دیجی‌کالا می‌توانند به صورت شخصی در استارتاپ‌های فعال در دیجی‌نکست سرمایه‌گذاری کنند که به زودی این امکان برای سایر کارمندان و افراد خارج از مجموعه فراهم می‌شود.

 

اطلاعات بیشتر در مورد این برنامه را در اتاق خبر دیجی‌کالا بخوانید.

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی