گزارش نشست تخصصی هایپراتوماسیون در وبینار هوشمندی رشد سازمانی

دیروز ۱۱ بهمن ماه وبینار هوشمندی رشد سازمانی به همت شرکت چارگون برگزار شد. این شرکت در ادامه رویدادهای سالانه خود امسال دهمین گردهمایی را به صورت آنلاین برگزار کرد. در بخش پنل این رویداد که با موضوع «هایپراتوماسیون» برگزار شد، آرش برهمند سردبیر مجله پیوست به عنوان مجری پنل از مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری ایران میزبانی کرد.

 

شهاب جوانمردی مدیر عامل فناپ، محمد خلج مدیر عامل اسنپ، علیرضا کیانپور مدیر عامل گلرنگ سیستم، شاهین طبری رییس هیات‌مدیره چارگون و امیرناظمی مدیرعامل سابق سازمان فناوری اطلاعات ایران و عضو فعلی هیات علمی مرکز توسعه سیاست‌های علمی کشور در این نشست حضور داشتند.

 

در ابتدای صحبت آرش برهمند از دکتر امیر ناظمی درباره زیرساخت‌ها و پیش‌نیازهای هایپراتوماسیون پرسید که این عضو هیات علمی مرکز سیاست علمی به ۴ بعد فناوری اشاره کرد. به گفته ناظمی فن‌افزار شامل سخت‌افزارها و نرم‌افزارها اولین و برجسته‌ترین بعد فناوری در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که ۳ جز دیگر اغلب نادیده گرفته می‌شوند و همین چالش‌هایی درباره استقرار فناوری‌‌های جدید مانند هایپراتوماسیون ایجاد می‌کند. این سه جزو دیگر شامل زیرساخت‌های منابع انسانی در نقش بهره بردار یا توسعه دهنده، اطلاعات افزار شامل بانک‌های اطلاعات و فناوری ذخیره و پردازش داده و در نهایت سازمان افزار که اجزای دیگر را در خود جای می‌دهد، هستند.

 

در بخش دیگر نشست دکتر محمد خلج مدیر عامل اسنپ درباره آمادگی بازار ایران برای پیاده‌سازی مفهوم «هایپراتوماسیون» سخن گفت. به گفته مدیرعامل اسنپ بسیاری از محصولات حوزه فناوری کشور از جمله اسنپ هم‌اکنون در حال استفاده از سطحی از هایپراتوماسیون هستند. به عنوان مثال موتور هوشمندی که برای محاسبه قیمت سفرها در پلتفرم اسنپ راه‌اندازی شده، با دریافت اطلاعات از پایگاه داده‌هایی مثل اطلاعات آب و هوایی، داده‌های ترافیک، داده‌های تراکم حضور مسافر و راننده در مناطق مختلف و موارد دیگری مانند اطلاعات تقویمی برای مناسبت‌های خاص به محاسبه و ارائه قیمت اقدام می‌کند.

 

در ادامه نشست «وبینار هوشمندی رشد سازمانی» آرش برهمند با اشاره به اینکه مجموعه فناپ به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌های تجاری که در حوزه فناوری اطلاعات ایران سرمایه‌گذاری‌های گسترده انجام داده از شهاب جوانمردی درباره سرمایه‌های انسانی مورد نیاز برای جهش‌ هایپراتوماسیون پرسید. دکتر جوانمردی در پاسخ به این سئوال به روند توسعه فناوری اشاره کرد و چنین گفت: «معمولا وقتی یک فناوری در بازار عرضه می‌شود و مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرد، شرکت‌های رقیب هم به تکاپوی توسعه و ارائه آن می‌افتند و زیرساخت مورد نیاز مانند سرمایه انسانی را فراهم می‌کنند.»

 

مدیرعامل فناپ در ادامه به اهمیت انتخاب درست فناوری تاکید کرد. به گفته او وقتی در یک کشور منابع زیادی برای توسعه فناوری وجود دارد شرایط ایجاد فناوری تحول‌آفرین و جهش در بازار متفاوت است. ولی در ایران امروز باید اتحادهایی بین کسب‌وکارهای بزرگ برای توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز ایجاد شود تا بتوانیم منابع محدود را با تجمیع‌ کنیم و با هم‌افزایی برای رشد قدم برداریم.

 

در ادامه با توجه به اهمیت هم‌افزایی در بازار فناوری آرش برهمند خطاب به علیرضا کیانپور از همکاری و تعامل رقبایی مثل چارگون و گلرنگ سیستم و فناپ به عنوان نکته مثبت و نشانه بلوغ بازار نرم‌افزار یاد کرد و درباره اینکه چقدر بازیگران فعلی در حوزه آی تی کشور آمادگی ارائه فناوری‌‌های پیشرفته‌ای مثل هایپراتوماسیون را دارند پرسید.

 

دکتر کیانپور مدیرعامل گلرنگ سیستم در پاسخ به این سئوال به مفاهیم پایه‌‌ای هایپراتوماسیون اشاره کرد و توضیح داد که هایپراتوماسیون با تحول دیجیتال که بحثی قدیمی‌تر است گره خورده است. او در توسعه فناروی به اهمیت تجربه مشتری اشاره کرد و توضیح داد که در ادامه تحول دیجیتال شرکت‌های توسعه دهنده آی تی مجبور هستند که به دنبال موج ایجاد شده و تقاضای کاربران و مشتریان حرکت کنند.

 

علیرضا کیانپور ادامه داد: «همراهی با تجربه مشتری و پاسخ‌دادن به نیازهای متغیر کاربران فشار زیادی را بر شرکت‌های فناوری وارد می‌کند و به نوعی می‌توان گفت شرکت‌ها از دنبال مشتری دویدن خسته‌ شده‌اند. هایپراتوماسیون و خودکاری با کمک هوش مصنوعی به نوعی تسهیل‌گر فرآیندهای داخلی کسب‌وکارهای پیشرو برای مدیریت بهتر و بهینه‌تر منابع و همراهی اثربخش‌تر با نیازهای مشتریان و بازار خواهد بود»

 

در بخش دیگر نشست شاهین طبری به روند آمادگی شرکت‌های ایرانی برای ارائه فناوری‌هایی جدید مثل هایپراتوماسیون اشاره کرد. رییس هیات مدیره چارگون با توضیح تحولات بیست سال گذشته در بازار نرم‌افزارهای سازمانی به تحولات زیاد این حوزه اشاره کرد و توضیح داد سیستم‌های کلاسیک اتوماسیون اداری، نرم‌افزارهای مدیریت منابع انسانی و نرم‌افزار مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPMS) به سرعت در حال تحول هستند و با توجه به استفاده از هوش مصنوعی ، هوش تجاری و کلان داده‌ها در سیستم‌‌های سازمانی می توان امیدوار بود که این روند تحولی از هم‌اکنون آغاز شده و به سرعت در حال توسعه است.

link

مطالب مرتبط

خبرها

پرشیافاند از ترکیب سهام‌داران استارتاپ شگرفیست خارج شد

شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیافاند» پس از ۳ سال از ترکیب سهامداری استارتاپ «شگرفیست» خارج شد و ۳۰ درصد سهام خود را به سرمایه‌گذاران جدید واگذار کرد. شگرفیست در
شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیافاند» پس از ۳ سال از ترکیب سهامداری استارتاپ «شگرفیست» خارج شد و…
خبرهارمزارزها و فین‌تک

آغاز خرید با تلفن‌همراه و بدون کارت در ۶ بانک

بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی پروژه‌ی «کهربا» که امکان خرید با گوشی بدون تماس با دستگاه پوز و بدون نیاز به کارت بانکی را میسر می‌کند، توسط ۶ بانک میسر شده است.
بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی پروژه‌ی «کهربا» که امکان خرید با گوشی بدون تماس با…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از ماجرای همراه‌اول و دیجی‌کالا تا گلرنگ و تخفیفان

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۹ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…
رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

نگاهی به آلت‌کوین‌ها در سالروز خلق «نیم کوین»

دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین باعث شد شبکه‌های بلاکچینی با قابلیت‌های جدیدتر و کوین‌های خود وارد میدان
دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم