برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

گزارش جدید سرآوا؛ اقتصاد پلتفرم، مسیر آینده اقتصاد جهان

شرکت سرآوا در جدیدترین گزارش خود به تعریف مفهوم پلتفرم در دنیای فناوری پرداخته است. گزارش پیش رو نخستین گزارش از مجموعه «سری گزارش‌های پلتفرم» است که به تازگی منتشر شده است. به نوشته سرآوا اینسایت، تیم تحقیقاتی شرکت سرآوا، در این مجموعه، به بررسی جامع مفهوم پلتفرم‌ها (Platforms) و مارکت‌پلیس‌ها (Marketplaces) پرداخته شده است.

 

در این مجموعه گزارش‌ها که اکنون اولین گزارش آن منتشر شده پاسخ دادن به سوال‌های زیر مورد توجه قرار گرفته است:

 

  • ‌قدرت پلتفرم‌ها از کجاست؟ چه بنیان‌های اقتصادی وجود دارند که با آن‌ها بهتر می‌توان خلق ارزش در پلتفرم‌ها را درک کرد؟
  • چرا شرکت‌هایی که کاملا بر مبنای مدل کسب‌وکار پلتفرمی شکل گرفته‌اند یا بخش عمده‌ای از مدل کسب‌وکارشان پلتفرمی است جز پرارزش‌ترین شرکت‌های دنیا محسوب می‌شوند و عمده بهترین شرکت‌های بورسی از میان آنان است؟
  • آیا همه پلتفرم‌های دیجیتالی قدرت یکسانی دارند؟ چگونه می‌توان پلتفرم قوی را از پلتفرم ضعیف تشخیص داد؟
  • چگونه می‌توان دینامیک رقابتی میان نیازمندی‌های عمومی (General classified)، ورتیکال‌های تخصصی نیازمندی (Vertical classified)، اپلیکیشن‌های تخصصی خدمات، سوپراپ‌های حسب نیاز (On-demand super apps) و بازارگاه‌های آنلاین (Online marketplaces) را تشخیص داد؟ در دنیایی که پلتفرم‌ها دائما به مرزهای سنتی یکدیگر حمله می‌کنند، چه چارچوب‌ها و مدل‌های تحلیلی وجود دارد که به استراتژیست‌ها و صاحبان کسب‌وکار کمک کند روشن‌تر به این موضوعات بیندیشد؟
  • در شرایطی که سرمایه و نیروی انسانی کارا کمیاب می‌شود، چه ابزارهایی وجود دارند تا ما را از آزمایش و خطای کور در حوزه پلتفرم‌ها و مارکت‌پلیس‌‌ها دور کند و کمک کنند هوشمندانه‌تر به آزمایش و خطا دست بزنیم و از هدررفت منابع جلوگیری کنیم؟ یادمان نرود زمان نیز بخشی از این منابع ارزشمند است که اتلافش به رقیبان فرصت می‌دهد که زودتر بازار را از آن خود کنند.

 

در سایت سرآوا آمده است: «سوالات بالا سوالاتی سخت و ارزشمند هستند. طبیعتا ادعای این که چنین پرسش‌هایی جوابی سرراست و ساده دارند ادعای ناپخته‌ای است. در سلسله گزارش‌هایی که به تدریج منتشر می‌کنیم بنابر تجربه و مطالعه پلتفرم‌های پیشرو در ایران و جهان به دنبال آن هستیم که بنیان‌ها و چارچوب‌هایی فراهم کنیم که به این سوالات و بسیاری سوالات استراتژیک دیگر در حوزه پلتفرم، بتوان روشن‌تر فکر کرد و تصمیمات بهتری گرفت.»

 

گزارش اقتصاد پلتفرم سرآوا را از اینجا دریافت کنید.

مطالب مرتبط

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی