گزارش ۱۴۰۰ آی‌قصه: قصه‌ها ۱۰ میلیون بار شنیده شدند

آی‌قصه گزارش عملکرد ۱۴۰۰ خود را منتشر کرد. براساس این گزارش در سال ۱۴۰۰، ۱۰ میلیون بار قصه‌هایش شنیده‌اند.

 

آی‌قصه در سال ۹۷ اولین قصه خود را منتشر کرد. این استارت‌آپ تا سال ۹۸ در شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام فعالیت می‌کرد و در سال ۹۸ اپلیکیشن خود را راه‌اندازی کرد. حالا پس از گذشت ۳ سال از فعالیت، آی‌قصه تبدیل به پلتفرمی برای شنیدن کتاب صوتی برای نوجوانان هم شده است.

مخاطبان آی‌قصه یا کودکانی هستند که برای قصه‌ها اپلکیشن را نصب‌ کرده‌اند یا والدینی که برای بچه‌ها این کار را انجام می‌دهند.

این استارت‌آپ برای تولید قصه‌های خود با ۵۲ قصه‌گو، ۶۰ نویسنده و ۱۴ تصویرگر و بیش از ۳۳ نفردیگر با تخصص‌های برنامه‌نویسی، تدوین، گرافیک، حسابداری، پشتیبانی و غیره همکاری می‌کند.

قصه‌های آی‌‌قصه در سال جاری بیش از ۱۰ میلیون بار شنیده شده است. اپلکیشن اندروید هم ۱۵۰ بار از گوگل‌پلی و کافه بازار دانلود و نصب شده است.

بیش از ۵۰ درصد از والدین جزو مخاطبان اصلی آی‌قصه هستند چون کودکان بیشتر با گوشی یا تبلت والدین خود به داستان‌ها گوش می‌دهند.

در این گزارش کودکان به زیر ۳ سال، ۵ تا ۳ سال، ۵ تا ۷ سال، ۷ تا ۱۰ سال و بالای ۱۰ سال تقسیم‌بندی شده‌اند. ازاین میان کودکان ۵ تا ۷ ساله با ۴۰ درصد بیشتر به قصه‌های آی‌قصه گوش می‌دهند. البته با اضافه شدن کتاب‌های صوتی نوجوان به اپلکیشن، انتظار می‌رود که مخاطبان نوجوان بیش از ۱۰ سال افرایش پیدا کنند.

 

آنطور که در این گزارش آمده کمتر از ۳۰ دقیقه کودکان مخاطب آی‌قصه از گوشی استفاده می‌کنند. مخاطبان آی‌قصه همچنین با ۳۹.۸ درصد بیشتر تهران زندگی می‌کنند و کمترین مخاطبان آی‌قصه در اهواز با ۳ درصد هستند.

تلاش تحریریه آی‌قصه این است تا کلیشه‌های منفی موجود در جامعه به قصه‌‌ها سرایت نکند. به هیمن خاطر قصه‌های دخترانه و پسرانه در داستان‌ها پیدا نمی‌شود.

جنس شخصیت‌های داستانی آی‌قصه به ترتیب ۴۲ درصد انسان‌ها، ۳۰ درصد حیوانات و ۲۸ درصد اشیا و گیاهان هستند.

در میان انسان‌ها هم جنس شخصیت‌های داستان ۵۲ درصد دختران و ۴۸ درصد پسران را شامل می‌شود.

 

داینا ماینا محبوب‌ترین شخصیت آی‌قصه

 

در آی‌قصه هرهفته قصه‌های جدید برای بچه‌ها تولید و منتشر می‌شود. در نظرسنجی‌ای که در مورد محبوبیت شخصیت‌ها انجام شد، دایناماینا محبوب‌ترین شخصیت قصه‌های آی‌قصه است. پس از آن هاپ هاپ قرار دارد.

قصه‌های سیاره گردو هم یکی از پرطرفدارترین قصه سریالی آی‌قصه است. قصه‌ سیاره گردو درمورد تولد یک سیاره‌ی جدید در کهکشان است. خاطرات محرمانه شرمین هم به عنوان پرشنونده‌ترین قصه سریالی انتخاب شده است.

 

برنامه‌های نوروزی آی‌قصه:

آی‌قصه در سال جاری همکاری‌هایی با نهادهای مختلف داشته است که این همکاری‌ها به انتشار قصه‌های صوتی جدید منجر شده است.

جدیدترین قصه‌های حیوانکی، با همکاری دفتر یونسکو در ایران تولید شده‌اند. در هر قسمت از این داستان، به یکی از گونه‌های جدید جانوری ایران که درگیر بحران‌های محیط‌زیستی هستند، پرداخته می‌شود. این قصه‌ها از فروردین ۱۴۰۰ در قالب سی‌دی و همچنین در اپلیکیشن آی‌قصه در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

همکاری بعدی آی‌قصه، همکاری با آکادمی هوش مالی پارت است. قصه‌های دایناشهر حاصل این همکاری است و در این قصه‌های صوتی قرار است به کودکان مفاهیمی درحوزه سواد مالی آموزش داده شود.

 

سوال پرتکرار عجیب

آنطور که در این گزارش آمده از زمانی که اولین قسمت شهر آی‌قصه منتشر شد، یکی از پرتکرارترین سوالات بچه‌ها در کامنت‌ها یا در تماس با پشتیبانی این بود که دایناماینا چند سال دارد؟

این سوال آنقد پرتکرار بود که جزو سوالات متداول قرار گرفت و حتی آی‌قصه به این سوال پاسخ داد: «دایناماینا دایناسور چند هزار ساله‌ای است که پشت کوه‌های شهر عجیب و غریب آی‌قصه زندگی می‌کند و همه‌ چیز را به شکل شعر تعریف می‌کند.»

 

نشست پس از کرونا:

 این روزها کمی از فشار کرونا کمتر شده است و دیگر مانند سال ۹۸ و ۹۹ نیازی به قرنطینه نیست. با اینکه باید همچنان از ماسک استفاده کرد و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد. این روزها فرصتی شد تا آی‌قصه دوباره نشست برگزار کند. این نشست با حضور فعالان حوزه افراد دارای معلولیت برگزار شد و این موضوع مطرح شد که چگونه کودکان با نیازهای ویژه را وارد قصه‌ها و ادبیات کنیم.

 

فایل کامل گزارش آی قصه را از اینجا دریافت کنید.

link

مطالب مرتبط

رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

آموزش و آگاهی در آکادمی نوبیتکس

رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه شده، اما ورود به این بازارها برای افراد تازه‌کار، چالش‌برانگیز و پیچیده است و
رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه…
ایرانسل

حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»

ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری ایده‌ها و نوآوری‌های این رویداد حضور دارد. به گزارش روابط عمومی
ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری…
دیوار

پاسخ دیوار به وزارت راه و شهرسازی: به جای تهدید به تعهدات‌تان عمل کنید

مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور»،‌ با اشاره به سابقه این ماجرا گفت: دیوار از ۱۸
مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر…
دیوار

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور» توسط وزارت راه

ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای دیوار و شیپور تا هفته آینده در صورت عدم فراهم آوردن احراز هویت مالک و
ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم