جدال کافه‌بازار و مایکت؛ انحصارطلبی و ضربه به اعتماد کاربر؟

کافه‌بازار می‌گوید مایکت با انتشار به‌روزرسانی‌های مجدد و غیرضروری برای اپلیکیشن‌هایی که کاربر پیشتر آنها را از طریق گوگل پلی یا بازار آپدیت کرده، حجم ترافیک کاربران را هدر داده و در مقابل مایکت نیز این موضوع را ابتدا رد کرده و سپس اعلام کرده به‌روزرسانی‌ها یک کمپین تبلیغاتی برای ارایه تخفیف به کاربر بوده است. مدیرعامل مایکت، بازار را به انحصارطلبی متهم کرده و بازار نیز می‌گوید مایکت با این اقدام به اعتماد کاربر لطمه وارد کرده است.

رقابتی که تبدیل به جدال توییتری شد

چند روزی است که رقابت دو فروشگاه اپلیکیشن‌های اندرویدی کافه‌بازار و مایکت به جدالی در توییتر تبدیل شده و این موضوع تا جایی پیش رفت که دو طرف ماجرا به تخریب یکدیگر پرداختند؛ اتفاقی که کمتر در میان برندهای رقیب شاهد آن بوده‌ایم.

این تقابل توییتری که ابتدا بین اکانت‌های رسمی این دو شرکت بود، کم کم فراتر رفت و حسام آرمندهی بنیان‌گذار کافه‌بازار و وحید رحیمیان مدیرعامل مایکت نیز به آن وارد شدند و توییت‌هایی را بر علیه رقیب منتشر کردند.

ماجرا چیست؟

ماجرا از جایی آغاز شده که مایکت اخیرا به کاربران خود پیشنهاد داد تا با آپدیت کردن برخی از اپلیکیشن‌ها از طریق مایکت، ۱۵ درصد تخفیف برای خرید درون برنامه‌ای دریافت کنند. مایکت در اطلاعیه‌ای که بعدتر به‌منظور شفاف سازی منتشر کرد، بیان کرد این صرفا یک پیشنهاد در قالب کمپین تبلیغاتی جدید این شرکت بوده و اجباری در انجام به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها نبوده است.

پس از این اقدام مایکت، ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن ادعا می‌شد مایکت برای اپلیکیشن‌هایی که کاربران آخرین نسخه آنها را از کافه‌بازار یا گوگل‌ پلی دانلود کرده‌اند، به‌روزرسانی [مجدد و غیر ضروری] منتشر می‌کند. حساب رسمی کافه‌بازار در توییتر با انتشار توییت زیر این موضوع را تایید کرد و نوشت: حق بازار برای اقدام قضایی در این رابطه محفوظ است.

مدیرعامل مایکت: بازار ویروسی است

اما این پایان ماجرا نبود. وحید رحیمیان مدیرعامل مایکت با انتشار تصویر زیر در حساب توییتر خود مدعی شد گوشی اندرویدی، کافه‌بازار را مخرب و ویروسی شناسایی می‌کند. رحیمیان بعدتر حرف خود را پس گرفت و از این بابت عذرخواهی کرد. او در توییت جدیدی نوشت: «اگرچه تعریف یکسانی از واژه ویروس پیدا نکردم، استفاده‌ از این واژه برای برنامه کافه‌بازار، تعبیر دقیقی نبود. از تذکر دوستان تشکر می‌کنم، و از این بابت عذرخواهی میکنم. دقیق ش این هست: برنامه کافه بازار، به دلیل مصرف بیش از حد باتری در پس‌زمینه، با اخطار گوشی مواجه می‌شود.»

موسس کافه‌بازار: مثل وحید نشیم!

پس از ادعای مطرح شده توسط مدیرعامل مایکت مبنی بر ویروسی بودن کافه‌بازار، حسام آرمندهی موسس بازار در توییتر به این موضوع واکنش نشان داد و گفت مدیرعامل مایکت نه تنها به‌روزرسانی‌های غیر ضروری را قبول ندارد و آن را یک کمپین معرفی کرده‌اند، بلکه خود را در سطح موبایل فروش‌های کلاهبرداری که پکیج نصب اپ به خریدار گوشی می‌فروشند، پایین برده است. آرمندهی نوشت رحیمیان با انتشار اسکرین شات مصرف باتریِ اپلیکیشن بازار، استدلال کرده که این پلتفرم ویروسی است! آرمندهی ادامه داد: مثل وحید نشیم.

پس از عذرخواهی رحیمیان که پیشتر به آن اشاره کردیم، آرمندهی در توییت جدیدی نوشت: «امیدوارم به زودی از کاربران که خسارت اصلی را متحمل شدن و هزاران گیگ برنامه با عنوان جعلی «به‌روزرسانی» دانلود کردند هم عذرخواهی کنید. صرفاً با انگیزه اینکه درگاه پرداخت مایکت در برنامه کاربر جایگزین شود. میلیاردها تومان خسارت مالی و مهمتر عمری که جایگزین نمی‌شود.»

مایکت: بخشی از حقیقت بیان شده است

تا لحظه نگارش این گزارش، توییت جدیدی از سوی مدیرعامل مایکت یا موسس بازار منتشر نشده است. با این حال روابط عمومی مایکت به تازگی اطلاعیه زیر را در ویرگول منتشر کرده که بخشی از آن اینجا آمده است:

مایکت ادعاهای مطرح شده از سوی کافه بازار در فضای مجازی را بررسی کرده است و آن را خلاف واقع می‌داند. در این بین حقیقت بیان نشده و یا تنها بخشی از آن به‌شکلی سلیقه‌ای به گوش مخاطب رسیده است. در ادامه سعی می‌کنیم تا این مورد را دقیق‌تر بررسی کنیم.

حقیقت چیست؟

قبل از هر چیز، لازم است تا ادعای مطرح شده را بررسی کنیم؛ جایی که تنها بخشی از حقیقت بیان شده است. مایکت در قالب یک کمپین بازاریابی در برخی برنامه‌ها روی نسخه‌های نصب شده از کافه بازار به‌روزرسانی می‌دهد. اما این به‌روزرسانی دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

مایکت به شکلی واضح و در صفحه‌ی اطلاعات و جزئیات برنامه، به کاربر توضیح می‌دهد که این به‌روزرسانی به مدت محدود ۷۲ ساعت و روی اولین خرید از درگاه مایکت، ۱۵ درصد تخفیف (از سهم درآمدی خود) برای او به همراه خواهد داشت. در واقع مایکت با این کار یک پیشنهاد ویژه و ارزش افزوده برای کاربران خود دارد.

به‌روزرسانی، ۱۵ درصد تخفیف برای کاربر به همراه دارد. این در شرایطی است که اینترنت استفاده شده در مایکت، نیم‌بها محاسبه می‌شود. هم‌چنین هرگز هیچ اجباری در به‌روزرسانی وجود نداشته است و در قالب یک پیشنهاد (پروموشن) مطرح می‌شود.

خلاصه ماجرا این است که مایکت در یک کمپین تبلیغاتی، به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد تا با آپدیت بعضی از اپلیکیشن‌ها در مایکت، ۱۵ درصد تخفیف خرید دریافت کنند. اول که این صرفا یک پیشنهاد است و نه اجباری در آن است و نه اقدامی در پس زمینه و بدون اختیار کاربر انجام می‌شود. دوم اینکه این پیشنهاد به نفع کاربر است و می‌تواند با انجام به‌روز‌رسانی، از ۱۵ درصد تخفیف خرید استفاده کند. سوم اینکه این پیشنهاد به نفع توسعه‌دهنده است و با ترغیب کاربر به خرید، درآمد توسعه‌دهنده بیشتر می‌شود.

جدال بی‌پایان؛ مایکت: بازار انحصارگر است؛ بازار: مایکت به اعتماد کاربر ضربه زده است

در تازه ترین خبر در مورد این موضوع، مدیرعامل مایکت و مدیر محصول کافه‌بازار مصاحبه‌ای با پیوست انجام داده‌اند. تقابل توییتری اکنون به فضای رسانه کشیده شده و ظاهرا این ماجرا کماکان خاتمه نیافته است. مایکت می‌گوید بازار انحصارطلبی می‌کند و از پیشرفت مایکت خشنود نیست؛ بازار نیز این اقدام مایکت (به‌روز‌رسانی غیر ضروری) را ضربه به اعتماد کاربر توصیف می‌کند.

مدیرعامل مایکت، کافه‌بازار را به انحصارطلبی متهم کرد و گفت: کافه‌بازار سال‌هاست با انحصارطلبی سعی کرده هم کاربر و هم توسعه‌دهنده را از آپشن‌ها محروم کند و حالا که احساس می‌کند مایکت در حال پیشرفت سریع‌تری است به هر روشی متوسل می‌شود؛‌ بعضی از روش‌ها پشت پرده است و بعضی جلوی پرده.

محمد تکلو، مدیر محصول کافه‌بازار نیز گفت مایکت بدون به‌روزرسانی حجم ترافیک اینترنت کاربر را هدر داده است. تکلو استفاده از لفظ “به‌روزرسانی” از سوی مایکت را اشتباه توصیف کرد و این کار را به ضرر اکوسیستم خواند. تکلو به پیوست گفت: طی چند روز اخیر بازخوردهای زیادی از کاربران و توسعه‌دهندگان دریافت کردیم که چرا به‌روزرسانی‌هایی از سوی مایکت ارایه می‌شود که کافه‌بازار آنها را ندارد. او ادامه داد: در بررسی‌های‌مان متوجه شدیم در صورت به‌روزرسانی اپلکیشن‌های با پرداخت درون‌برنامه‌ای از کافه‌بازار و گوگل‌پلی، مایکت روی همان ورژن‌کد اعلام به‌روزرسانی می‌کند. سپس دیدیم که مایکت تکذیب کرد و گویا در همان لحظات اولیه این قابلیت را غیرفعال کرد تا کاربران نتوانند این مسأله را بررسی کنند اما مستندات خوبی از این ماجرا فراهم کرده بودیم.

تکلو اضافه کرد: اول مایکت تکذیب کرد و چند ساعت بعد مدعی شد که این یک کمپین بوده که در آن به کاربر تخفیف می‌دادند. سوال کاربران و توسعه دهندگان اینجاست که اگر کمپین بوده پس چرا تکذیب کردید؟ چطور کمپینی برگزار می‌شود که به‌ضرر کاربر تمام می‌شود؟ مسأله وجود رقابت در یک بازار این است که رقبا علاوه بر اینکه تلاش می‌کنند بهترین محصول خود را ارائه دهند، حواس‌شان است که رقیبِ دیگر دست از پا خطا نکند.

او افزود: یک سری کارها اعتماد کاربر را به همه پلتفرم‌هایی که در این اکوسیستم حضور دارند از بین می‌برد.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ دیدگاه. Leave new

  • فکر میکنم که خود کافه بازار یک توضیح به کاربران بدهکار هست؛ در مورد آپدیت‌هایی که برای اپلیکیشن‌های رسمی گوگل ارایه می‌کند، در حالی که در گوگل‌پلی هیچ آپدیتی ارایه نشده …

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم