مدیرعامل تپسی: اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در راستای اهداف عده‌ای خاص اداره می‌شود

مدیرعامل تپسی با انتقاد از عملکرد فعلی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بیان کرد این اتحادیه از بدو تاسیس تاکنون به نفع عده‌ای خاص اقدام کرده است و تداوم اداره آن بدین شکل باعث ضربه زدن به کل اکوسیستم استارتاپی کشور می‌شود.

میلاد منشی‌پور، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت تپسی در یک نشست خبری پیرامون موضوع انتخابات پیش روی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی با اشاره به روزهای ابتدایی تاسیس این اتحادیه گفت: «اتحادیه در بحبوحه پلمپ تاکسی‌های آنلاین تشکیل شد. قرار بود اتحادیه محل امنی شود تا از استارتاپ‌ها محافظت کند.»

منشی‌پور ادامه داد: «۶ ماه پیش اتفاق‌هایی در اتحادیه پیش آمد که دو نفر از اعضای آن استعفا دادند و از من دعوت شد تا وارد اتحادیه شوم و به بهبود اوضاع آن، که می‌گفتند بی سروسامان شده کمک کنم.»

به گفته منشی‌پور اتحادیه‌ها مسوولیت دارند تا به شکایت‌ها و اختلاف‌های اعضا بپردازند؛ اما اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در عمل به یک سری موارد و اختلاف‌ها اصلا ورود نکرد. مدیرعامل تپسی تصریح کرد: وقتی به اتحادیه وارد شدم، مشاهده کردم که عدم ورود اتحادیه به یک سری از مسائل سیستماتیک و عمدی بوده و به یک سری مسائل دیگر ربط دارد. بر فرض اگر پرونده بادران زودتر به کمیسیون شکایت می‌آمد، افراد زودتر مطلع می‌شدند و این اتفاق نمی‌افتاد.

منشی‌پور عنوان کرد: «من نگران تپسی نیستم چون گلیم خودش را از آب بیرون می‌کشد؛ فرصت‌هایی که وجود دارد توسط اتحادیه به اعضا اطلاع‌رسانی نمی‌شود.»

به اعتقاد منشی‌پور ساختار فعلی اتحادیه به نحوی پرورش یافته که ادامه مسیر آن به شکل فعلی باعث می‌شود اکوسیستم استارتاپی کشور رو به نابودی کشیده شود و با تصمیم‌های اتحادیه ساختارهای این صنعت نوپای کشور به کل تغییر می‌کند.

منشی‌پور با اشاره به اسلاید زیر تصریح کرد: «الان به صورت سیستماتیک اتحادیه عملا نماینده دو هلدینگ کشور شده‌ است. عملا اهداف اتحادیه اخیر در راستای اهداف این دو هلدینگ قرار گرفته و واقعا نگران‌کننده است. به نظرم اتحادیه با این وضع ادامه پیدا نمی‌کند.» منشی‌پور گفت برای مثال ۷۰ درصد انرژی اتحادیه در ماه‌های اخیر در مورد این بوده که چرا تبلیغات دو هلدینگ در صداوسیما انجام نمی‌شود.

مدیرعامل تپسی گفت قطعا افرادی در اتحادیه و همچنین در ائتلاف موسوم به «تاد» حضور دارند که دلسوز اکوسیستم استارتاپی کشور هستند، اما این افراد ناخواسته در مسیر جریانی قرار می‌گیرند که به نفع آنها عمل می‌کنند. منشی‌پور تصریح کرد با این شرایط این صنعت بیش از نمی‌تواند رشد کند.

پیش‌تر قرار بود ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی برگزار شود. انتخاباتی پرحاشیه که بسیاری از اعضای آن به ناگهانی بودن برگزاری انتخابات و عدم اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص شرکت در آن شکایت داشتند. در خلال این انتخابات ائتلافی به نام «تاد» برگرفته از “توسعه اقتصاد دیجیتال” به سرپرستی رضا الفت نسب، عضو فعلی هیات‌مدیره اتحادیه شکل گرفت. از جمله اعضای این ائتلاف می‌توان به مدیرعامل اسنپ و دیوار اشاره کرد. اما همگی اعضای این ائتلاف چهره‌های معروفی نبودند؛ با رسانه‌ای شدن بیشتر این موضوع مشخص گردید برخی از این اعضا اصلا در حوزه آنلاین کسب‌وکار فعال ندارند یا فعالیت‌شان ارتباطی با دیگر اعضای صنف ندارد. از همین رو اعتراض‌های فراوان به برگزاری این انتخابات و انتقاد از ائتلافی که از پیش برنده تصور می‌شد، باعث گردید تا در نهایت انتشار نامه‌ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزاری این انتخابات را لغو و به تاریخ دیگری یعنی ۱۹ اردیبهشت، موکول کند.

میلاد منشی‌پور در این نشست خبری چندین بار به صراحت اعلام کرد که به دنبال پیشبرد منافع تپسی در اتحادیه نیست و به دلیل احساس خطری که برای اکوسیستم کرده به نفع آن دست به این روشنگری و انتقاد صریح در مورد اتحادیه زده است. به اعتقاد منشی‌پور این اتحادیه صندلی پرنفوذی در تمامی جلسات مهم و تصمیم‌ساز این حوزه دارد و باید افرادی در هیات مدیره آن رای بیاورند که به نفع کل اکوسیستم عمل کنند و نه فقط به نفع عده‌ای خاص. منشی‌پور تصریح کرد: موضوع این نیست که من در هیات‌مدیره باشم یا خیر.

مدیرعامل تپسی ادامه داد: «درگیری اکثر شرکت‌ها با رگولاتور است. منِ اتحادیه می‌توانم موارد عام را بررسی کنم یا اینکه بروم و موارد خاص عده‌ای را بررسی کنم. مثلا توزیع اقلام یارانه‌ای به ۳ یا ۴ شرکت اعلام شد. یا بر فرض بحث تبلیغات استارتاپ‌ها در صداوسیما. کار سختی نیست باید نیت آن وجود داشته باشد. اتحادیه امکانات و ابزارهایی دارد و می‌تواند در بحث قوانین و مقررات ورود کند. بحث دغدغه‌ها مهم است. اگر دغدغه‌اش برای همه اعضای اتحادیه باشد، تا اینکه یک شرکت بخواهد به تنهایی اقدام کند.»

منشی‌پور بیان کرد: «به نظرم نفع تغییر این اتحادیه برای تپسی کاملا غیرمستقیم است. وقتی به ایران بازگشتم فکر می‌کردم این حوزه [اکوسیستم استارتاپی] می‌تواند به ما برای پیشرفت میانبر بدهد. طبعا مواردی همچون رانت بازی و عمل کردن به نفع عده‌ای به ضرر کل اکوسیستم است که تپسی هم شامل آن می‌شود.» منشی‌پور گفت: مشکلاتی از این قبیل در اتحادیه‌های دیگر هم کم و بیش وجود دارد، اما بروز فساد در این اتحادیه اثر بسیار مخرب‌تر و بزرگ‌تری بر کل پیکره کشور و زندگی مردم دارد.

منشی‌پور در انتها گفت به نظرم انتخابات لغو شده ۲۳ فروردین مهندسی شده بود و برنامه خود را تلاش برای بهبود شرایط فعلی با توصیف موارد اسلاید زیر اعلام کرد.

link

مطالب مرتبط

رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

نگاهی به آلت‌کوین‌ها در سالروز خلق «نیم کوین»

دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین باعث شد شبکه‌های بلاکچینی با قابلیت‌های جدیدتر و کوین‌های خود وارد میدان
دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین…
خبرها

مشتریان منحصر بفرد سینماتیکت به بیش از ۵ میلیون نفر رسید

سامانه فروش بلیت آنلاین «سینماتیکت» اعلام کرد در فروردین ۱۴۰۳ به بیش از ۵ میلیون مخاطب منحصر به فرد رسیده است. این پلتفرم از ابتدای فروردین ۱۴۰۳، ۸۷۰ هزار بلیت به
سامانه فروش بلیت آنلاین «سینماتیکت» اعلام کرد در فروردین ۱۴۰۳ به بیش از ۵ میلیون مخاطب…
تخفیفان

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

نازنین دانشور اعلام کرد که پس از همکاری تخفیفان با تپسی، احتمال دارد گلرنگ در تخفیفان نیز سرمایه‌گذاری کند. نازنین دانشور، هم‌موسس و مدیرعامل اسبق تخفیفان در
نازنین دانشور اعلام کرد که پس از همکاری تخفیفان با تپسی، احتمال دارد گلرنگ در تخفیفان…
ایرانسل

آغاز فاز دوم عملیات توسعه فیبر نوری ایرانسل در قائم‌شهر

با امضای قرارداد پروژه توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و فرمانداری و شهرداری شهرستان قائمشهر، فاز دوم عملیات اجرایی شبکه
با امضای قرارداد پروژه توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم