۵ نوآوری بلوبانک در حوزه مالی و بانکی ایران

بلوبانک به‌ تازگی و در اوایل دی ماه سال جاری از مرز یک میلیون کاربر عبور کرد و تاکنون توانسته بیش از ۵۰ میلیون تراکنش موفق را انجام دهد. این استارتاپ پیشرو حوزه نئوبانک ایران که به عنوان شعبه دیجیتال بانک سامان فعالیت می‌کند، شعار «زمین بازی را عوض کردیم» را برای خود انتخاب کرده است. اما این تغییر و تحول تنها در شعار محدود نشده و گستره نوآوری‌های بلوبانک در تمامی فعالیت‌ها و خدمات این استارتاپ از طراحی جدید کارت‌های بانکی تا رابط کاربری اپلیکیشن بلو و چگونگی پشتیبانی و تعامل این نئوبانک با کاربران خود نمود و بروز پیدا کرده است.

«نوآوری» به معنای بکارگیری و پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه و ایجاد تغییر و تحولات ساختاری علاوه بر افکار جدید به بستری مناسب نیاز دارد. برخی از حوزه‌ها مثل بخش خدمات بانکی و مالی به دلیل ساختار پیچیده و حساسیت‌های معمول این بخش، کمتر پذیرای ایده‌های خلاقانه و نوآور هستند. در یکی دو سال اخیر و با ورود استارتاپ‌های نوآور اما حوزه خدمات مالی و بانکی هم تحولات بزرگی را به خود دیده است.

احمد ابراهیمی، مدیر تیم محصول بلوبانک در مورد ماهیت نوآوری در استارتاپ‌های نئوبانک می‌گوید: « دسترسی بالا به اینترنت همراه و گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند ۳G و ۴G کمک کرده تا مفهوم بانک برپایه تلفن همراه هوشمند، بازتعریف شود. همین تغییرات باعث شد تا موج جدیدی از کسب‌وکارهای خلاقانه با راهکارهای نوین برای پاسخ به نیازهای تازه کاربران تاسیس شود. کسب‌وکارهایی مبتنی بر فناوری که فرهنگ نوآوری در آنها نهادینه شده است».

در ادامه با ۵ نوآوری مهم و عمده‌ای که با ورود بلوبانک در حوزه بانکداری ایران ایجاد شد، آشنا می‌شویم.

 

کارت‌ بانکی

کارت‌های بانکی برای سال‌های طولانی با طراحی ثابت و یکسانی عرضه می‌شد. در حالی که خواسته مشتریان بانک‌ها به خصوص نسل جوان‌، ثابت نبود و همگام با گذشت زمان، به‌روز و متحول می‌شد. آنها می‌خواستند کارت بانکی‌شان طراحی متمایز، رنگ دلخواه و متنوع، جنس متفاوت و سبک و سیاقی به‌روز داشته باشد.

بلوبانک با توجه به این موضوع و براساس علایق و درخواست‌های نسل جدید و جوان مشتریان بانک‌ها، کارت‌های بانکی خود را به شکل تازه‌ای طراحی و عرضه کرد. این کارت‌ها برخلاف کارت‌های بانکی معمول، به شکل عمودی طراحی شده و اطلاعات بانکی در پشت کارت درج شده است.

مدیر تیم محصول بلوبانک در مورد کارت‌های منحصربه‌فرد بلو می‌گوید: «با وجود همه چالش‌هایی که در طراحی، ساخت و چاپ کارت‌های عمودی بلو داشتیم اما توانستیم به کمک تحقیق و توسعه گسترده، کارت بانکی منحصربه‌فردی خلق کنیم که علاوه بر جذابیت بصری، مقاومت بالایی هم دارد».

با وجود سه گزینه متنوع کاربران بلوبانک می توانند به راحتی کارت بانکی خود را براساس سلیقه و نظر خود شخصی‌سازی کنند. کارت‌های بلو در سه رنگ آبی، قرمز و سبز در دسترس کاربران قرار گرفته است.

براین اساس تاکنون ۳۹ درصد رنگ قرمز، ۳۷ درصد آبی و ۲۳ درصد از کاربران بلوبانک رنگ سبز را برای کارت بانکی خود انتخاب کرده‌اند.

 

تجربه کاربری

همانند کارت‌های بانکی بلو، اپلیکیشن این استارتاپ هم با تمرکز بر روی تجربه‌ای راحت، مینیمال و منحصربه‌فرد از خدمات بانکی طراحی شده است. نمونه عالی این تجربه دلپذیر از خدمات بانکی را می‌توان در مراحل افتتاح حساب با اپلیکیشن بلوبانک مشاهده کرد. افتتاح حساب در بلوبانک در کمتر از ۷ دقیقه و تنها با ۲۱ کلیک در هر ساعتی از شبانه‌روز انجام می‌شود. مراحل احراز هویت و ارسال کارت بانکی در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. رابط کاربری اپلیکیشن بلوبانک با سبک نوینی طراحی شده تا هر آنچه کاربران نیاز دارند در کسری از ثانیه قابل مشاهده و در دسترس باشد.

 

پشتیبانی

بلوبانک ارائه «پشتیبانی درجه یک» را به عنوان یکی از ارزش‌ها و اهداف اصلی خود برگزیده است. براین اساس سرویس «بلولاین» با تیم جوانی از کارشناسان حرفه‌ای و مجرب تشکیل شده تا تعریف جدیدی از پشتیبانی مشتریان در حوزه خدمات مالی و بانکی ارائه کند.

این روزها مکالمات متنی جای خود را بین کاربران گوشی‌های هوشمند باز کرده و شکل ارتباط از تماس‌های تلفنی به گفت‌وگوهای متنی تغییر کرده است. به همین دلیل در سرویس بلولاین نیز قابلیت چت یا گفت‌وگوی متنی ایجاد شده تا کاربران در سریع‌ترین زمان راهنمایی شوند. بر این اساس تاکنون ۷۰٪ از ارتباطات با بلولاین به صورت چت، ۲۵٪ به صورت تماس و ۵٪ به صورت پیام‌هایی است که این تیم در شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کند.

 

تعامل

نوع تعامل غیر قابل انعطاف و بعضا از بالا به پایین بانک‌ها باعث شد تا ایجاد سبک‌ تازه‌ای از تعامل با کاربران، برای بلوبانک ضرورت پیدا کند. با توجه به این موضوع تمامی کانال‌های ارتباطی بلوبانک با مخاطبان و کاربران از پیامک‌های ارسالی واریز و برداشت پول تا شبکه‌های اجتماعی و سرویس پشتیبانی بلولاین، لحنی گرم، صمیمی و در عین حال رسمی به خود گرفت. تحولی که باعث شده تا تجربه‌ای دلپذیر و رضایت بخش از خدمات بانکی برای کاربران ایجاد شود.

تیم پشتیبانی بلوبانک در زمان پاسخگویی به کاربران از پیام‌های آماده استفاده نمی‌کند و در عین حال در سریع‌ترین زمان به سوالات مخاطبان خود پاسخ می‌دهد. طبق آخرین آمار ثبت شده در بلولاین، زمان انتظار کاربران برای دریافت خدمات از بلولاین به میانگین ۱۲ ثانیه رسیده است.

 

تبلیغات

نوآوری‌های بلوبانک تنها به کارت بانکی و تجربه کاربری و پشتیبانی خلاصه نمی‌شود و این نئوبانک نیز در زمینه تبلیغات و بازاریابی هم در حوزه مالی و بانکی ایران به پیشرو بودن خود ادامه داد. بلوبانک در ابتدا از روش بازاریابی ارجاعی (Referral) یا دهان به دهان برای معرفی خود به مخاطبان کمک گرفت، روشی که تا پیش از این در حوزه موسسات مالی و بانکی کمتر به کار گرفته می‌شد. در این روش هر کاربر پس از افتتاح حساب با ارسال کد دعوت به دوستان، آشنایان و نزدیکان خود آنها را به نصب اپلیکیشن بلو و افتتاح حساب در بلوبانک تشویق می‌کرد. این روش با توجه به اعتماد و رضایت کاربران از بلوبانک با موفقیت چشمگیری همراه شد و در مدت نسبتا کوتاهی بلوبانک را به یکی از اهداف مهم خود رساند.

محسن محمدیان، مدیر منابع انسانی بلوبانک در مورد نوآوری‌هایی که این استارتاپ خلق کرده می‌گوید : «آنچه که بلوبانک به دنبال آن است، بازگشت به اصول اولیه یک بانک، بازآفرینی فرآیندها و محصولات بانکی مبتنی بر تکنولوژی روز و در نهایت رفع اصطکاک‌های سیستم بانکی و بهبود قابل توجه تجربه مشتریان است. در واقع بلو، قصد دارد طعم دیگری از یک عملیات بانکی روزمره را به مشتریان بچشاند».

 

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم