برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

عوامل عدم موفقیت یک شرکت

ورود به دنیای تجاری گرچه بسیار سخت نمی باشد، اما برای حفظ موقعیت شرکت و ماندگاری در آن نیاز به دانش و تجربه می باشد. همیشه در مقالات عوامل موفقیت شرکت ها را بررسی کرده اند. ما در این مقاله عواملی را خواهیم گفت که منجر به شکست یک شرکت خواهند شد.

 

این مقاله برای افرادی که قصد دارند به تازگی کسب و کاری را شروع کنند، بسیار مفید خواهد بود. مشاغل زیادی هستند که هنوز چند ماه از شروع فعالیتشان نگذشته است و با شکست کامل مواجه شده اند و مجبور به تعطیلی کسب و کار خود شده اند. حتی در طول تاریخ شرکت های بسیار بزرگ با سابقه ی فعالیت بسیار طولانی نیز بوده اند که از چرخه ی اقتصادی حذف شده اند. اگر نمی خواهید این اتفاق برای شما رخ دهد و فعالیت مستمری در حوزه ی تجارت داشته باشید، ادامه ی مطلب را دنبال کنید.

 

عدم اطلاع صحیح و کافی از قوانین

اطلاع صحیح و کافی از قوانین تجارت می تواند شما را از خطر ورشکستگی و شکست نجات دهد. اگر از تجربه و یا دانش کافی برخوردار نیستید، هنگام شروع یک کسب و کار جدید حتما باید از افرادی کاربلد و مجرب مشورت بگیرید.

به عنوان مثال هنگام ثبت شرکت باید بدانید که بر اساس نوع هدف تجاریتان کدام نوع شرکت برایتان مناسب است. اعضای هیئت مدیره باید چه خصوصیاتی داشته باشند. تا چه میزان با قوانین مالی و مالیاتی شرکت ها آشنا هستید. این سه موضوع را می توان جز مهمترین و کلیدی ترین مسائل ابتدای کار دانست.

شرکت های تجاری در ۷ نوع متفاوت زیر قابل ثبت می باشند:

  1. شرکت سهامی
  2. شرکت با مسئولیت محدود
  3. شرکت تضامنی
  4. شرکت مختلط غیر سهامی
  5. شرکت مختلط سهامی
  6. شرکت نسبی
  7. شرکت تعاونی تولید و مصرف

هر کدام از این شرکت ها قوانین و قواعد خاص خود را دارند. سرمایه ی اولیه، تعداد افراد لازم برای معرفی اعضا، قوانین مالیاتی و …. برای هرکدام فرق می کند. در صورت اشتباه در هر کدام از این موارد در ابتدای کار، منجر به بروز مشکلاتی در ادامه خواهد شد.

گرچه در صورت اشتباه، مثلا انتخاب نادرست نوع شرکت، امکان تغییر و جابه جایی شرکت با ثبت تغییرات شرکت می باشد، اما این کار وقت و هزینه ای اضافی از شما هدر خواهد داد.

 

مدیریت ضعیف

یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در ورشکستگی شرکت ها نداشتن مدیر لایق و کاربلد می باشد. صرفا داشتن تحصیلات آکادمی برای اداره ی یک شرکت کافی نمی باشد.

تجربه و سایقه ی اجرایی برای پیشبرد اهداف شرکت بسیار با اهمیت است. مدیری که سابقه ی مدیریت داشته باشد می داند که چطور در شرایط بحرانی و استرس زا، تصمیم گیری کند تا کمترین آسیب و صدمه متوجه شرکت شود.

مدیران با تجربه می دانند که چطور سرمایه شرکت را به کار بگیرند و منابع خود را در چه طریقی استفاده کنند تا بیشترین بازدهی را داشته باشند و باعث افزایش سهام شرکت شوند.

یک مدیر خوب باید بتواند انگیزه ی کافی در کارمندان خود ایجاد کند. همچنین توانایی تصمیم گیری در شرایط سخت را نیز باید داشته باشد.

اگر همچین فردی هستید می توانید اطمینان داشته باشید که خواهید توانست شرکت خود را حفظ کنید و از خطر ورشکستگی و شکست نجات دهید. اما اگر فاقد همچین ویژگی هایی هستید، حتما باید از یک فرد دیگر برای مدیریت مجموعه خود استفاده کنید.

 

عدم شناخت صحیح شرایط بازار

یکی دیگر از عواملی که بسیار در شکست کسب و کارهای جدید موثر است، عدم شناخت صحیح شرایط بازار می باشد. بررسی شرایط بازار قبل از شروع تجارت بسیار اهمیت دارد. شروع به فعالیت در یک بازار اشباع شده و عدم تببین جامعه هدف می تواند منجر به شکست شرکت در همان ابتدای کار شود.

 قبل از شروع کسب و کار شرایط بازار را کاملا بررسی کنید. نیاز مشتریان را به محصول تولیدی خودتان بسنجید. ببسنید افراد دیگری که در این حوزه فعالیت دارند را زیر نظر قرار دهید.

پس از جمع آوری اطلاعات، آن ها را تحلیل کنید. استفاده از نمودارهای آماری می تواند به شما کمک کند که آیا با وجود جامعه ی هدف محدود شما از فروش خوبی برخوردار خواهید بود یا خیر.

همچنین باید این نکته را مد نظر خود قرار داشته باشد که بازار همواره از یک شرایط یکسانی برخوردار نخواهد بود و همواره در حال تغییر است.

شما باید بتوانید خودتان را با تغییر بازار و نیازهای افراد وقف دهید. بررسی کنید که آیا می توانید با ایجاد تغییراتی در خدمات و محصولات خود نظر افراد را به خود جلب کنید و فروش خود را افزایش دهید یا خیر.

 

همگام نشدن با تکنولوژی روز

ما در دنیایی زندگی می کنید که پیشرفت تکنولوژی در آن به سرعت اتفاق می افتد. اگر نتوانید به سرعت خودتان را با این تغییرات وقف دهید، مطمئنا با شکست رو به رو خواهید شد.

در طول تاریخ شرکت های بزرگی مانند جنرال موتورز با بیش از صد سال فعالیت ورشکست شد که اصلی ترین عامل آن عدم توجه به تکنولوژی های روز برای ساخت خودروهای خود بوده است.

کسب و کارهای سنتی نمی توانند برای مدت زمان طولانی در میان مردم دوام بیاورند. اگر نمی خواهید به سرنوشت این کسب و کارها دچار شوید بهتر است خودتان را با تکنولوژی های روز وقف دهید و از ایده های جدید برای فعالیت خود استفاده کنید.

همچنین بهتر است هر چند وقت یکبار شرایط شرکتتان را بسنجید. رتبه بندی شرکت یکی از راهکارهایی است که می تواند با استفاده از ان شرایط شرکت خود را محک بزنید برای ایجاد شرایط بهتر برای شرکت خود بکوشید.

 

نداشتن تبلیغات صحیح

داشتن تبلیغات برای ادامه ی فعالیت و نجات از شکست بسیار اهمیت دارد. شما با استفاده از تبلیغات می توانید خدمات و محصولات خود را به دیگران معرفی کنید و نظر دیگران را به سمت خود جلب کنید.

یکی از کارهایی که می تواند در داشتن تبلیغات پربازده با شما کمک کند، ثبت برند است. در صورتی که از یک برند و یا لگوی خاص برای معرفی محصولات خود استفاده کنید، راحت تر می توانید نظر افراد را به خود جلب کنید.

ضمن این که استفاده از یک علامت بصری بهتر می تواند در ذهن افراد باقی بماند و ناخودآگاه هنگام نیاز به یاد خدمات و محصولات شما بیفتند.

 

نداشتن خدمات پس از فروش

به خاطر داشته باشید که حیات یک شرکت تجاری در گرو مشتریان آن می باشد. زمانی که شما نتوانید مشتریانتان را از خودتان راضی نگه دارید، مطمئنا طولی نخواهد کشید که از صفحه ی تجارت محو خواهید شد.

ارائه خدمات پس از فروش ضمن افزایس حس رضایت مشتری، باعث ایجاد یک حس اعتماد و اطمینان برای استفاده کنندگان خواهد شد.

نداشتن خدمات پس از فروش و عدم توجه به مشکلات مشتری پس از خرید محصولاتتان و یا استفاده از خدماتتان، باعث از دست دادن بازار فروش و در نتیجه برشکستگی خواهد شد.

 

نداشتن صبر و حوصله کافی

در نهایت نداشتن صبر و حوصله کافی می تواند باعث شکست شرکت ها شود. در ابتدای تاسیس شرکت، نیاز به زمان است تا هزینه های اولیه جبران و شرکت به سوددهی برسد. نداشتن صبر و حوصله کافی می تواند باعث شکست یک مجموعه و یا شرکت شود.

اگر نمی خواهید در همان ابتدای کار با اتخاذ تصمیمی نادرست و یا اقدامی نامناسب، دچار شکست شوید، از مشاورانی برای پیشبرد کارهایتان استفاده کنید.

موسسه رامونا با بیش از دوازده سال سابقه ی فعالیت اجرایی در حوزه های ثبتی، مالی و مدیریتی می تواند به شما در رسیدن به اهدافتان بسیار کمک کند. برای دریافت مشاوره با شماره های اعلام شده در سایت تماس بگیرید.

برای انجام تمامی امور حقوقی و ثبتی در سرتاسر ایران میتوانید به وبسایت ثبت رامونا به آدرس اینترنتی www.sabtramona.ir  مراجعه نمایید.

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی