برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

گزارشی از دقت و امنیت در پلتفرم «دیوار» در ۹ ماه نخست سال جاری

سال ۱۴۰۰ برای پلتفرم دیوار سال بسیار مهمی بود. شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که دستاوردهای مالی و یا بالا رفتن تعداد کاربران دلیل اهمیت امسال بوده اما این واقعیت ماجرا نیست. چیزی که برای پلتفرم دیوار و مدیران آن اهمیت ویژه‌ای داشت، این بود که در سال ۱۴۰۰ بتوانند امنیت کاربران را بالا ببرند و در راستای حفظ حقوق آن‌ها تلاش کنند. در حال حاضر آمار و اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد، سایت دیوار توانسته دقیق‌تر و با امنیت بیشتری کار خود را در سال ۱۴۰۰ پیش ببرد. میزان امنیت در رابطه با آگهی‌های منتشر شده به صورت قابل توجهی بالا رفته و با همین رویه، دیوار پیوسته می‌کوشد تا با افزایش امنیت در معاملات این پلتفرم برای کاربران خود معاملاتی خوشایندتر رقم بزند.

 

خانواده‌ای که بزرگ‌تر می‌شود

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در دیوار همیشه مطرح بوده، کلاهبرداری‌هایی است که در رابطه با آن هشدارهای زیادی هم داده شده است. با وجود هشدارها و اطلاع‌رسانی زیاد اما باز کاربران دچار خطا می‌شوند و ممکن است قربانی کلاهبرداران شوند. از طرفی برخی آگهی‌های غیرقانونی هم باعث شده تا کاربران گزارش‌های زیادی به دیوار ارسال کنند. طبق آماری که دیوار منتشر کرده، در ۹ ماه نخست سال جاری بیش از ۲۲۰ میلیون آگهی در دیوار بررسی شده است. این بررسی‌ها شامل تمام آگهی‌های منتشر شده و البته ویرایش شده می‌شود. نکته قابل توجه اما این است که تعداد بررسی‌های انجام‌شده نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است. این افزایش یعنی خانواده دیوار بزرگ‌تر شده و مسئولیتی که این پلتفرم بر گردن دارد نیز سنگین‌تر شده است. به همین دلیل هم در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۰، بیش از ۶۰۴ هزار آگهی پس از دریافت گزارش از سوی کاربران دوباره بررسی شده‌اند تا هیچ مورد مشکوکی در دیوار وجود نداشته باشد. این تعداد نسبت به سال گذشته نزدیک ۲.۹ برابر شده است.

 

۵۳ میلیون بررسی منجر به رد آگهی در دیوار

در راستای حفظ حقوق کاربران، آگهی‌های منتشر شده در دیوار بررسی می‌شوند تا این پلتفرم همچنان جای امنی برای کاربرانش باقی بماند. دلایل زیادی درباره رد آگهی‌های منتشر شده در دیوار وجود دارد اما شاید به صورت کلی بتوان گفت هر آگهی که با قوانین کشور مطابقت نداشته باشد یا حقوق کاربر را از هر جهت، چه به لحاظ روانی و چه به لحاظ اقتصادی به خطر بیاندازد در دیوار جایی ندارد. بر همین اساس در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۳ میلیون از کل ۲۲۰ میلیون بررسی دیوار روی آگهی‌ها، به نتیجه رد آگهی منجر شده است. این میزان ۷۷ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال ۹۹ بوده است. ریزبینی و دقیق‌تر شدن روی آگهی‌ها که منجر به رد آن می‌شود وسواس و دقت کار اعضای دیوار را ثابت می‌کند.

در حال حاضر دیوار با استفاده از نیروی انسانی و همچنین به کمک ربات‌هایی که طراحی کرده، سعی می‌کند تا محتواهای نامناسب را رد کند. اما بخش دیگری از بررسی‌ها که در نهایت به حذف آگهی می‌انجامد به دلیل گزارش‌هایی است که کاربران، به دیوار اعلام می‌کنند. بعد از گزارش کاربران، نیروی انسانی در دیوار دست به کار می‌شود تا بتواند تصویر دقیق‌تری از آگهی به دست آورد. در حال حاضر نرخ رد در بررسی‌های پس از دریافت گزارش روی آگهی، ۵۸ درصد است. این رقم نسبت به سال گذشته، بیش از سه برابر شده است که نشان می‌دهد تا چه اندازه گزارش‌های مردمی در رابطه با هر آگهی حائز اهمیت و کمک‌کننده است.

 

چند حساب کاربری به دلیل کلاهبرداری مسدود شد؟

رد و حذف آگهی اما اولین قدمی است که در دیوار برداشته می‌شود. این اما تمام ماجرا نیست. کاربرانی که خلاف قوانین دیوار عمل کنند به این راحتی رها نمی‌شوند. به خصوص آن‌هایی که ضرری به دیگر کاربران وارد کردند و یا خلاف قوانین کشور رفتار کردند. به همین دلیل است که در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۹۷ هزار حساب کاربری به دلایل مختلف مسدود شده است. از این میزان حدود ۵۹هزار حساب کاربری به دلیل کلاهبرداری و حسابشان مسدود شده است. نکته دیگری که برای کاربران دیوار بسیار اهمیت دارد این است که نیمی از کلاهبرداری‌های گزارش‌شده به دیوار در در کمتر از یازده ساعت بررسی شده است. سرعت عمل در پلتفرم دیوار در رابطه با هر آگهی‌ای که برخلاف قوانین کشور است یا می‌توانند کلاهبرداری باشد یا به اجتماع آسیب وارد کند، موضوعی است که به طور جدی از سوی این پلتفرم دنبال می‌شود. کاربر باید در این پلتفرم احساس امنیت کند به همین دلیل هم موارد مشکوک با سرعت زیادی در دیوار بررسی می‌شود تا دیوار خانه‌ای امن برای تمام کاربران آن باشد. در نهایت دیوار اعلام کرده است پیوسته می‌کوشد با بهبود عملکردهای فنی خود، این زمان را در سال آینده کوتاه‌تر کند.

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی