برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

سلامتی زنان دور از مراکز درمانی با مشاوره آنلاین پزشکی چقدر به تحقق رسیده است؟

حق سلامت زنان به معنای برخورداری بانوان در مراحل مختلف زندگی از نظر سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی است.

 

ارتقای سلامتی بانوان نیز در گرو چند شاخصه‌ی مهم از جمله: فرآیند توانمندسازی افراد جهت افزایش تسلط بر سلامت خود و بهبود آن، تقویت نقش محوری زنان در تامین سلامت خود، خانواده، جامعه و افزایش مشارکت آنان در سطوح مختلف تصمیم‌گیری و اجرا و اصلاح و رفع موانع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موثر بر سلامت زنان است. حال اگر یکی از این موارد در حفظ سلامتی بانوان فاکتور گرفته شود می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیر بسیاری را به همراه داشته باشد.

 

در سال‌های اخیر توجه به سلامت بانوان علاوه بر بستر آفلاین، در بستر آنلاین نیز مورد توجه قرار گرفته است و پلتفرم‌های مشاوره آنلاین پزشکی تسهیلاتی جهت دسترسی راحت‌تر بانوان به شاخصه‌ی سلامتی تدارک دیده‌اند. دکترساینا یکی از سامانه‌های مشاوره آنلاین پزشکی است که به عنوان اولین پلتفرم فعال در این زمینه سعی کرده به صورت آنلاین و جهت صرفه‌جویی در زمان و هزینه، دسترسی به پزشک را برای کاربران راحت کند؛ و شاید دسته مهمی از کاربرانی که در این خصوص توانسته‌اند به خدمات سلامتی دسترسی آسان‌تری داشته باشند بانوان باشد. اما این موضوع که چند درصد از این کاربران را بانوان دور از مراکز درمانی تشکیل می‌دهند سوالی است که برای رسیدن به پاسخ آن سراغ «حسین مولوی» مدیر مارکتینگ دکترساینا رفتیم.

 

۶۰ درصد از مشاوره‌های پزشکی آنلاین دریافتی متعلق به بانوان است

 

مدیر مارکتینگ دکترساینا با اشاره به آمار مراجعه کاربران بر اساس جنسیت به سامانه دکترساینا تاکید می‌کند:« حدود ۶۰ درصد از مشاوره‌های دریافتی این سامانه توسط بانوان انجام می‌شود و اغلب این جامعه آماری را نیز مادران تشکیل می‌دهند. مادرانی که چند سال از تولد فرزندشان می‌گذرد و همچنین خانم‌هایی که به تازگی باردار شده‌اند.»

 

 

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زنان دور از مرکز و ساکن مناطق محروم هم از امکانات دکترساینا استفاه می کنند، می‌گوید:« بله، ما از شهرهای استان‌های مختلفی چون: خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و … که گاها با مشکل کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص روبه رو هستند مراجعه کننده آنلاین داریم. که این موضوع زمینه خوشحالی و طیب خاطری برای ما ساخته، چون توانسته‌ایم به هدف خود نزدیک‌تر شده و دسترسی همه هموطنان را به پزشک، توسط پلتفرم دکترساینا ساده و راحت کنیم.»

 

حسین مولوی، در رابطه با اینکه استفاده از امکانات تله هلث چقدر به توسعه سلامت زنان کمک می‌کند ادامه می‌دهد:« به صورت کلی بانوان به دو دسته خانه دار و شاغل تقسیم می‌شوند. تعداد زیادی از آنان نیز مشغول هر دو کار هستند. هر کدام از این موارد در دل خود مشغله‌های فراوانی را جا داده‌اند. حالا فرض کنید مادر هم باشید؛ خب این سر شلوغی را دو چندان می‌کند. از طرفی زنان خیلی بیشتر از مردان حساس به سلامت خود و خانواده هستند. این حساسیت در خیلی از موارد تبدیل به چالش ذهنی می‌شود. که خود این چالش ذهنی، نگرانی و عدم تمرکز کافی برای انجام امورات روزمره را به همراه دارد. تمامی این موارد دست به دست هم داده و منجر به این می‌شود که خانم‌ها گاها کمتر به خود توجه کنند. حوزه تله هلث دسترسی را در هر زمان و مکان و با هر تخصص و پزشکی فراهم کرده است.»

 

حسین مولوی مدیر مارکتینگ دکترساینا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تله هلث را بر اساس آمار واقعی و نه برنامه‌های آینده چقدر در انتقال امکانات پزشکی به مناطق دور از مرکز موثر می‌بینید؛ تاکید می‌کند که به صورت کلی فضای آنلاین می‌تواند عدالت اجتماعی به وجود بیاورد و در توضیح این موضوع ادامه می دهد:« چون فرقی نمی کند شما در کجا زندگی می کنید، هر نقطه از جهان که باشید می توانید به خدماتی که آنلاین قابل ارائه است، دسترسی داشته باشید. حالا در پزشکی این موضوع خیلی پررنگ‌تر است. بر اساس آمارهایی که ما در اختیار داریم بیش از ۵۰ درصد مشکلات پزشکی حتما نیاز به مراجعه حضوری ندارد و از راه دور قابل درمان است. اگر حتی از این موضوع نیز فاکتور بگیریم باید به این موضوع توجه کنیم که هزینه‌های مشاوره آنلاین در حال حاضر کمتر از ویزیت حضوری است. با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی کشور این موضوع می‌تواند ارزش بسیار ویژه‌ای برای کاربران باشد.»

 

مدیر مارکتینگ دکترساینا در رابطه با اینکه آیا این پلتفرم قصد همکاری و کمک گرفتن از معاونت زنان ریاست جمهوری یا مجلس برای رشد سلامت زنان با استفاده از تله هلث دارد روی یک جمله تاکید می‌کند:« حقیقتا تنها کمک بزرگی که از طرف دولت انتظار داریم، عدم سنگ‌اندازی و باز کردن توسعه‌ی این مسیر است.»

 

پلتفرم‌های مشاوره آنلاین پزشکی؛ میانبری برای حفظ سلامتی از راه دور

 

طاهره محمودوند جراح و متخصص زنان و زایمان یکی متخصصین مشغول در پلتفرم دکترساینا معتقد است پلتفرم‌های آنلاین میزان دسترسی بانوان مستقر در مناطق محروم به متخصصین پزشکی را تا ۴۰ درصد افزایش داده است. محمودوند در پاسخ به این سوال که آیا زنان دور از مرکز و ساکن مناطق محروم هم از امکانات دکترساینا استفاده می کنند و چه میزان از مراجعین از شهرستان هایی هستند که به مراتب ساکن مناطق محرومند، اینگونه توضیح می‌دهد:« خیلی از خانم‌های دور از مراکز درمانی و ساکن مناطق محروم از امکانات دکترساینا استفاده می کنند. و شاید حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد مراجعین ما را این دسته از کاربران شکل می‌دهند.»

 

 

این متخصص زنان و زایمان معتقد است استفاده از امکانات تله هلث به توسعه سلامت زنان کمک شایانی کرده و فضایی جهت آگاه سازی این دسته از بانوان از آزمایش های جدید، داروها و اطلاعات علمی به روز فراهم کرده است. او می‌گوید:« در تمام مدتی که در پلتفرم دکترساینا به عنوان متخصص مشغول ارائه خدمات هستم مراجعین زیادی از بانوانی داشته‌ام که امکان مراجعه حضوری به پزشک برایشان مهیا نبوده و بنا به سکونت در مناطق محروم، به واسطه پلتفرم آنلاین توانسته‌اند مشکل خود را حل کنند.»

 

محمودوند در انتها و در پاسخ بر سوالی مبنی بر اینکه تله هلث بر اساس آمار واقعی و نه برنامه‌های آینده چقدر در انتقال امکانات پزشکی به مناطق دور از مرکزی موثر می‌بینید می گوید:« آماری بررسی شده در این خصوص ندارم؛ اما صد درصد می‌تواند نقش موثری داشته باشد. خصوصا با توجه به این نکته که تعداد پزشک زنان و زایمان در مناطق محروم و شهرستان ها واقعا کم است، پلتفرم‌های مشاوره پزشکی آنلاین می‌تواند میانبری برای رسیدن به سلامتی برای افرادی باشد که به سختی می‌توانند دسترسی به ویزیت متخصصان داشته باشند. و با استفاده از مشاوره آنلاین پزشکی سلامتی خود را از دور حفظ کنند.»

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی