ممنوعیت ورود بانک‌‌ها به بازار رمز ارز

بنابر اعلام مدیر انجمن بلاکچین، ورود بانک‌ها و موسسات مالی به حوزه دارایی‌های دیجیتال ممنوع اعلام شد.

مدیر انجمن بلاکچین گفت: قوانین موجود در حوزه رمزارزها در سال ۹۶ ابلاغ شده که مبنی بر ممنوعیت ورود بانک‌ها و موسسات مالی به حوزه دارایی‌های دیجیتال است.

بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف در بازار رمزارز کارگروهی تشکیل داده‌اند، آشتیانی مدیر انجمن بلاکچین در اینباره توضیحاتی ارائه داد.

آشتیانی درباره حجم معاملات بازار رمز در کشور  گفت: حجم معاملات رمز ارز‌ها با توجه به ثبات تقریبی بازار جهانی به روزانه ۸۰۰ میلیارد تومان در داخل کشور می‌رسد و ارزش معاملات رمز ارز با رمز ارز ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

او ادامه داد: بازار دارایی‌های دیجیتال در کنار بازارهای سنتی به عنوان یک بازار مستقل، پدیده نوظهور است که بخش مهمی از اقتصاد دیجیتال امروز و آینده را تشکیل می‌دهند.

وی درباره تفاوت سرمایه گذاری در بازار رمز ارز و بازارهای دیگر ادامه داد: الان بازار بورس، بازار فلزات گران‌بها، بازار املاک و بازار دارایی های دیجیتال به صورت مستقل در داخل کشور زمینه های سرمایه گذاری مردم هستند؛ اما یکی از مشکلات و خطرات سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها، نا آگاهی افراد نسبت به ریسک های آن است که موجب زیان بسیاری از سرمایه گذاران شده.

رمز ارزها دستور ناپذیر هستند

مدیر انجمن بلاکچین افزود: نوسانات قیمتی شدید و همینطور دانش بنیان بودن حوزه بلاکچین باعت شد تا مردم ریسک‌های بیشتری را در این حوزه متحمل شوند و باید با دانش و مطالعه خیلی بیشتری نسبت به این بازار توجه کنند.

بانک مرکزی الان هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت این حوزه در دست ندارد. قوانین موجود برای کشور در سال ۹۶ توسط شورای پول و اعتبار ابلاغ شده است؛ این قوانین مبنی بر ممنوعیت ورود بانک‌ها و موسسات مالی به حوزه دارایی‌های دیجیتال بود.

همچنین در سال ۹۸ مصوبه‌ای توسط هیئت وزیران برای صنعت استخراج رمز ارز‌ها ابلاغ شد که با توجه به بند یک آن، معاملات دارایی‌های دیجیتال در داخل کشور به عنوان ابزار پرداخت ممنوع است و این معاملات با پذیرش ریسک و خطر پذیری توسط معامله گران صورت می‌پذیرد.

آشتیانی در آخر گفت: حوزه رمز ارزها ماهیتی دستور ناپذیری دارد؛ اما قابلیت های تنظیم، مشاهده و قاعده مندی در آن وجود دارد. در سایر کشورهای دنیا این ویژگی دستور ناپذیری و درعین حال قاعده مندی را به رسمیت شناخته اند و به عنوان یک نوع دارایی معرفی کرده اند.

تنظیم گری بازار رمز ارز از نظام مجوزدهی سنتی فاصله دارد. با نظام مجوزدهی تنها دارایی های دیجیتال مردم در معرض خطر و تحریم قرار می گیرد که این موضوع باعث کوچ سرمایه های دیجیتال مردم به خارج از کشور می شود به همین دلیل باید با احتیاط زیادی نسبت به این بازار تصمیم گیری کرد.

 

link

مطالب مرتبط

خبرها

پرشیافاند از ترکیب سهام‌داران استارتاپ شگرفیست خارج شد

شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیافاند» پس از ۳ سال از ترکیب سهامداری استارتاپ «شگرفیست» خارج شد و ۳۰ درصد سهام خود را به سرمایه‌گذاران جدید واگذار کرد. شگرفیست در
شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیافاند» پس از ۳ سال از ترکیب سهامداری استارتاپ «شگرفیست» خارج شد و…
خبرهارمزارزها و فین‌تک

آغاز خرید با تلفن‌همراه و بدون کارت در ۶ بانک

بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی پروژه‌ی «کهربا» که امکان خرید با گوشی بدون تماس با دستگاه پوز و بدون نیاز به کارت بانکی را میسر می‌کند، توسط ۶ بانک میسر شده است.
بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی پروژه‌ی «کهربا» که امکان خرید با گوشی بدون تماس با…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از ماجرای همراه‌اول و دیجی‌کالا تا گلرنگ و تخفیفان

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۹ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…
رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

نگاهی به آلت‌کوین‌ها در سالروز خلق «نیم کوین»

دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین باعث شد شبکه‌های بلاکچینی با قابلیت‌های جدیدتر و کوین‌های خود وارد میدان
دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم