نشست خبری ائتلاف تاد؛ الفت نسب: منتقدان نیز باید پاسخگو باشند

صبح امروز هفدهم اردیبهشت ماه نشست خبری ائتلاف تاد (توسعه اقتصاد دیجیتال) برگزار شد و اعضای این ائتلاف به تشریح مسائل پیش آمده برای اتحادیه، دستور وزیر صمت مبنی بر تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و نیز لغو انتخابات آن پرداختند.

مهدی نجفی، مدیرعامل سفرمارکت و عضو ائتلاف تاد در بخش ابتدایی این نشست با اشاره به اینکه سال گذشته اتاق اصناف فراخوان دومین دوره انتخابات کسب‌وکارهای مجازی را اعلام کرد، گفت: «سال گذشته از طریق اتاق اصناف ۵۰ نفر کاندید انتخابات ثبت نام کردند. اتاق اصناف و وزارت صمت برنامه ریزی انتخابات را انجام می‌دهند. پس از اینکه بررسی‌ها انجام شد اعلام شد که انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. اعلام کردند که می‌خواهیم به سرعت انجام شود. در همین حول و حوش بود که ائتلاف “تاد” تشکیل شد. سعی کردیم بک هیات مدیره خوب در این ائتلاف شکل بگیرد. دو روز مانده به انتخابات آن را به تعویق انداختند. گفتند در هیات مدیره قبلی تخلفات صورت گرفته و ۵۷ درصد پروانه‌های صادر شده واقعی نیست! به تعویق انداختن انتخابات قانونی نیست، اما گفتند ایرادی ندارد. ما هم مشغول پیشبرد برنامه‌هایمان بودیم که به ناگهان نامه‌ای منوط به تفکیک منتشر شد.»

مهدی نجفی مدیرعامل سفرمارکت

اشکان آرمندهی، عضو دیگر ائتلاف تاد و مدیرعامل دیوار گفت در نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته شد اتحادیه باید تخصصی‌تر عمل کند. «آیا تخصصی شدن اتحادیه روش‌اش تفکیک اتحادیه است؟» آرمندهی تصریح کرد: من نتوانستم پاسخ سوال‌ام را بگیرم. خوب بود نماینده این ۳۸۰۰ کسب‌وکار عضو اتحادیه در تصمیم گیری شرکت داده می‌شدند. من نمی‌دانم آیا این دو تکه شدن به تخصصی شدن اتحادیه کمک می‌کند یا خیر. اگر اتاق اصناف یا وزارت صمت دغدغه تخصصی شدن را داشتند، از هیات مدیره اتحادیه کمک می‌گرفتند.

اشکان آرمندهی، عضو دیگر ائتلاف تاد و مدیرعامل دیوار

مدیرعامل دیوار ادامه داد: «داریم به سمت تصمیماتی می‌رویم که بخش خصوصی در آن درگیر نیست. من مخالف تخصصی شدن نیستم، اما نه به این شکل. تفکیک باعث سردرگمی کسب‌وکارها می‌شود؛ هم‌پوشانی و موازی‌کاری. تفکیک حداقل یک سال زمان می‌برد و این کار باعث تعدد مجوزها می‌شود. درخواستم این است قانون را سرمشق خودمان قرار دهیم. اولویت اول این است که انتخابات طبق قانون برگزار شود. عضوی‌ که امروز در برابر بی قانونی سکوت می‌کند چگونه می‌تواند فردا از کسب‌وکارها دفاع کند؟»

نجفی، مدیرعامل سفرمارکت تصریح کرد: این اقدام تضعیف واقعی بخش خصوصی است. بخش خصوصی امروز مولد اشتغال کشور است. اتفاقی که افتاده در جهت تضعیف بخش خصوصی است. طبق قانون این اتفاق نباید محقق شود. اتاق اصنافی با تفکیک اتحادیه مخالفت کرده که نماینده بخش خصوصی است. قانون می‌گوید تشکل جدید را کم کنید و مجوزها کم شود.

در ادامه این نشست خبری، صادق محمدی، مدیرعامل مدیانا با اشاره به اینکه ۵ سال در کمیسیون بازرسی اتحادیه فعال بوده است، گفت: ما داریم از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای جلوگیری از این اقدام استفاده می‌کنیم.

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه فعلی گفت: «اتحادیه جدید باعث ایجاد اختلال در این فضا می‌شود. باید با حضور همه تشکل‌ها حتی سازمان نظام صنفی درباره این موضوع تصمیم گیری شود. اتاق اصناف اعلام کرده مخالف این تفکیک است. اگر اتاق اصناف را نادیده بگیرند، پس کل اتحادیه را جمع کنیم و برویم.»

الفت نسب تصریح کرد: هنوز تعریف مشخصی برای مجوزها وجود ندارد. گزارشی از تخلف‌ها و خطرناک بودن فعالیت اتحادیه به اشتباه به مسوولان وزارت صمت تحویل شده که احتمالا همان گزارش باعث نگرانی وزارت صمت و نهاد ناظر شده است.

الفت نسب با اشاره به تفکیک اتحادیه گفت: «دغدعه من این است چرا به بخش خصوصی احترام نمی‌گذارند؟» رضا الفت نسب در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به متولیان دیگر کسب‌وکارهای مجازی گفت: اتاق اصناف ۵- ۶ سال پیش این کار را کرد. اتحادیه فناوران ورود کرد و تجربه موفقی نبود. اتحادیه‌های اصناف برای ساماندهی کسب‌وکارهای مجازی ورود کرد، اما باز هم تجربه موفقی نشد. تا اینکه این اتحادیه شکل گرفت. تصور من این است که همه اتحادیه‌ها باید تجمیع شوند؛ یک اتحادیه کشوری. حتی در صنف‌های دیگر. این اتحادیه به نظرم باید بشود اتحادیه پلتفرم‌ها.»

الفت نسب گفت: «اما مقاومت بیش از حد در اتحادیه‌ها وجود دارد. ما با اتحادیه‌های دیگر همچون موبایل ارتباط خوبی داشتیم و بسیاری از مشکلات کسب‌وکارهای آنلاین همچون دیجی‌کالا را به آنها ارجاع می‌دادیم. آقای شاه میرزایی در وزارت صمت می‌گوید هر اتحادیه باید ۱۰۰ هزار عضو داشته باشد. من گفتم اجازه بدهید بخش خصوصی نظرش را بدهد. امروز کار جلو نمی‌رود. من با تفکیک مخالف نیستم، اما به صورت کارشناسی کار انجام شود.»

مهدی نجفی مدیرعامل سفرمارکت در خصوص تفکیک اتحادیه گفت: من شخصا مخالف تفکیک‌ام. اما جمع ما ۱۰۰ درصد مخالف تفکیک نیست. می‌گوییم این کار با استدلال و کارشناسی انجام شود. این کار باید از تضارب آرا بیرون بیاید و نباید یک طرفه باشد. الفت نسب در خصوص انتقاد‌هایی که به عملکرد اتحادیه وارد شده بیان کرد: «انتقادات به دور اول را قبول دارم. اتحادیه وارد حاشیه‌هایی شد. البته موضوعات مالی دخیل نبود. طبق قانون در اتحادیه باید مثلا دفتر حضور و غیاب می‌بود که ما این را نداشتیم و نخلف بود. اما نه که منجر به تفکیک شود.»

در ادامه اشکان آرمندهی گفت: بیشتر انتقادها در خصوص عملکرد اتحادیه مربوط به ۲ – ۳ ماه اخیر است. این اصلا ارتباطی به انتخابات یا ائتلاف تاد ندارد.

رضا الفت نسب تصریح کرد گله من از دوستانی است که با گزارش‌هایی اتحادیه را به اینجا رساندند.

مهدی نجفی در خصوص افشاگری‌های فرشاد وکیل زاده در خصوص عملکرد اتحادیه گفت: چرا آقای وکیل زاده در ۴ سال گذشته که عضو اتحادیه بوده هیچ کدام از این سوالات را مطرح نکرده است؟ ایشان اصلا وقتی برای اتحادیه نگذاشته‌اند. ایشان عضو هیات مدیره بوده است.

پیش‌تر فرشاد وکیل ‌زاده به تجارت‌نیوز گفته بود آقای الفت‌نسب و جریان‌های انحصارگرا در چند سال گذشته اتحادیه را به طور کامل در دست خود گرفته و در راستای منافع خود جلو می‌برند و نگرانی آنها به جای صنف بیشتر از بین رفتن منافع و جایگاه شخصی است.

الفت نسب در این نشست خبری در خصوص صحبت‌های وکیل زاده بیان کرد: وکیل زاده جلسات را به سمتی می‌برد که اختلاف و تنش پیش میامد. خیلی از جلسات به دلیل بی نظمی‌های ایشان تشکیل نشد.

الفت نسب در خصوص انتقاد به انحصارگرایی دیجی‌کالا در اتحادیه گفت: موضوع شکایات در اتحادیه حتی برای دیجی‌کالا صدها بار اتفاق افتاده است و حتی به سطوح بالاتر رفت و در اتحادیه حل و فصل نشد.

الفت نسب در پایان گفت: «آقای وکیل زاده هیچ وقت حضور جدی در اتحادیه نداشتند. ایشان هم باید پاسخگو باشند. آقای میلاد منشی‌پور، چند مرتبه در کمیسیون‌ها شرکت کرده‌اند؟ منشی‌پور به غیر از این گزارش چه کار کرده است؟»

پیشتر میلاد منشی پور مدیرعامل تپسی در یک نشست خبری اعلام کرد اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در راستای اهداف عده‌ای خاص اداره می‌شود.

نجفی مدیرعامل سفرمارکت در این نشست خبری اعلام کرد به گفته سعید ممبینی، رییس اتاق اصناف ایران انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی همچنان در ۱۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

link

مطالب مرتبط

دیوار

پاسخ دیوار به وزارت راه و شهرسازی: به جای تهدید به تعهدات‌تان عمل کنید

مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور»،‌ با اشاره به سابقه این ماجرا گفت: دیوار از ۱۸
مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر…
دیوار

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور» توسط وزارت راه

ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای دیوار و شیپور تا هفته آینده در صورت عدم فراهم آوردن احراز هویت مالک و
ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای…
مایکت

گزارشی از آمار پخش استریم بازی‌ها در بستر مایکت

از سال گذشته (۱۴۰۲) در مایکت بستری برای پخش استریم بازی‌های ویدئویی با همکاری استریمرهای ایرانی فراهم شده است. در این مدت، استریم‌های منتشر شده توسط گیم استریمرها
از سال گذشته (۱۴۰۲) در مایکت بستری برای پخش استریم بازی‌های ویدئویی با همکاری استریمرهای ایرانی…
خبرها

الناز سخائیان به عنوان اولین مدیر ایرانی شرکت نستله ایران منصوب شد

الناز سخائیان، همزمان با روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ به عنوان اولین مدیر ایرانی به سمت مدیر عاملی شرکت نستله ایران منصوب شد.    مدیر عامل جدید نستله ایران فارغ‌التحصیل
الناز سخائیان، همزمان با روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ به عنوان اولین مدیر ایرانی به سمت مدیر…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم