گزارش جدید سرآوا؛ تحلیل پلتفرم‌های اجتماعی

بخش تحقیقاتی شرکت سرآوا – سرآوا اینسایت – به تازگی گزارش تحلیل پلتفرم‌های اجتماعی را منتشر کرد. در این گزارش شبکه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی گوناگونی که روزانه مردم با آنها سروکار دارند و درون آنها وقت می‌گذرانند، مورد بررسی قرار گرفته است.

 

در گزارش سرآوا این سوالات مطرح شده که چرا ارزش بازار اینستاگرام (Instagram) بسیار بیشتر از توئیتر (Twitter) است؟ و چرا تولیدکنندگان حرفه‌ای محتوا کار راحت‌تری در درآمدزایی از اینستاگرام  دارند تا توئیتر ؟

 

آیا یوتیوب یک شبکه اجتماعی است؟

 

در میان پلتفرم‌های اجتماعی (Social platforms) کدام‌ها به هم نزدیک‌ترند و کدام‌ها دورتر؟ چگونه می‌توان این نزدیکی و دوری را توضیح داد؟

 

می‌دانیم با توجه به ادبیات تحلیل پلتفرم‌ها، مثال‌هایی که از شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها به میان می‌آید همگی دارای اثرات شبکه‌ای (Network effects) هستند اما آیا این اثرات شبکه‌ای در تمامی این پلتفرم‌ها یکی است؟

 

آیا گراف‌های اجتماعی (Social graphs) پشت این پلتفرم‌ها مشابه‌اند؟ چگونه است که در توئیتر (Twitter) می‌توان به کشف ایده‌ها و افراد جدید پرداخت اما پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ (WhatsApp) تنها جایی برای اتصال افرادی است که پیش از این نیز آن‌ها را می‌شناختیم؟

 

چرا فیچر استوری (Story feature) در اینستاگرام این همه پرطرفدار است اما به نظر می‌رسد در لینکدین و توئیتر راه به جایی نمی‌برد؟

 

چه تفاوت‌هایی میان رسانه‌های اجتماعی (Social media)  با شبکه‌های اجتماعی (Social networks) وجود دارد و چرا دانستن این تفاوت‌ها در تحلیل این پلتفرم‌ها بسیار کمک‌کننده است؟

 

و در نهایت، آیا تقسیم‌بندی پلتفرم‌های اجتماعی با نگاهی نو، به فهم بهتر پدیده‌هایی مثل تجارت اجتماعی (Social commerce) یاری می‌رساند؟

دریافت گزارش

این گزارش در تلاش است با ارائه پایه‌های جدیدی برای فهم پلتفرم‌های اجتماعی، نگاه جدیدی برای تحلیل شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی ارائه کند؛ نگاهی که با استفاده از آن به پرسش‌های بالا و بسیاری پرسش‌های دیگر می‌توان پاسخ گفت.

 

 

 

در این گزارش پلتفرم‌های اجتماعی به دو دسته “پلتفرم‌های اجتماعی ‌گفتگو محور” و “پلتفرم‌های اجتماعی محتوا محور” تقسیم شده است. تفاوت اصلی این پلتفرم‌ها در تمایز بین مفهوم پیام و محتوا قرار دارد. پیام در دل یک گفتگو معنی پیدا می‌کند و جدا کردن آن از یک گفتگو بی معناست. در حالی که یک قطعه محتوا یا  Piece of content به خودی خود معنا دارد و می‌تواند به مخاطب عرضه شود. این تمایز به ظاهر ساده، دو دسته از پلتفرم‌های اجتماعی را به وجود می آورد که از نظر ساختاری تفاوت‌های بنیادین با هم دارند.

 

برای دریافت فایل PDF این گزارش روی این لینک کلیک کنید.

link

مطالب مرتبط

گزارش و تحلیلهم‌آوا

سه‌راهی کارخانه نوآوری آزادی؛ مدیرعامل سرآوا از خروج پارک پردیس و آینده کارخانه می‌گوید

چهارشنبه بیست و نهم فروردین ماه ۱۴۰۳ خبری منتشر شد که پارک فناوری پردیس قصد دارد از کارخانه نوآوری آزادی خارج شود. این موضوع نگرانی‌ها و سوالاتی را در مورد آینده‌ی
چهارشنبه بیست و نهم فروردین ماه ۱۴۰۳ خبری منتشر شد که پارک فناوری پردیس قصد دارد…
خبرها

پرشیافاند از ترکیب سهام‌داران استارتاپ شگرفیست خارج شد

شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیافاند» پس از ۳ سال از ترکیب سهامداری استارتاپ «شگرفیست» خارج شد و ۳۰ درصد سهام خود را به سرمایه‌گذاران جدید واگذار کرد. شگرفیست در
شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیافاند» پس از ۳ سال از ترکیب سهامداری استارتاپ «شگرفیست» خارج شد و…
خبرهارمزارزها و فین‌تک

آغاز خرید با تلفن‌همراه و بدون کارت در ۶ بانک

بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی پروژه‌ی «کهربا» که امکان خرید با گوشی بدون تماس با دستگاه پوز و بدون نیاز به کارت بانکی را میسر می‌کند، توسط ۶ بانک میسر شده است.
بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی پروژه‌ی «کهربا» که امکان خرید با گوشی بدون تماس با…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از ماجرای همراه‌اول و دیجی‌کالا تا گلرنگ و تخفیفان

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۹ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم