جنبش فرشتگان سرمایه‌گذار برای یاری جوانان کارآفرین

سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ پنجاه‌ودومین نشست سرمایه‌گذاری شتابدهنده کارایا با همراهی باشگاه سرمایه‌گذاران فرشته دیجی‌نکست برگزار شد. در بخش اول برنامه، سخنران کلیدی این نشست آقای امیر صالحی (مدیرعامل دیجی‌نکست) در خصوص اهمیت خلاقیت و نوآوری در ایجاد یک کسب‌وکار نوپا صحبت کردند با استناد به اینکه تکراری بودن ایده‌های استارتاپی سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر را گلایه‌مند می‌کند و در این مسیر راه‌حل دیگری جز نوآوری نداریم.

 

اما نکته‌ای که ایشان اشاره داشتند اهمیت نقش سرمایه‌گذاران در این ارتباط دو طرفه میان سرمایه‌گذار و کارآفرینان نوپا است. چقدر سرمایه‌گذاران علت رد یا قبول یک ایده‌ی استارتاپی را به شرکت‌های نوپا توضیح می‌دهند و برای توضیحات خود دلیل می‌آورند؟ نقش پررنگ سرمایه‌گذاران در جهت‌دهی به یک استارتاپ برای رسیدن به نوآوری و فاصله گرفتن از ایده‌های تکراری، غیرقابل چشم‌پوش است.

 

و در آخر امیر صالحی با تاکید به نقش پررنگ سرمایه‌گذاران خطرپذیر، این مجموعه‌ها را به جنبشی دعوت کرد تا نوآوری را در مسیر کارآفرینی خلق کرده و توسعه دهیم، راهی برای ماندن جوانان کارآفرین مستعد و باانگیزه در کشور فراهم آوریم و بستر مورد نیاز برای ایجاد کسب‌وکارشان را ایجاد کنیم.

 

در قسمت دوم برنامه سه استارتاپ «آزِتو»، «آرکپچا» و «امواج بصیر» محصول، بازار و مدل درآمدی خود را برای جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران حاضر در جلسه شرح داده و خوشبختانه برای هر سه این استارتاپ‌ها سرمایه‌گذار علاقه‌مند در جلسه حضور داشت که خواهان جلسات بیشتر با آن‌ها بودند.

 

و اما در بخش سوم برنامه میزبان آقایان «حمید محمدی» و «علیرضا کامرانیان‌فر» از دیجی‌کالا و آقایان «رضا روحی» و «شاهین شرقی» از کارایا بودیم. اولین سوال از عضو هیئت موسس کارایا (آقای رضا روحی) در خصوص پارامترهای اخلاقی یک سرمایه‌گذار فرشته پرسیده شد که ایشان اشاره کردند مسئله‌ی مهم و با اولویت اخلاقی برای یک سرمایه‌گذار فرشته «کم اهمیت بودن مسائل مالی و اهمیت ویژه به انتقال دانش و تجربه» است.

 

آقای حمید محمدی در خصوص حال‌وهوای سرمایه‌گذاری در زمان تاسیس دیجی‌کالا به عنوان یکی از اولین استارتاپ‌هایی که جذب سرمایه کرد، صحبت کردند. همچنین ایشان اشاره کردند که علت تاسیس دیجی‌نکست را دو مورد زیر می‌دانند:

 

۱- طرح مسائلی که دیجی‌کالا با آن‌ها مواجه می‌شد اما چاره‌یابی نمی‌شدند و اعلام این مسائل با رویکرد نوآوری باز به جوانان و کارآفرینانی که علاقه‌مند به کار در این حوزه بودند.
۲- فرصت‌هایی که در بازار وجود دارد اما دیجی‌کالا از آن‌ها غافل بوده در حالی که به ذهن کارآفرینان جوان رسیده و امکان پیاده‌سازی و توسعه آن وجود دارد.

 

از نظر آقای شاهین شرقی استارتاپ یک نهاد است که فرهنگ اجتماعی جدیدی را ایجاد می‌کند برای مثال فرهنگی که دیجی‌کالا در جامعه ایجاد کرد خرید کردن به صورت آنلاین بود که این اعتمادسازی تا حد بسیار خوبی ایجاد شده است. آقای شرقی این نوع نگاه را به جوامع استارتاپی توصیه می‌کند، یعنی قبل از ایجاد یک استارتاپ لازم است در خصوص فرهنگ و تغییری که در جامعه ایجاد می‌کند تفکر بسیار شود.

 

آقای علیرضا کامرانیان‌فر به عنوان توسعه‌دهنده کسب‌وکار دیجی‌کالا نیز در خصوص وجه تشابه و تفاوت‌های یک سرمایه‌گذار شرکتی و یک سرمایه‌گذار فرشته صحبت کردند با اشاره به تجربیات دیجی‌کالا در خصوص دیجی‌کالافرش، فیدبو و دیجی‌پی. همچنین ایشان در خصوص موضوعات روز دنیا در حوزه‌های مختلف صحبت کردند که می‌توانند با کمی نوآوری استارتاپ جدیدی را خلق کند.

 

سرمایه‌گذاری آن‌ هم به صورت شخصی و در غالب سرمایه‌گذاری فرشته یکی از موضوعاتی است که به تازگی در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شتابدهنده‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر رونق گرفته است. دیجی‌نکست نیز به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالا در مهر ۱۴۰۰ از باشگاه سرمایه‌گذاران خطرپذیر خود با عنوان «Next Angels» رونمایی کرد. در حال حاضر در این برنامه مدیران و مدیران ارشد گروه دیجی‌کالا می‌توانند به صورت شخصی در استارتاپ‌های فعال در دیجی‌نکست سرمایه‌گذاری کنند که به زودی این امکان برای سایر کارمندان و افراد خارج از مجموعه فراهم می‌شود.

 

اطلاعات بیشتر در مورد این برنامه را در اتاق خبر دیجی‌کالا بخوانید.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم