نامه سعید رحمانی، بنیانگذار سرآوا؛ «ما کارآفرینان رنج دوران دیده‌ایم»

بنیانگذار سرآوا در یک رشته توییت نسبت به گزارش اخیر تلویزیون ایران اینترنشنال واکنش نشان داد.

شبکه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال در گزارشی با عنوان «پشت دو چهره جوان دیجی‌کالا چه کسانی هستند»، این شرکت خرده فروشی آنلاین و شرکت سرآوا را وابسته به حاکمیت معرفی کرد و ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده در سال ۱۳۹۵ را روی یک استارتاپ مشکوک خوانده بود. گزارش این شبکه همچنین ابهامات و اتهاماتی را در مورد سعید رحمانی موسس و مدیرعامل سابق سرآوا منتشر کرد.

سعید رحمانی نامه زیر را در یک رشته توییت منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است:

ما کارآفرینان رنج دوران دیده‌ایم

در سال ۱۳۹۰ پس از سی سال و اندی به ایران بازگشتم و استارتاپ سرآوا را با عشق به کارآفرینی به عنوان نخستین شرکت خصوصی سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپی کشور بنیان گذاشتم. سرآوا با تک سهمی به نام پدرم (سید محمد رحمانی خضری) که سال گذشته پس از ۹۸ سال زندگی با خلوص نیت و پاکی در آرامگاه حرم شاه‌عبدالعظیم به خاک سپرده شد و همچنین تک سهمی به نام مادرم (نیره امینی نظری) که همچنان در ایران زندگی می‌کند، تاسیس شد.

سپاسگزارم از سهام‌داران ایرانی بخش خصوصی، که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی با ۲۵ میلیارد تومان سرمایه، دلسوزانه در سال ۱۳۹۱ با پیوستن به سرآوا پیش‌قدم سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) در ایران شدند. ترکیب هیات‌مدیره سرآوا و روش حاکمیت شرکتی آن، در تمام این مدت بر مبنای پیشرفته‌ترین مدل‌های جهانی با شفافیت و استقلال کامل بوده است. شبکه ایران‌اینترنشنال بدون ارایه هیچ مدرک و سندی نمی‌تواند صلاحیت این حرکت اقتصادی سالم را زیر سوال ببرد.

افتخار می‌کنم به تمامی کارآفرینان کشورم که طی ده سال گذشته با اتکا به نفس و بی‌باک کوشیدند تا خانه خوبان را علیرغم تمامی مشکلات و سختی‌های راه بسازند. عجیب نیست شبکه‌هایی که طبق گزارش‌های رسانه‌های معتبر، مستقل بودن‌شان زیر سوال است، مشغول به حاشیه‌سازی حول اکوسیستم کارآفرینی ایران شده‌اند؟ هدف ایشان از دروغ‌پردازی و پایمال کردن خون دل‌های این جوانان سخت‌کوش و ایجاد ناامیدی و دلسردی در میان آنان چیست؟ این تئوری‌های توطئه بی اساس را کنار بگذارید؛ پشت شرکت‌های استارتاپی ایران از جمله سرآوا هیچ‌کس به جز کارآفرینان آن‌ها نیستند. سرآوا نیز علیرغم یک دهه سرمایه‌گذاری، همراهی و پشتیبانی از این کارآفرینان، کنترل هیچ‌کدام از این استارتاپ‌ها را در دست ندارد.

مجموع سرمایه‌گذاری سرآوا در دیجی‌کالا بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ مبلغی کمتر از ۱۳ میلیارد تومان بود، نه ۱۰۰ میلیون دلاری که گزارشگران ناآگاه یا دروغ‌پرداز شبکه ایران‌اینترنشنال مدعی آن شده‌اند. یک صد میلیون دلار مبلغی است که سرمایه‌گذاران خصوصی اروپایی در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ با کسب مجوز رسمی از نهادهای ذیربط در دیجی‌کالا سرمایه‌گذاری کردند، وقتی که ده سال از شکل‌گیری این شرکت توسط کارآفرینان بنیانگذار آن گذشته بود. سرمایه‌گذاری که منجر به انتقال دانش فنی و تجربه مدیریتی به کارآفرینان و اشتغال‌زایی گسترده در کشور گردید.

این شبکه‌ پخش اکاذیب نمی‌داند که ما برای خواندن این قصه شیرین کارآفرینی و عشق به خاک ایران رنج دوران دیده‌ایم و چه سفرها کرده‌ایم. من در سال ۱۳۹۰ در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد (دولت دهم) به ایران بازگشتم و اکوسیستم کارآفرینی ایران در اوج تحریم‌ها و در سخت‌ترین شرایط اقتصادی توسط کارآفرینان ایرانی ساخته شد. این مسیر رشد به دوره‌های ریاست جمهوری و جریان‌های سیاسی مرتبط نبوده و نیست. من علیرغم ادعاهای رسانه‌های افراطی از ایران فرار نکرده‌ام و با وجود تمامی فشارهای روحی و تهمت‌های بی‌اساس و اعمال محدودیت‌های ناروا در اجرای وظایف‌ام، پخش بذر ناامیدی و دلسرد کردن جوانان اکوسیستم کارآفرینی کشورمان را مجاز نمی‌دانم.

ما برای اینکه ایران خانه خوبان شود، رنج دوران دیده‌ایم. ما برای اینکه ایران گوهری تابان شود، خون دل‌ها خورده‌ایم.

سید سعید رحمانی خضری

link

مطالب مرتبط

خبرها

پرشیافاند از ترکیب سهام‌داران استارتاپ شگرفیست خارج شد

شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیافاند» پس از ۳ سال از ترکیب سهامداری استارتاپ «شگرفیست» خارج شد و ۳۰ درصد سهام خود را به سرمایه‌گذاران جدید واگذار کرد. شگرفیست در
شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیافاند» پس از ۳ سال از ترکیب سهامداری استارتاپ «شگرفیست» خارج شد و…
خبرهارمزارزها و فین‌تک

آغاز خرید با تلفن‌همراه و بدون کارت در ۶ بانک

بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی پروژه‌ی «کهربا» که امکان خرید با گوشی بدون تماس با دستگاه پوز و بدون نیاز به کارت بانکی را میسر می‌کند، توسط ۶ بانک میسر شده است.
بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی پروژه‌ی «کهربا» که امکان خرید با گوشی بدون تماس با…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از ماجرای همراه‌اول و دیجی‌کالا تا گلرنگ و تخفیفان

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۹ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…
رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

نگاهی به آلت‌کوین‌ها در سالروز خلق «نیم کوین»

دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین باعث شد شبکه‌های بلاکچینی با قابلیت‌های جدیدتر و کوین‌های خود وارد میدان
دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم