گزارش سرمایه‌های انسانی دیجی‌کالا؛ اشتغالزایی برای ۷۵۰۰ نفر

دیجی‌کالا دومین نسخه گزارش تخصصی سرمایه‌های انسانی که داده‌های آن مربوط به نیمسال اول ۱۴۰۰ است را منتشر کرد. نخستین گزارش منابع انسانی دیجی‌کالا دی ماه ۱۳۹۹ منتشر شد.

دیجی‌کالا می‌گوید در این گزارش با رویکردی داده محور و آماری به بررسی رویکردها، برنامه‌ها و اقدامات معاونت منابع‌انسانی خود پرداخته است.

رشد ۳۹ برابری نیروی انسانی در ۸ سال

در صفحه‌های ابتدایی این گزارش دیجی‌کالا مدل توزیع نیروهای انسانی خود را اعلام کرده است. تا انتهای نیم سال اول ۱۴۰۰ دیجی‌کالا ۷۴۶۹ نفر نیروی انسانی داشته که در ۸ سال گذشته ۳۹ برابر شده است. دیجی‌کالا در سال ۱۳۸۵ تنها با ۷ نفر کار خود را آغاز کرده و در سال ۱۳۹۲ که شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه سرآوا در دیجی‌کالا سرمایه‌گذار کرد تنها ۱۹۰ نفر کارمند داشت.

براساس این گزارش ۸۰ درصد از ۷۵۰۰ نفر نیروی انسانی دیجی‌کالا مربوط به عملیات یعنی بخش‌های پخش و توزیع، انبار، امور مشتریان و محتوای این شرکت است. در حدود ۲۸۲ نفر، یعنی ۵ درصد نیروی انسانی دیجی‌کالا را تیم تکنولوژی آن تشکیل می‌دهد.

در گزارش دیجی‌کالا تعداد نیروهای هر واحد شرکت به تفکیک آمده است. این اعداد نمایانگر این است که بخش عمده نیروهای دیجی‌کالا در تیم عملیات آن مشغول به فعالیت هستند. در میان اعضای گروه دیجی‌کالا «کمدا»، سرویس جدید «دیجی اکسپرس» و «اسمارتک» نیز مشاهده می‌شوند. کمدا شبکه اجتماعی خرید و فروش محصولات خانم‌ها است که اخیرا دیجی‌کالا در آن سرمایه‌گذاری کرد. کمدا و دیجی اکسپرس هر کدام تیم‌های ۴۶ نفره دارند.

در گزارش منابع انسانی دیجی‌کالا آمده است مسن‌ترین فرد این شرکت ۵۵ ساله و جوان‌ترین فرد ۱۸ ساله است. ۶۶ درصد از نیروهای دیجی‌کالا از نسل هزاره هستند؛ به این معنی که بین سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۴ متولد شده‌اند. این اعداد نشان‌دهنده میانگین سنی جوان نیروهای دیجی‌کالا است که البته در شرکت‌های استارتاپی دنیا رایج است.

دیجی‌کالا در گزارش خود بیان کرده است که نیروهای آن فقط در شهر تهران مستقر نیستند و در دیگر استان‌های کشور نیز اشتغالزایی کرده که در تصویر زیر قابل مشاهده است.

افزایش تعداد خانم‌ها در دیجی‌کالا

در گزارش دیجی‌کالا ترکیب جنسیتی نیروهای این شرکت ذکر شده است. بر این اساس در حال حاضر ۸۴ درصد نیروهای این شرکت را آقایان و ۱۶ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. تعداد خانم‌ها به نسبت ۱۳۹۹، حدود ۳۱ درصد رشد داشته است. بیشترین تعداد افزایش جذب نیروهای خانم مربوط به واحد غیرعملیات دیجی‌کالا بوده است.

دیجی‌کالا همچنین تفکیک جنسیتی مدیران خود را اعلام کرده است. ۷۳ درصد از مدیران این شرکت آقایان و ۲۷ درصد خانم‌ها هستند.

تحصیلات نیروهای انسانی دیجی‌کالا؛ دیپلم در برابر کارشناسی

گزارش دیجی‌کالا میزان تحصیلات واحدهای مختلف شرکت را نشان می‌دهد. ۶۰ درصد از نیروهای تیم تکنولوژی دیجی‌کالا دارای مدرک لیسانس هستند. تیم تکنولوژی دیجی‌کالا یکی از بزرگترین و کلیدی‌ترین تیم‌های آن است. این عدد بیانگر آن است تحصیلات آکادمیک برنامه‌نویسی تاثیر چندان بزرگی در مهارت افراد ندارد. در آنسو ۷۰ درصد از تیم عملیات دیجی‌کالا را افراد دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم تشکیل می‌دهند. عمده نیروهای تیم تکنولوژی دیجی‌کالا را با رقم ۳۱ درصد، افرادی از دانشگاه آزاد شکل داده‌اند. ۱۰ درصد نیروهای دیجی‌کالا نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف هستند. دانشگاه آزاد با رقم ۳۵ درصد محل تحصیل نیروهای انسانی بخش غیر عملیات بوده و در این بخش نیز در صدر است.

دیجی‌کالا بیش از ۸۰۰ عنوان شغلی دارد

گزارش دیجی‌کالا نشان می‌دهد ۸۲۸ عنوان شغلی در این شرکت وجود دارد. بخش‌ای تکنولوژی، عملیات و بازرگانی بیشترین عناوین شغلی را به خود اختصاص داده‌اند.

یک تحلیلگر داده در دیجی‌کالا می‌تواند چندین مسیر شغلی متنوع را تجربه کند. تحلیلگر داده متناسب با نیازهای هر گروه شغلی، وظایف و مسوولیت‌های متنوعی را به عهده می‌گیرد. با این گوناگونی بیش از ۳۰ عنوان شغلی در مسیر شغلی تحلیل‌گری داده وجود دارد.

تولیدکننده محتوا که این روزها بحث آن به شدت داغ است می‌تواند در ۲۰ رسته شغلی دیجی‌کالا فعالیت کند.

از هر ۵ نفر کارجو یک نفر استخدام شده است

دیجی‌کالا در گزارش خود اعلام کرده به طور متوسط ۲۸ هزار بار از صفحه هر موقعیت شغلی آن در یک ماه، بازدید می‌شود. ۶۰ درصد کارجویان از صفحه فرصت‌های شغلی سایت دیجی‌کالا  و ۱۶ درصد نیز از طریق سایت‌های کاریابی استخدام این شرکت شده‌اند.

از هر ۵ نفری که در مصاحبه شغلی دیجی‌کالا شرکت کرده‌اند، به طور متوسط یک نفر استخدام شده است. در نیم سال اول ۱۴۰۰ تعداد ۱۷۲۹۰ متقاضی کار در دیجی‌کالا برای بخش‌های تکنولوژی و غیر عملیات اقدام کرده‌اند که ۳۸۱ نفر از آن‌ها استخدام شده‌اند.

تعداد کل متقاضیان برای کار در دیجی‌کالا در سال گذشته حدود ۱۵ هزار نفر بوده که بر اساس پیش‌بینی گزارش، رقم ۳۵ هزار متقاضی تا انتهای ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌شود.

بخش بازرگانی و سپس عملیات بیشترین متقاضی را برای استخدام در دیجی‌کالا به خود اختصاص داده است. بیشترین تعداد استخدام در نیم سال اول ۱۴۰۰ مربوط به بخش تکنولوژی بوده است.

ارزیابی نیروها در دیجی‌کالا

کارکنان دیجی‌کالا می‌توانند به مدیر خود بازخورد بدهند و ارزیابی این موضوع به صورت سالانه در دیجی‌کالا انجام می‌شود. به طور تقریبی تمامی نیروهای دیجی کالا در این ارزیابی شرکت کرده‌اند و نمره مدیران ۴.۱ از ۵ در سال ۹۹ بوده است که نسبت به سال قبل خود ۸ درصد بهبود داشته است.

مدل دورکاری دیجی‌کالا

در گزارش دیجی‌کالا میانگین دورکاری بخش‌های مختلف ذکر شده است. دیجی‌کالا در گزارش خود می‌گوید به سمت مدل کار ترکیبی (دورکاری و حضور در محل کار) حرکت می‌کند. براساس ارقام ذکر شده، کارکنان گروه دیجی‌کالا ۱.۹۲ روز در هفته به طور میانگین دورکار هستند. به نظر می‌رسد این رقم در مقایسه با  شرکت‌هایی نظیر کافه بازار که پیش‌تر از دورکاری عمده نیروهای خود خبر داد، کمتر باشد. احتمالا تعداد بالای نیروهای دیجی‌کالا و همچنین حضور فیزیکی عمده نیروهای تیم عملیات این شرکت در کوچک بودن این رقم موثر بوده است.

رشد فزاینده NMV همگام با افزایش پرسنل

دیجی‌کالا می‌گوید به ازای هر ۱۰۰ نفر از پرسنل خود، ۱.۴ نفر نیرو در تیم منابع انسانی دارد. دیجی‌کالا توانسته با ۲.۸ برابر شدن نیروهای خود از سال ۱۳۹۶، به رشد ۲۱.۸ برابری در ارزش فروش خالص (NMV) دست پیدا کند.

برای دریافت گزارش کامل سرمایه‌های انسانی دیجی‌کالا در نیمسال اول ۱۴۰۰ اینجا کلیک کنید.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم