گزارش جدید سرآوا؛ تحلیل پلتفرم‌های اجتماعی

بخش تحقیقاتی شرکت سرآوا – سرآوا اینسایت – به تازگی گزارش تحلیل پلتفرم‌های اجتماعی را منتشر کرد. در این گزارش شبکه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی گوناگونی که روزانه مردم با آنها سروکار دارند و درون آنها وقت می‌گذرانند، مورد بررسی قرار گرفته است.

 

در گزارش سرآوا این سوالات مطرح شده که چرا ارزش بازار اینستاگرام (Instagram) بسیار بیشتر از توئیتر (Twitter) است؟ و چرا تولیدکنندگان حرفه‌ای محتوا کار راحت‌تری در درآمدزایی از اینستاگرام  دارند تا توئیتر ؟

 

آیا یوتیوب یک شبکه اجتماعی است؟

 

در میان پلتفرم‌های اجتماعی (Social platforms) کدام‌ها به هم نزدیک‌ترند و کدام‌ها دورتر؟ چگونه می‌توان این نزدیکی و دوری را توضیح داد؟

 

می‌دانیم با توجه به ادبیات تحلیل پلتفرم‌ها، مثال‌هایی که از شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها به میان می‌آید همگی دارای اثرات شبکه‌ای (Network effects) هستند اما آیا این اثرات شبکه‌ای در تمامی این پلتفرم‌ها یکی است؟

 

آیا گراف‌های اجتماعی (Social graphs) پشت این پلتفرم‌ها مشابه‌اند؟ چگونه است که در توئیتر (Twitter) می‌توان به کشف ایده‌ها و افراد جدید پرداخت اما پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ (WhatsApp) تنها جایی برای اتصال افرادی است که پیش از این نیز آن‌ها را می‌شناختیم؟

 

چرا فیچر استوری (Story feature) در اینستاگرام این همه پرطرفدار است اما به نظر می‌رسد در لینکدین و توئیتر راه به جایی نمی‌برد؟

 

چه تفاوت‌هایی میان رسانه‌های اجتماعی (Social media)  با شبکه‌های اجتماعی (Social networks) وجود دارد و چرا دانستن این تفاوت‌ها در تحلیل این پلتفرم‌ها بسیار کمک‌کننده است؟

 

و در نهایت، آیا تقسیم‌بندی پلتفرم‌های اجتماعی با نگاهی نو، به فهم بهتر پدیده‌هایی مثل تجارت اجتماعی (Social commerce) یاری می‌رساند؟

دریافت گزارش

این گزارش در تلاش است با ارائه پایه‌های جدیدی برای فهم پلتفرم‌های اجتماعی، نگاه جدیدی برای تحلیل شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی ارائه کند؛ نگاهی که با استفاده از آن به پرسش‌های بالا و بسیاری پرسش‌های دیگر می‌توان پاسخ گفت.

 

 

 

در این گزارش پلتفرم‌های اجتماعی به دو دسته “پلتفرم‌های اجتماعی ‌گفتگو محور” و “پلتفرم‌های اجتماعی محتوا محور” تقسیم شده است. تفاوت اصلی این پلتفرم‌ها در تمایز بین مفهوم پیام و محتوا قرار دارد. پیام در دل یک گفتگو معنی پیدا می‌کند و جدا کردن آن از یک گفتگو بی معناست. در حالی که یک قطعه محتوا یا  Piece of content به خودی خود معنا دارد و می‌تواند به مخاطب عرضه شود. این تمایز به ظاهر ساده، دو دسته از پلتفرم‌های اجتماعی را به وجود می آورد که از نظر ساختاری تفاوت‌های بنیادین با هم دارند.

 

برای دریافت فایل PDF این گزارش روی این لینک کلیک کنید.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم