برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

پزشکان با تجربه از مشاهدات خود در روند تله هلث می‌گویند

ورود پزشکان با تجربه به حوزه سلامت دیجیتال، بیانگر اهمیت این حوزه برای بهبود کیفیت عمومی سلامت جامعه و همچنین اعتماد جامعه پزشکی بر اثرگذاری این حوزه است. از سویی دیگر پذیرش تله هلث و مشاوره آنلاین پزشکی در بین جامعه پزشکی به خودی خود، بیانگر آن است که این روند از طرف جامعه پزشکی نه تنها اثرگذار ارزیابی شده، بلکه نتایج درخود و مطلوبی هم داشته است.

حضور پزشکان با تجربه از سویی دیگر، ذهنیت کاربران پلتفرم‌های تله هلث را نسبت به اهمیت و جدیت این حوزه برای جامعه پزشکی شفاف خواهد کرد و قطعا اعتماد و امنیت بیشتری برای کاربران ایجاد خواهد کرد. پلتفرم دکترساینا نیز با ایجاد فضایی مناسب برای حضور پزشکان با تجربه این ارتباط دو طرفه را تسهیل کرده است. اما باید دید پزشکان حاضر در پلتفرم‌های آنلاین تله‌هلث بر اساس چه استانداردهایی به بیماران خود مشاوره می‌دهند. فاکتورهای زمان و معاینه بالینی در این روند چگونه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت؟

 

تلاش برای همسویی پزشکان به مشاوره آنلاین پزشکی

علی پیرهادی، رئیس دپارتمان پزشکی دکترساینا در پاسخ به این پرسش که، مشاوره آنلاین پزشکی با طرح چند سوال و صرف چه زمانی بیمار را می تواند به نتیجه برساند، گفت: «در این مورد چند راهکار را به طور مستمر دنبال می کنیم. تولید محتواهای آموزشی در خصوص استفاده از اپلیکیشن و ارسال از کانال های متفاوتی که با پزشکان داریم. باعث شده است این همسویی شکل بگیرد.»

پیرهادی در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: «یکی دیگر از موضوعاتی که به آن دقت می کنیم آموزش پزشکان در بدو ورود به سامانه است چون این دقت نظر کمک می کند پزشکان با اطمینان خاطر در عرصه ارائه خدمات مشاوره آنلاین پزشکی پا بگذارند.»

رئیس دپارتمان پزشکی دکتر ساینا با اشاره به اینکه شنیدن انتقادات و پیشنهادات و عملی کردن این موضوعات باعث شده است پزشکان به دکترساینا اعتماد کنند و دکترساینا را از خود بدانند، گفت: «این اعتماد از آنجایی شکل گرفته که در این چند سال موتور محرک توسعه اپلیکیشن پزشکان دکترساینا همین شنیدن نظرات پزشکان بوده است. چون در دکترساینا اعتقاد داریم ما دستیاران تخصصی پزشکان برای ارتباط با کاربران هستیم.»

او همچنین در ادامه توضیحات خود گفت: «از طرف دیگر با توجه به اینکه پزشکان دارایی مهم دکترساینا هستند. تاثیر پاسخگویی به نیازهای پزشکان برای ارائه خدمات بهتر در مشاوره آنلاین پزشکی تاثیر مستقیم خود را در بهبود تعامل هرچه بهتر پزشکان با کاربران بروز پیدا کرده است. در نهایت نظرات کاربران گواه این مدعاست.»

 

 

از ۱۰ دقیقه تا ۶۰ دقیقه مشاوره آنلاین پزشکی

پردیس ساسانی، متخصص پوست و مو نیز با تشریح تجربه خود در رابطه با زمانی که بیمار و پزشک در مشاوره آنلاین صرف می‌کنند، گفت: «معمولا ۹۰ درصد مشاوره‌های آنلاین پزشکی که درباره یک موضوع یا نهایتا دو موضوع صحبت می شود با تعداد پرسش متوسط ۳ تا ۵ پرسش از طرف بیمار و ۳ تا ۵ پرسش از طرف پزشک انجام می‌شود.»

او در ادامه توضیحات خود گفت: «این موضوع البته درباره شرایط عادی صادق است و در مواردی که بیمار درگیر یک بیماری خاص باشد یا زمینه‌های بیماری در انواع دیگری داشته باشد، این پرسش و پاسخ ها افزایش پیدا می کند. البته همین روند هم بیشتر ۱۰ تا ۱۵ درصد نیست. بر اساس این شرایط در صورت آنلاین بودن همزمان بیمار و پزشک زمان مشاوره آنلاین پزشکی تا زمان ارائه نسخ نهایی بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نخواهد بود. موارد طولانی تر هم ممکن است ۳۰ دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز داشته باشد.»

 

۷۰ درصد درمان قطعی حاصل می‌شود

ساسانی همچنین در پاسخ به این پرسش که بر اساس تجربه روند مشاوره آنلاین پزشکی چقدر به درمان بیماران کمک کرده است، گفت: «در رابطه با مشاوره آنلاین پزشکی در حوزه سلامت پوست و مو یا به عبارتی تله درماتولوژی، اگر تصاویری که بیمار ارسال می‌کند، عکس‌های مناسبی باشند و بر اساس سفارش پزشک در مورد زاویه و نور ثبت شده باشند، می‌توان گفت تا ۷۰ درصد یک معاینه بالینی را پوشش می‌دهد.»

این متخصص پوست، مو و زیبایی در ادامه توضیحات خود افزود «البته مواردی هم به دلیل نیاز به معاینه کامل‌تر و معاینه نواحی داخلی مخاطی نیاز به بررسی‌هاس بیشتر است که در این شرایط بیار را به معاینه حضوری راهنمایی می‌کنیم. البته درصد چنین نیازی نسبتا کمتر است.»

اما به هر روی همچنان این سوال هم مطرح است که مشاوره آنلاین پزشکی چه مزایایی دارد که یک پزشک تصمیم می‌گیرد وارد این حوزه از فعالیت شود، ساسانی در توضیح این مزایا گفت: «در مورد مزایای مشاوره آنلاین، از آنجایی که نیاز است بیمار شاید نزدیک به یک یا دو سال درگیر پروسه درمان و آزمایش باشد، دنبال کردن و بررسی آزمایش‌ها برای ادامه درمان کفایت می کند و در ۷۰ درصد موارد تشخیص ضایعات پوستی با عکس بسیار کمک کننده است.»

او همچنین در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: «از سویی دیگر دسترسی به پزشک متخصص در برخی مناطق محروم به هیچ عنوان وجود ندارد. این موضوع تا جایی است که حتی تهیه دارو هم به شکل آنلاین انجام می‌شود و حتی دسترسی به دارو هم خیلی ساده نیست. همین موضوع منجر شده پزشکان هم برای طبابت در مناطق محروم از این شیوه استقبال کنند.»

 

صرفه‌جویی در وقت، نقطه طلایی تله هلث

محمدرضا فضلی، متخصص گوارش نیز بر این باور است که روند و برنامه درمان هر بیمار کاملا منحصر به فرد است، او با توضیح بیشتر درباره این موضوع گفت: «هر بیمار برای خودش ویژگی هایی دارد که با یک سوال به نتیجه برسیم و گاهی با چند سوال، از سویی دیگر برخی بیماران اساسا با پرسش و پاسخ به نتیجه نمیرسیم و نیاز به آزمایش، سونوگرافی و بررسی‌های پاراکلینیکی است.»

فضلی در ادامه توضیحات خود گفت: «این موضوع بیانگر آن است که هر بیمار اساسا وضعیتی منحصر به فرد دارد و نمی‌توان شرایط مشاوره یا بررسی بیماران گوناگون را با هم مقایسه کرد. در هر صورت ویزیت های آنلاین برای بیماران به صورت مشاوره کمک کننده است. این موضوع از آنجایی است که معاینه بالینی در مشاوره آنلاین وجود ندارد و استفاده از آزمایش  و بررسی پاراکلینیکی بیمار می توان به نتیجه رسید. البته یکی از نکات بسیار کمک کننده در این نوع از درمان و مشاوره آنلاین بررسی موقعیت و احساس رضایت بیمار است.»

به گفته او صرفه جویی در وقت یکی از مهم‌ترین مزایای ویزیت آنلاین است. علاوه بر آن به دلیل گسترش کرونا این روش کمک قابل توجهی در جلوگیری از رفت و آمدهای غیر ضروری و صرف هزینه می کند.

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی