استارتاپ صنعت بازیافت «تفکیکان» موفق به جذب سرمایه ۵۰۰ میلیون تومانی شد

شتابدهنده تازه تاسیس رادمان‌کیش ۵۰۰ میلیون تومان در استارتاپ تفکیکان سرمایه‌گذاری کرد. تفکیکان در صنعت بازیافت فعالیت می‌کند و محصول آن وب‌اپلیکیشن فروش آنلاین ضایعات است. شتابدهنده رادمان کیش در حوزه های تخصصی شهر هوشمند و تجارت الکترونیک و در مراحل پیش بذری و بذری سرمایه‌گذاری می‌کند.  

 

تفکیکان در پاییز ۱۳۹۷ و در حوزه جمع‌آوری پسماند خشک از مبدا شروع به فعالیت کرد، اما در ادامه مسیر توسعه خود موانعی از جمله خلا قانونگذاری در حوزه پسماند و نبود نمونه‌های موفق خارجی موجب شد که در مدل کسب و کار خود چرخش استراتژیک (pivot) انجام دهد و از ابتدای تابستان سال جاری با مدل پلتفرمی به راه خود ادامه می‌دهد.

 

چالش های بازار ضایعات

براساس اعلام تفکیکان نیاز اصلی که این استارتاپ با تحقیقات بازار شناسایی و برای آن راه حل خود را توسعه داده، نبود مرجع معتمد برای خرید و فروش اقلام ضایعاتی، دورریختنی و اسقاطی است. به دلیل ذات بازار این نوع کالاها که مکانیزم مشخصی برای ارزش‌گذاری آنها وجود ندارد موجب شده که همواره اختلاف قیمتی بین فروشنگان ضایعات و خریداران آن وجود داشته باشد.

 

راه حل تفکیکان برای رفع این چالش، کارشناسی و ارزش‌گذاری کالاها است. کارشناسان تفکیکان آگهی‌های فروش را بررسی کرده و با توجه به خصوصیات سفارشات شامل وزن، جنس، عکس و توضیحات، ارزش حدودی و به روز را به فروشندگان اعلام می‌کنند تا آنها از ارزش بار خود مطلع و قیمت عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

 

همچنین معضل بعدی که در این بازار وجود دارد، ایجاد آلودگی صوتی توسط خریداران سیار ضایعات (به اصطلاح دوره گرد) است. این افراد برای پیدا‌کردن سفارش و خرید بار در معابر و کوچه‌های شهرها به طور غیر بهینه در تردد هستند و ضمن افزایش آلودگی هوا و استهلاک خودرو نسبت به تولید صداهای آزاردهنده اقدام می‌کنند. تعداد این افراد قابل توجه بوده و در برخی از محلات به ازای هر ۱۰ دقیقه یک خریدار دوره گرد تردد می‌کند.

 

بازار ضایعات و مخاطبان سایت تفکیکان

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران حدود ۱% از تولید ناخالص داخلی کشور از صنعت بازیافت و بازار خرید و فروش ضایعات تشکیل می‌شود و برای سال ۱۳۹۹ اندازه کل این بازار بین ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است. اما این درحالی است که در کشور آلمان بین ۲ تا ۳ درصد و در آمریکا بیش از ۴% از تولید ناخالص داخلی را صنایع تبدیلی و تکمیلی بازیافت تشکیل می‌دهد و دلیل بالا بودن این عدد استفاده آنها از تکنولوژی های جدید در بازیافت پسماندهایی هستند که در ایران امکان بازیافت آنها مانند فیلتر سیگار، پاکت چیپس و پفک و ضایعات چوب وجود ندارد.

 

استارتاپ تفکیکان در حال حاضر در ۶ دسته ضایعات کارتن، فلزات، پلاستیک، لوازم خانه، چوب و تخریب‌وبازسازی سرویس می‌دهد و پیمانکاران، سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها و کسانی که در انبار منازل خود این دسته ضایعات را داشته باشند می‌توانند از طریق نسخه موبایل آگهی فروش آنها را ثبت و به قیمت کارشناسی شده به خریداران معتمد بفروشند.

link

مطالب مرتبط

رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

آموزش و آگاهی در آکادمی نوبیتکس

رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه شده، اما ورود به این بازارها برای افراد تازه‌کار، چالش‌برانگیز و پیچیده است و
رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه…
ایرانسل

حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»

ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری ایده‌ها و نوآوری‌های این رویداد حضور دارد. به گزارش روابط عمومی
ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری…
دیوار

پاسخ دیوار به وزارت راه و شهرسازی: به جای تهدید به تعهدات‌تان عمل کنید

مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور»،‌ با اشاره به سابقه این ماجرا گفت: دیوار از ۱۸
مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر…
دیوار

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور» توسط وزارت راه

ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای دیوار و شیپور تا هفته آینده در صورت عدم فراهم آوردن احراز هویت مالک و
ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم